Článek
Rallye Dakar Classic je závod historických vozidel, která jsou obvykle hodně upravená nebo postavená/přestavěná jako nová. Není to zkrátka tak, že byste vzali sériovou plechovku z roku jedna dva a jeli s ní na Dakar.
Ačkoli určitá pravidla zde také platí, zejména ohledně stáří auta nebo povolených úprav. Nemůžete totiž do starého citroënu narvat motor z bavoráka. To by asi neprošlo.
Classic 2025 startující souběžně s tradičním Dakarem bude příští rok hostit celkem šest vozidel startujících pod českou vlajkou. A některé vozy jsou skutečně zajímavé.
Citroën 2CV 4 × 4
Holčičí posádka Holická a Engová byly zjevem letošního Dakaru. Přece jen vzaly divoce pomalovaný Citroën 2CV, vyrazily s ním zdolávat písečné duny a hodně se zlepšily v práci s lopatou.
Pro nadcházející ročník se nakonec zrodila kachna úplně jiná, dvoumotorová, s pohonem všech čtyř kol. A s tou mají holky daleko větší šanci uspět. Plus opět nechybí designový umělecký nátěr karoserie.
Toyota Land Cruiser 90
Tým Czech Samurais se představí ve složení Ondřej Martinec a Jiří Kopřiva. Martinec se ze zdravotních důvodů nemohl letošního ročníku zúčastnit, takže se těší o to víc. Kopřiva zase supluje Olgu Roučkovou, která se v lednu stane maminkou.
Posádka vyrazí v Toyotě Land Cruiser 90 a asistovat jí bude také mladý mechanik ze školy SŠTŘ Nový Bydžov, který se na náročný závod podívá v rámci projektu Mechanic Academy. Jistě extrémně zajímavá praxe.
Mitsubishi Pajero
Tým Enjoy Motorsport se vrací na nadcházející Dakar Classic rovnou se dvěma vozy. Jde o modely Mitsubishi Pajero, do jejichž kabin usednou jako jedničky Jan Vinš a Filip Bajora. Zatímco Vinš je „známá firma“, tak Bajora postoupil z pozice absolventa mechanika na navigátora.
Druhou posádku budou tvořit Jan Bárta a Petr Švec, kteří se rovněž těší na písečné výzvy. Příprava obou vozidel i servisního nákladního vozu poté probíhala v dílnách školy SŠTŘ Nový Bydžov a za pomoci tamních studentů. Jeden z nich míří na Dakar dělat servisáka, podobně jako u Czech Samurais.
Tatra 815
Pod jménem týmu Loprais se do dakarských dun pustí dvě posádky v kamionu. Igor Pazdera, Olga Lounová a Milan Holáň osedlají Tatru 815-2, konkrétně Tatru Puma. Druhou T815-2 obsadí trojice Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holáň.
Oba vozy byly cíleně připravované asi dva roky. Aleš Loprais, který sám startuje v tradičním Dakaru s Ivecem, uvedl, že jim přípravy daly zabrat. Aleš Loprais a jeho tým chtějí atakovat vysoké cílové mety v obou kategoriích.
Ondřej Klymčiw
Letošní ročník Dakaru byl pro Škodu 130 LR, českou ikonu série Classic, opravdu poslední. Ovšem pro rok 2025 měl Klymčiw startovat s modelem Mitsubishi Pajero. Přípravy automobilu začaly už v dubnu, ale vůz se nakonec vlivem řady okolností nestihl dokončit. Klymčiw se proto rozhodl nelámat věci přes koleno a účast jakožto závodník odříct. Možná se do Saúdské Arábie dostane v roli novináře.
Rallye Dakar startuje už 3. ledna 2025 a skončí 17. ledna 2025. Naše Garáž.cz vám bude přinášet čerstvé zprávy o aktuálním dění v soutěži. Tak nás stále sledujte, ať vám nic neunikne!