Hlavní obsah

Jak se daří škodovce na Dakaru? Nadějné vedení Klymčiw neudržel, Španělé navíc proti němu sepsali petici

Foto: Škodovkou na Dakar

Na letošním Dakaru jede Škoda 130 LR východočeského pilota Ondřeje Klymčiwa naposled. Finálová mise je však o to důležitější, protože má ryze charitativní záměr, takže auto musí jet závada, nezávada, motor, nemotor. Pojďte se s námi ohlédnout za tím nejzajímavějším, co dakarskou posádku škodovky zatím potkalo.

Článek

Ondra Klymčiw nakonec i přes původní spekulace na Dakar Classic skutečně vyrazil se Škodou 130 LR, ovšem naposledy a s tím, že tentokrát pojede pro dobrou věc a možná i on sám, nejen auto, odkráčí v tom nejlepším a středem. Jako spolujezdce pro tento mimořádný ročník si vybral mladého talenta Josefa Brože a za mechanika zkušeného Petra Dokonala.

Charitativní princip závodu je jednoduchý, Klymčiw uzavřel oficiální spolupráci s Centrem Paraple a celý výtěžek ze závodu jde na jejich konto. Možná se ptáte proč, ovšem má to logické vysvětlení. Klymčiw měl při jeho takřka smrtelné nehodě v roce 2018 poškozené obratle (hrudní, krční), nicméně dostal se z toho. Centrum Paraple se však stará o ty, kteří takové štěstí úplně neměli.

Každopádně každá etapa závodu má nějakého sponzora, který vypíše sumu za ujetý kilometr. A kolik kilometrů posádka Škody 130 LR ujede, tolik peněz (km × suma za km) sponzor zašle na účet Centra Paraple. A vy můžete přispět také, a to přímo ZDE. Cílem projektu je vybrat milion korun, nicméně cesta k němu je ještě dlouhá.

Foto: Škodovkou na Dakar

Tým – zleva mechanik Petr Dokonal, kopilot Pepa Brož a Ondra „knírač“ Klymčiw.

Každopádně Klymčiw nasadil tempo už od začátku Dakaru, přičemž se v prologu místy ujímal vedení. Jedna ze zajímavých závad nastala hned zprvu, kdy škodovce ulítla kapota, nicméně Klymčiw, toho času přezdívaný knírač, ji poté úspěšně zafixoval.

Po druhé etapě, kdy byl velkým adrenalinovým zážitkem nutný skok kvůli předjetí kamionu před cílem, se posádka umístila na celkově druhém místě v Classicu. Pouhý bod za vedoucím Land Cruiserem, nicméně také na naše hochy začal lézt nějaký „moribundus“.

Foto: Škodovkou na Dakar

Škodovka se zprvu držela na předních příčkách Dakaru Classic.

V páté etapě Klymčiw na svém Facebooku opět hlásil několik dílčích vítězství, ale zároveň prohlásil, že pátá etapa byla tou nejtěžší, jakou kdy v životě zažil. Přece jen hledání azimutu i motání se mezi stromky a kameny nebylo úplně snadné, plus do toho auto začalo samovolně „chcípat“. Podle Klymčiwa dostala škodovka opravdové karate.

Vzestup a pád

Šestá etapa ovšem přinesla trápení ve formě zvýšené spotřeby oleje (pístní kroužky nebo těsnění pod hlavou), nedostatku jídla a takřka nulového signálu. Odservisovalo se (nouzově), co mohlo, nicméně Ondra jasně vzkázal, že bude bojovat a olej dolévat.

Foto: Škodovkou na Dakar

Přišly také první vážnější problémy, nicméně nic, s čím by si tým neporadil.

Po šesté etapě ovšem Klymčiw dopadl tak, že užraný motor spotřeboval na 200km trase 15 litrů oleje, nicméně všechny zkoušky posádka odjela. Na přejezd do Rijádu však musela využít pomoci jiného vozu, který je odtáhl na laně. Veselé je, že se oba členové škodovácké posádky začali modlit k vyšším bytostem a evidentně to vyšlo, dokonce na druhé místo, nicméně oba budou muset splnit to, co slíbili. Ondra tedy půjde do kostela na mši.

Kvůli spotřebě oleje bylo rozhodnuto o výměně motoru a přehození podvozku, což byla práce zejména pro mechanika Petra Dokonala i samotného Ondru Klymčiwa. Letošní trať je dle jeho slov skutečně těžká a náročná, takže technika dostává pekelně zabrat.

Foto: Škodovkou na Dakar

V půlce závodu dostala Škoda nový motor a podvozek.

Ondru však ani během výměny motoru nepřešel humor a neodpustil si ani vtípek na downsizingové motory Škoda. Po dokončené výměně přišel pokusný start, přičemž v jednu hodinu a 17 minut ráno místního času nový motor skutečně ožil. Následně přišel na řadu podvozek.

Závod pokračoval a zásadní zlom nastal po osmé etapě, v níž se Klymčiw dostal do celkového vedení Dakaru Classic! Škoda s novým motorem a svěžím podvozkem jela jako ďas, přičemž naší posádce pomohla rovněž chyba (penalizace) favorizovaných Španělů (ti však protestovali). Na to konto Klymčiw prohlásil. „To je DAKAR, jedna chyba a zamíchá to s pořadím, ani nemrknete.“

V deváté etapě se však štěstěna otočila a Klymčiw s Brožem zapadli do neoznačené díry a dlouho se z ní nemohli vyhrabat (nikdo jim nezastavil na pomoc!), za což dostali penalizaci. V rámci dohánění ztráty udělali palivové pumpy i řízení (kámen), což opět znamenalo penalizaci. Auto se tedy stalo takřka neřiditelným, nicméně pomalým tempem dojelo do cíle.

Foto: Škodovkou na Dakar

Klymčiw se za devátou etapu omlouval, plakal. Fanoušci i zástupci Centra Paraple jej však ihned podpořili.

Klymčiw tak spadl z prvního místa na celkové osmé (z asi 85), což ovšem osobně nesl velmi špatně, vzhledem k jeho poslání/cíli na Dakaru. Na Facebooku se upřímně omluvil, ovšem bojuje dál. To fanoušci ocenili a vyjádřili mu na sítích plnou podporu, rovněž tak i zástupci Centra Paraple. Mimochodem objevili se i nepřejícní, nespokojení Španělé sepsali oficiální petici, aby byl Klymčiw z Dakaru Classic vyloučen.

Smůla ovšem dakarskou škodovku neopustila ani v desáté etapě, jelikož už ráno před startem auto odmítalo jít do otáček, přestože večer předtím dostalo řádnou péči. Začal tedy boj s časem, kdy se vyměnily svíčky, kabely, cívky, zapalování, čerpadla, část elektroinstalace, pojistky, hadice. Nepomohlo nic. Teprve až Tomáš Hovorka z týmu Enjoy Motorsport odhalil, kde je problém – zanesený redukční ventil paliva.

Foto: Škodovkou na Dakar

V desáté etapě Klymčiw odstoupil a vrátil se z pouště do bivaku. Šance na výhru jsou tak nejspíše ztracené, ovšem závodník ještě nekončí.

Z toho důvodu posádka přijela o 2,5 hodiny pozdě na start, na trase zapadla vedle našich reprezentantek s Citroënem 2CV, ke konci rychlostní zkoušky auto opět zlobilo, do toho se pumpař namísto tankování modlil, 20 km po startu navigačního testu vůz znovu začal vynechávat. Klymčiw se nakonec rozhodl odstoupit, vrátit se z pouště do bivaku a hledat závadu.

„Je to vážně neuvěřitelné, protože tohle nám nikdo neuvěří. Prvních osm dnů jsem si vážně užil. Ale zábava pokračuje, protože jedeme pro Centrum Paraple. Na Dakaru je to jako v životě,“ napsal na svůj Facebook Klymčiw.

Večer jsme se s Ondrou telefonicky spojili a máme dobré zprávy, chyba/příčina závady byla v kabelu, takže by auto mělo už zase šlapat. Atmosféra v týmu panuje dobrá a i přes trable jsou všichni, kromě Španělů, spokojení. Druhým dechem však Klymčiw dodal, že letošní Classic je těžký a technika dostává zabrat u všech, ať už jde o Porsche, nebo Toyotu Land Cruiser. Na zítra na osmou se máme též těšit na jedno velké filmové překvapení, které odhalí pozadí vzniku projektu Škodovkou na Dakar a dá nahlédnout do nitra samotného pilota Klymčiwa.

A i kdyby Klymčiw nakonec nedojel vůbec, pro mnohé je vítězem už teď. Vždyť tento východočeský pilot už několikátým rokem bere na tento extrémně náročný závod stařičkou škodovku s motorem 1,3 litru, s níž mimochodem seřezal daleko výkonnější modely např. od Porsche, Toyoty, Mercedesu či Nissanu. Do konce Dakaru zbývají dvě etapy (celkem jich je 12), tak Ondrovi a celému týmu držte palce, jedou přece pro dobrou věc!

Načítám