Hlavní obsah

Fanoušci smutní, česká hvězda nakonec Dakar odpískala

Foto: Duckar, Aleš Loprais, Enjoy Motorsport

Dakar Classic 2025 se koná souběžně s klasickým Dakarem, kde máme pro nadcházející ročník nadějné zastoupení. Ovšem i v možná lehce opomíjeném seriálu historiků startují české posádky, a to se zajímavými vozy. Jen jedna česká ikona bude letos na startu chybět…

Článek

Rallye Dakar Classic je závod historických vozidel, která jsou obvykle hodně upravená nebo postavená/přestavěná jako nová. Není to zkrátka tak, že byste vzali sériovou plechovku z roku jedna dva a jeli s ní na Dakar.

Foto: A.S.O./Fotop

Dakar Classic je o starších autech i veteránech, ovšem některá vozidla mají do sériové podoby hodně daleko.

Ačkoli určitá pravidla zde také platí, zejména ohledně stáří auta nebo povolených úprav. Nemůžete totiž do starého citroënu narvat motor z bavoráka. To by asi neprošlo.

Classic 2025 startující souběžně s tradičním Dakarem bude příští rok hostit celkem šest vozidel startujících pod českou vlajkou. A některé vozy jsou skutečně zajímavé.

Citroën 2CV 4 × 4

Holčičí posádka Holická a Engová byly zjevem letošního Dakaru. Přece jen vzaly divoce pomalovaný Citroën 2CV, vyrazily s ním zdolávat písečné duny a hodně se zlepšily v práci s lopatou.

Foto: Zbyněk Hozák

Holky a mašina. A ne ledajaká. Dvoumotorová!

Pro nadcházející ročník se nakonec zrodila kachna úplně jiná, dvoumotorová, s pohonem všech čtyř kol. A s tou mají holky daleko větší šanci uspět. Plus opět nechybí designový umělecký nátěr karoserie.

Toyota Land Cruiser 90

Tým Czech Samurais se představí ve složení Ondřej Martinec a Jiří Kopřiva. Martinec se ze zdravotních důvodů nemohl letošního ročníku zúčastnit, takže se těší o to víc. Kopřiva zase supluje Olgu Roučkovou, která se v lednu stane maminkou.

Foto: Petr Šedivý pro Czech Samurais

Tým Czech Samurais osedlá Toyotu Land Cruiser.

Posádka vyrazí v Toyotě Land Cruiser 90 a asistovat jí bude také mladý mechanik ze školy SŠTŘ Nový Bydžov, který se na náročný závod podívá v rámci projektu Mechanic Academy. Jistě extrémně zajímavá praxe.

Mitsubishi Pajero

Tým Enjoy Motorsport se vrací na nadcházející Dakar Classic rovnou se dvěma vozy. Jde o modely Mitsubishi Pajero, do jejichž kabin usednou jako jedničky Jan Vinš a Filip Bajora. Zatímco Vinš je „známá firma“, tak Bajora postoupil z pozice absolventa mechanika na navigátora.

Foto: Enjoy motorsport

Přípravy obou modelů probíhaly na automobilovém učilišti.

Druhou posádku budou tvořit Jan Bárta a Petr Švec, kteří se rovněž těší na písečné výzvy. Příprava obou vozidel i servisního nákladního vozu poté probíhala v dílnách školy SŠTŘ Nový Bydžov a za pomoci tamních studentů. Jeden z nich míří na Dakar dělat servisáka, podobně jako u Czech Samurais.

Tatra 815

Pod jménem týmu Loprais se do dakarských dun pustí dvě posádky v kamionu. Igor Pazdera, Olga Lounová a Milan Holáň osedlají Tatru 815-2, konkrétně Tatru Puma. Druhou T815-2 obsadí trojice Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holáň.

Foto: Aleš Loprais Dakar Live

Na nadcházející Classic bere tým Loprais rovnou dvě tatrovky.

Oba vozy byly cíleně připravované asi dva roky. Aleš Loprais, který sám startuje v tradičním Dakaru s Ivecem, uvedl, že jim přípravy daly zabrat. Aleš Loprais a jeho tým chtějí atakovat vysoké cílové mety v obou kategoriích.

Ondřej Klymčiw

Letošní ročník Dakaru byl pro Škodu 130 LR, českou ikonu série Classic, opravdu poslední. Ovšem pro rok 2025 měl Klymčiw startovat s modelem Mitsubishi Pajero. Přípravy automobilu začaly už v dubnu, ale vůz se nakonec vlivem řady okolností nestihl dokončit. Klymčiw se proto rozhodl nelámat věci přes koleno a účast jakožto závodník odříct. Možná se do Saúdské Arábie dostane v roli novináře.

Rallye Dakar startuje už 3. ledna 2025 a skončí 17. ledna 2025. Naše Garáž.cz vám bude přinášet čerstvé zprávy o aktuálním dění v soutěži. Tak nás stále sledujte, ať vám nic neunikne!

Načítám