Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
A začíná to právě teď. První den je na programu kraťoučký prolog, ale i ten nám už může ukázat mnohé pro následující dva týdny. Devětadvacet kilometrů dlouhý úsek nám totiž napoví, jak je na tom kdo s rychlostí, formou i odhodláním. Tady se poprvé uvidí, jak pojedou atmosférické motory čtveřice továrních fordů, jak rychlé budou dacie a jak pomohly úpravy na Shrekovi Martina Prokopa.
V kamionech bude konečně vidět, jak si bude Aleš Loprais rozumět s novým ivecem, jak rychlý bude po roční pauze Martin Šoltys a kolik nadělí Martin Macík svým soupeřům, kterým jejich MM Technology dodala techniku. Je to takový lakmusový papírek, a i když těch 29 kilometrů je nic v porovnání s tím, co závodníky čeká v následujících čtrnácti dnech a pěti tisících kilometrech, tak to bude slušná nápověda.
Teď za sebou máme nutné zlo v podobě příprav. Technické přejímky, které jsou pro většinu českých posádek rutinní záležitostí. Administrativní přejímky, kdy se papíruje, stejně jako když žádáte o hypotéku. I v doprovodných autech jsou namontovány navigační přístroje a snad nikdo nevynechal možnost svézt se v shakedownu.
„Nový kamion Bohouš nám funguje prima. Měli jsme ale napilno, staráme se tady o čtyři kamiony a celkově jich tady máme devět, takže tyhle první dny byly hlavně o tom to všechno sladit v zákulisí,“ říká Martin Macík. Loňský vítěz, navíc povzbuzený jasnou výhrou z Maroka, jde do letošního Dakaru jako favorit. „Trochu víme, co od Dakaru čekat, kamion máme vyzkoušený, takže prostě jen pojedeme a budeme se snažit nedělat chyby.“
Tři dny testování, respektive dva půl dne a jeden celý, využil Martin Prokop, aby vyzkoušel nový podvozek. A tady je trochu problém, protože ze třech nových sad tlumičů funguje optimálně jen jedna. „Měly by být úplně identické, ale nejsou,“ krčí Prokop rameny.
„Ta jedna sada je úplně snová, krásně to na tom maká, žehlí to všechny nerovnosti, ale ty další dvě jsou prostě jiné. Měli jsme na testu inženýry z Riegeru, ale oni sami nevědí. Ta technika je tak sofistikovaná, že to při běžném testu tlumičů i při rozebrání vypadá všechno identicky, ale auto jede jinak. Nakonec jsme se domluvili, že pojedeme na té jedné sadě a že nám ji budou průběžně repasovat a pokusí se ji udržet při životě co nejdéle. Tak si držíme palce.“
V bivaku se mezitím objevila vzácná návštěva, do Saúdské Arábie přijel na Dakar český prezident Petr Pavel! Jako automobilový fanoušek si splnil svůj sen a přijel sem na soukromý výlet. „Pět dní budu fandit, spát ve stanu, fotit, mávat vlajkou a užívat si to,“ usmíval se spokojeně. Je hostem týmu Fesh Fesh Tomáše Vrátného a bude jezdit v novinářském autě s fotografem Petrem Luskem.
A organizátoři definitivně uzavřeli startovní listinu. Do Dakar Rally 2025 odstartuje 335 strojů a 580 závodníků z 52 zemí světa. Bude to 134 motorkářů, 44 kamionů, 64 speciálů v kategorii aut, 2 posádky v třídě Stock, 52 strojů v kategorii Challengers a 39 v SSV. V kategorii Classic pak uvidíme 95 posádek, z toho bude 19 kamionů.
A já? Konečně jsem se trochu dospal, za první tři dny jsem dal dohromady asi osm hodin spánku, to samé, co jsem zvládl na dnešek. Všechny nás trápí už druhý den odpoledne a večer silný vítr, který zvedá oblaka prachu. A ani nevím jak, ale máme najeto už bezmála 1 100 kilometrů, a to jsme ještě nikam pořádně nejeli.
🤔 First day of the year😶🌫️ First storm of the year 😅 The general briefing of the Dakar can start #Dakar2025 #DakarInSaudi
Posted by Dakar Rally on Wednesday, January 1, 2025
Tohle je můj šestý Dakar a pošesté jsem součástí týmu Martina Prokopa, jehož členem je i kuchař Libor Vaněk, takže hlady rozhodně netrpíme. Na silvestra jsme měli svíčkovou… Jo, a ještě jedna důležitá věc! Dnes jsem se svezl s novým Shrekem. A je to zatraceně velká změna, těšte se na dojmy!
Fanděte, sledujte, lajkujte a ptejte se.