Článek
Když na začátku letošního Dakaru bylo společné focení všech jezdců, přišel na něj o necelou minutu později. Ostatní už tam byli nastoupení, on dorazil, usmál se na všechny a hlasitě pozdravil. Tom Coronel, zkušený nizozemský závodník, napůl v legraci a napůl vážně prohlásil: „Víš, kolik je hodin?“ A Al-Attiyah se na něj podívá o sekundu déle, než je nutné, a odpovídá: „A víš, kdo je mistr světa?“ Ostatní jezdci se začali smát. V tomhle totiž nebyla ani trochu arogance, tohle bylo konstatování. Silnější pes a tak dále, jak by řekl klasik.
Nasser Al-Attiyah nechce na letošním Dakaru nic jiného než obhájit loňské vítězství a dělá pro to maximum. Když ho vidíte jet v poušti, vnímáte tu rychlost a odhodlání. A i když se jen podíváte na video, pochopíte, proč o něm Sébastian Loeb mluvil s takovým respektem. „Nikdo neumí číst poušť tak jako on,“ řekl.
A takhle dneska Nasser. Neskutečná jízda na hraně. Přesto mu Loeb dál 14 vteřin. Na 420 kilometrech...
Posted by Jan Červenka - novinář on Wednesday, January 4, 2023
Svůj první Dakar jel Al-Attiyah v roce 2004 ještě jako neznámý jezdec za volantem Mitsubishi Pajero a do cíle u Růžového jezera tehdy dojel na desátém místě. Od té doby vynechal jen jednou. V roce 2011 pak nejtěžší vytrvalostní závod vyhrál pro Volkswagen, v roce 2015 s Mini a v letech 2019 a 2022 zvítězil už jako tovární jezdec Toyoty. „Loňské vítězství bylo fantastické. Když jsme s vozem třídy T1+ vyjeli poprvé, hned jsme viděli rozdíl oproti T1. Byl to opravdu skvělý Dakar, bezproblémový. Po úspěchu na Dakaru přišlo vítězství v mistrovství světa. Myslím, že jsme připraveni obhájit titul. Bylo by neuvěřitelné znovu vyhrát,“ říká přesvědčivě.
Jenže o Al-Attiyahovi se mluvilo hodně nahlas už před začátkem loňské soutěže. Tehdy předvedl neuvěřitelné gesto, když na shakedownu shořel prototyp DXX RD Limited šéfovi hodinářské společnosti Rebellion Alexandremu Pescimu – jeho týmový kolega Romain Dumas mu promptně předal svůj stroj, jenže sám zůstal bez závoďáku. A Al-Attiyah neváhal a na závod mu půjčil svoje vítězné auto z roku 2019. „Chtěl jsem ho už dát do muzea, ale když jsem viděl, co se stalo Pescimu, tak mi to prostě přišlo líto. Bylo to těžké rozhodnutí, jak vzhledem k tomu, že vloni nedojel, tak i proto, že já sám moc dobře vím, jaké to je, když vám hoří auto a vy s tím nemůžete nic dělat,“ řekl tehdy.
A logicky musela padnout i otázka, jestli se o svoje vítězné auto bojí, vždyť na Dakaru se přece může stát cokoliv. „Romain Dumas je skvělý řidič, nemám důvod se bát. A i kdyby se cokoliv stalo, tak se všechno dá opravit. Spíš bylo těžké všechno narychlo zařídit – dostat auto do Džiddy, domluvit se s pořadateli, připravit ho do závodu, pak se ještě domluvit s Toyotou, ať dá Romainovi k dispozici nějaké mechaniky, a já mu musel ukázat, jak auto funguje. Ale problém v tom vážně žádný nevidím.“ Neuvěřitelné, že?
Letos obhajobě loňského vítězství podřídil Al-Attiyah úplně všechno. „Celý rok jsem se hodně fyzicky připravoval, abych byl na další Dakar co nejvíc fit. Vím, že to bude pro všechny obzvlášť těžké, a musíme být chytří. Ale taky vím, že mám vynikající auto. Testovali jsme ho víc než důkladně v Namibii na začátku prosince a všechno fungovalo skvěle, věřím mu.“
Konec roku byl přitom pro Nassera Al Attiyaha vůbec rušný. Doma v Kataru je opravdovou celebritou a bral jako povinnost zúčastnit se všech oficialit spojených s fotbalovým mistrovstvím světa. Pak se ale zase naplno vrhnul na to, co pro něj má prioritu – páté vítězství na Dakaru.
„Pokud ho mám získat, není to jen o mně a naší Toyotě, ale i o mém spolujezdci,“ upozorňuje Al-Attiyah v rozhovoru pro Red Bull TV. A člověk vedle něj není nikdo jiný než Mathieu Baumel, o kterém Al-Attiyah často mluví jako o nejvěrnějším příteli, nebo dokonce bratrovi. Mezi těmi dvěma zjevně funguje chemie – Francouzova tichá vřelost a pečlivý přístup k přípravě souzní s Katařanovým nakažlivým nadšením a jezdeckým talentem. Na rozdíl od WRC, kde jsou etapy známy předem a podle Baumela závisí dobrý výsledek z osmdesáti procent na jezdci a jen dvacet procent připadá na navigátora, na Dakaru jsou jejich role vyrovnanější.
