Článek
Ještě dva dny před startem 44. ročníku Rally Dakar byl při výbuchu týmového auta vážně zraněn francouzský pilot Philippe Boutron. 61letý jezdec, šéf třetiligového fotbalového klubu US Orleáns, měl startovat na svém devátém Dakaru. V době incidentu řídil asistenční auto francouzského týmu Sodicars s několika dalšími pasažéry, kteří vyvázli jen s lehkými zraněními. On sám skončil podle svého syna na několik dní v umělém spánku, ale mimo ohrožení života.
ASO (Amaury Sport Organization), francouzská agentura, která rally pořádá, upozornila účastníky závodu až dva dny poté na možné nebezpečí teroristického útoku. „Řekli nám jen, že si máme dávat větší pozor,“ řekl k tomu Quirin Müller, týmový manažer Martina Prokopa. „Víc nic, závod normálně běží dál.“
Víc než týden poté nejsou o příčinách výbuchu známé žádné další informace a francouzská vláda uvedla ústy svého ministra zahraničí, že by Rally Dakar mohla být předčasně ukončena. „Přemýšlíme, jestli by nebylo nejlepší a bezpečnější tu soutěž ukončit,“ řekl Le Drian televizní stanici BFM. „Možná došlo k teroristickému útoku a možná nebezpečí dál trvá. Zahájili jsme samostatné vyšetřování, pošleme na místo svoje experty.“ A oficiálně pak vyzval vládu a policii Saúdské Arábie, aby byli při vyšetřování transparentní.
ASO, která pořádá i Tour de France, stejně jako policie Saúdské Arábie již dřív oznámila, že nemá žádné důkazy o zločinu. Přesto byla posílena bezpečnostní opatření v okolí bivaku, a podle všeho by to tak mělo být až do konce soutěže. Francie ale varovala své občany před cestami do Saúdské Arábie a několikrát upozornila na možné bezpečnostní riziko. „Nebyla vyloučena možnost teoretického činu,“ píše se na webu ministerstva zahraničí. A Le Drian dodal, že v Saúdské Arábii již došlo k několika teroristickým činům proti občanům Francie. V říjnu 2020 byl pobodán strážce na francouzské ambasádě, o dva týdny později byli zraněni dva Francouzi během oslav v Džidě.
Přímo na místě se ale neděje nic dramatického a obavy mezi závodníky jsou minimální. Do bivaku se dostanou jen soutěžící a pořadatelé, riziko hrozí jen při přesunech a snad v místech startu a cíle, kde bývá větší koncentrace lidí. Ale tam všude asistuje policie. „ASO zatím nevydalo žádné oficiální prohlášení,“ říká Müller. „Neoficiálně nám ale řekli, že soutěž rušit nechtějí a že vše bude pokračovat dle plánu.“ Konec závodu je přitom naplánován na 14. ledna, soutěž je tak ve své polovině.
V historii Dakaru by nešlo zdaleka o první teroristický útok. V roce 1991 byl v Mali zastřelen jeden ze závodníků, v roce 1993 byl závod přerušen v Alžírsku, v roce 1996 byl jeden z jezdců zabit výbuchem miny, o dva roky později teroristé zaútočili i na tatrováky.
„Mířili na nás samopaly, ukradli nám peníze, věci… Byla to nejhorší hodina mého života. Nikdy nevíte, co tyhle lidi napadne. Zda vás nechají žít, nebo zmáčknou spoušť. Nakonec nás svlékli do trenýrek, všechno, co se hodilo, přeložili na jedno auto a ujeli s ním do pouště. Už se nikdy nenašlo.“ Vzpomínky Bedřicha Sklenovského děsí ještě dnes. V roce 2008 byl závod dokonce zrušen jen pár dní před jeho startem kvůli hrozbě terorismu v severní Africe, rok poté se dakarská rally přesunula do Jižní Ameriky a v roce 2020 do Saúdské Arábie.
Měla by být soutěž zrušena? Hlasujte: