Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vloni vlála na stupních vítězů česká vlajka hned dvakrát. Martin Macík to konečně dokázal a zvítězil. Na druhém místě se s dvouhodinovou ztrátou umístila posádka Aleše Lopraise. A třetí místo, se ztrátou 4,5 hodiny na vítěze, pak patřilo holandskému jezdci Mitchelu van den Brinkovi. „Kdyby to v cíli Dakaru 2025 vypadalo stejně, tak bych se vůbec nezlobil,“ směje se Martin Macík ještě před odletem.
A ano, skutečnost je taková, že tihle tři piloti se svými posádkami jsou největšími adepty na stupně vítězů i v nadcházejícím ročníku. Startovní listina kamionů totiž prořídla. Původně mělo být na startu víc ostrých strojů, ale nakonec Buggyra nepostavila ani jeden z nástupců modelů Evo 3, dva chystané hybridní kamiony týmu Maria Kresse by nesplnily technické přejímky, nejede ani nikdo z rodiny Valtrů a na startu budou chybět také Janus van Kasteren a Vick Versteijnen.
A samozřejmě i nadále chybí tovární týmy ruského Kamazu a běloruského Mazu. Oba týmy jsou státní a na startu chybí od začátku mezinárodního konfliktu na Ukrajině, tedy od ročníku 2023.
Na druhou stranu, nikdo nemůže pochybovat o tom, že to na Dakaru 2025 bude napínavé. Martin Macík má nový kamion a na posledním závodě v Maroku s ním jasně dominoval. Jenže Dakar je výrazně delší a všichni víme, že leckdy je těžší obhájit než zvítězit. Aleš Loprais se rozhodl pro zásadní změnu techniky, svoji pragu nechává v garáži a bude sedět za volantem kamionu od holandského týmu De Rooy. A Mitchel van den Brink? Ten si od Macíka objednal hned dva kamiony, jeden pro sebe a druhý pro svého otce. Na startu bude i Vaidotas Žala, který doposud úspěšně závodil v kategorii osobních aut.
„Jo, všichni po nás půjdou,“ přikyvuje Macík. „Máme početnou konkurenci i z vlastních řad, vždyť na start se postaví hned tři kamiony nejnovější specifikace EVO4! Náš Bohouš, s dalším pojede Kees Koolen a s posledním Mitchel van den Brink. Na trati se objeví také loňský vítězný Čenda, který pojede v barvách Firemen Dakarteam, a sekundovat mu bude druhé EVO3 s posádkou Italtrans, ke které patří i Danilo Petrucci.“ Dohromady bude na startu 47. ročníku Rally Dakar hned devět kamionů z celkových dvanácti, které už v sedlčanských dílnách MM Technology vznikly.
Aleš Loprais měl před dvěma lety našlápnuto k vítězství, ale fanoušci moc dobře vědí, jak smolně to pro něho dopadlo. Neopatrný fanoušek se mu připletl do cesty a Loprais nemohl v soutěži dál pokračovat. To už je ale dávno, v minulém ročníku dojel druhý a teď to tedy zkusí s ivecem.
„Moje praga už má nějaký ten pátek a já chtěl vyzkoušet, jak jede kamion, jenž má nejen jinou koncepci podvozku, ale který pohání silný motor s přímým vstřikováním. Tohle všechno jsou zásadní technické úpravy, jež by vyžadovaly tři až čtyři roky vývoje, což by znamenalo ztratit drahocenný čas. Naše nové iveco má o deset procent vyšší výkon než měla pragovka a při testování v Maroku jsem měl také pocit, že má kamion lepší trakci.“
Lopraisova opatrnost je namístě, z Maroka se vrátili s nepořízenou, když měl při pětidenním testování jejich stroj problémy s chlazením a oni nemohli nastoupit do závodu Rally du Maroc.
„Pro nás to byl test, první seznámení. Takže jsme chlazení upravili a do Saúdské Arábie jedeme připravení. Posledních pět Dakarů se vždy něco stalo, třeba to teď vyjde. Rychlost máme a stát se může cokoliv, nikdy jsem nezažil lehký Dakar. Každý ročník je něčím specifický, náročný a stávají se při něm věci, které jsou nepředvídatelné a jež nemůžete nacvičit. Už jsem si toho zkusil hodně, uvidíme, co se stane letos.“
Z posledního ročníku třetí Mitchel van den Brink překvapil Macíka, už když si přebíral svůj kamion v Sedlčanské kotlině. „Skočil do toho, dal dvě nebo tři kola a hned s tím jel, jako kdyby to ukradl,“ chválil Macík svého soupeře. „Pojedeme samozřejmě každý na sebe, ale i kdyby to vyšlo jemu a ne mně, pořád by nás mohlo těšit, že by vyhrál kamion z naší dílny.“
Z českých rychlých kamionů bude na startu ještě Martin Šoltys a Tomáš Vrátný. Oba můžou jen překvapit. Šoltys tenhle kamion pomáhal stavět a účasti při jeho premiéře zabránilo zranění, o to víc s ním ale v průběhu roku testoval. A Vrátný má také novou techniku, svou Tatru FF7 NG hodně chválil. A počítat se musí i s japonským jezdcem Teruhitem Sugawarou, který při své osmnácté dakarské účasti jistě bude chtít vylepšit loňské šesté místo a se svým Hinem by rád do první pětky.
Uvidíme, jak to všechno bude, jestli se rozdají karty už v první polovině soutěže, nebo jestli to někdo naopak zakope v dunách v Pusté končině na samém konci Dakaru 2025. Pořadatelé se každopádně poučili z loňska a trať pro kamiony bude v těch nejtěžších dunách jiná než pro osobní auta. „Vadí mi to, stejně jako mi vadí snížení rychlostních limitů, ale nic s tím nenadělám a podmínky jsou stejné pro všechny,“ říká Martin Macík. „Každopádně minulý Dakar mě naučil, jak jet na vítězství, jak si udržet to správné tempo, kdy riskovat a kdy být opatrnější. Tak věřím, že to v lednu zopakuji,“ řekl Macík ještě před odletem.
A co si myslíte vy? Zopakuje Macík vítězství? Nebo se sen o zlatě konečně splní Lopraisovi? Nebo bude slavit někdo úplně jiný? Napište nám do diskuze!