„Nasser je přesně takový, jak ho vidíte v televizi. Je velmi velkorysý, velmi milý, vždy přátelský a usměvavý. A naštěstí pro mě je v autě během rally pořád stejný, ať se děje, co se děje. Vždy jsme klidnou posádkou. Vyhýbáme se stresu, což nám pomáhá lépe pracovat, zejména mně, když se mám soustředit na navigaci. Během roku s ním trávím více času než s rodinou. Náš vztah, způsob, jakým spolu pracujeme, a taky vzájemná důvěra, ovlivňují naše výsledky,“ řekl Baumel ještě před začátkem závodu.
Baumel taky opakovaně zmínil, že Al-Attiyahovi za volantem absolutně věří a nebojí se s ním. „Má pro auto extrémní cit, i když jede strašně rychle.“ Takže v čem je Al-Attiyahovo tajemství? „Předně mi maximálně vyhovuje naše Toyota Hilux T1+. Je hodně hravá, a díky dvakrát přeplňovanému šestiválci o objemu 3,5 litru nemáme problémy s výkonem,“ rozpovídal se Al-Attiyah pro britský Autocar. „Hodně se změnilo, když jsme přestali používat dvojité tlumiče. Ty jednoduché jsou lehčí, méně se přehřívají a mechanici je umí taky rychleji vyměnit. Větší zdvih odpružení vyústil ve vyrovnanější, neutrálnější a rychlejší vůz, který je snazší řídit. Taky tolik nežere gumy a máme s ním výrazně méně defektů než v minulosti.“
Al-Attiyah říká, že řízení v dunách je jako jízda na ledu a doporučuje hodně plynu a co nejméně s autem bojovat. A když se podíváte na jeho onboard, vidíte, jak citlivě auto dokáže vést. Na brzdách nechává auto klidně sklouznout lehce bokem, což pomáhá v terénu rychleji snížit rychlost. Aby pak vzápětí šel rychle po plynu s rukou připravenou na hydraulické ruční brzdě, to kdyby mu šel čumák rovně ven ze zatáčky. Ale taky si všimněte, jak je jeho auto pořád klidné a že se jezdec vyhýbá přetáčivosti víc než jiní jezdci.
Řídí úsporně, za volantem téměř nemluví a maximálně se soustředí. Jak i Viktor Chytka zmínil v našem podcastu, tak Al-Attiyah s Baumelem mají domluvených pár znamení, podle kterých Baumel okamžitě ví, co po něm Al-Attiyah chce a co potřebuje. A on na oplátku říká: „A já zase poznám, že když Mathieu začne mluvit francouzsky, je zle.“ A asi vás nepřekvapí, že se u toho rozesměje.
Nasser Al-Attiyah je fenomenální pilot a jeho tažení letošním Dakarem je působivé. Rozzuřilo ho, když organizace FIA a A.S.O. (pořadatel Dkaru) zvýšily výkon vozů Audi a odpověděl jim tak, že další den zatlačil ještě víc a vyhrál. A když včera Peterhansel udělal fatální chybu a havaroval, a když Loeb ztratil v předchozích etapách, odskočil týmovému kolegovi Henku Lateganovi na druhém místě o víc než hodinu. Nikdo nemůže pochybovat o tom, že nechce nic jiného než vyhrát.
Jenže Dakar ještě není ani v polovině a viděli jsme, že i ti nejlepší dělají chyby. Takže jakou zvolí Al-Attiyah strategii: Bude si jen udržovat náskok, nebo bude dál tlačit? „Pro mě je to jasný favorit závodu,“ říká k tomu Martin Prokop. „Jede strašně, na hraně, spíš daleko za ní, ale uřídí to. Někdy to až nechápu. Ale jak ho znám, tak je dost chytrý na to, aby si to teď spíš už jen kontroloval.“
A co byste měli o Al-Attiyahovi ještě vědět? Je to bronzový medailista ve skeetu (střelba na holuby) na Letních olympijských hrách v roce 2012 v Londýně. Je pětinásobným šampionem Světového poháru v crosscountry. Závodil v rally a je dvojnásobným šampionem WRC2. Taky je to jediný Arab, který vyhrál Dakar. A těch vítězství mohlo být už pět, jenže v roce 2010 ho Carlos Sainz porazil o pouhé 2 minuty a 12 sekund, což je dosud nejmenší rozdíl v historii slavného závodu.
Takže jak to vidíte vy? Získá Nasser Al-Attiyah vytoužené páté dakarské vítězství už letos, nebo si na něj bude muset ještě počkat? Hlasujte!