Hlavní obsah

Dakarský deník: Včerejší smrtelná nehoda komentovaná přímo z Dakaru

Foto: Instaforex Loprais Praga

Zranění diváka způsobila Lopraisova Praga, ale řidiče z toho vinit nemůžeme, nehodě neměl šanci zabránit. To však neznamená, že si to Loprais nevyčítá…

Když se v Česku začalo mluvit o tom, že na Dakaru umřel divák, půlka bivaku už spala. Když se ukázalo, že ten člověk stál za dunou a závodním autem, které ho srazilo, byla Praga Aleše Lopraise, spali už všichni. Jezdce pak vytáhli z postele pořadatelé, kteří za ním přišli pro vyjádření.

Článek

Video, které začalo kolovat na sociálních sítích je dostatečně vypovídající, ještě víc pak onboard z kabiny. Fanoušek, devětašedesátiletý Ital, stál pod vrcholem duny, přes kterou projížděla Lopraisova Praga. Řidič ani nikdo z posádky ho nemohl vidět. Podle Lopraisova vyjádření se on sám všechno dozvěděl, až když mu na dveře zaklepali traťoví komisaři.

„Prý utrpěl zranění, následně se mu udělalo nevolno a zemřel na infarkt při převozu do nemocnice. Vyhasl lidský život, stál na nešťastném místě za dunou, nikdo jsme ho nemohli vidět. Extrémně mě to mrzí,“ z vyjádření Aleše Lopraise na sociálních sítích mrazí, ale připojená videa jasně ukazují, že neměl šanci ho vidět a že o incidentu vůbec nevěděl.

Časový posun a fakt, že se vstávalo extrémně brzy na dlouhý přejezd mezi etapami způsobil, že většina lidí tady na Dakaru se informace začala dozvídat až po cestě. Já sám až za volantem auta na víc než pět set kilometrů dlouhém přejezdu v místech, kde je jen poušť, žádné město, žádné čerpací stanice.

Celou událost teď rozebírají nejen fanoušci Dakaru, ale i spousta lidí, kteří soutěži vůbec nerozumí. Čeká se na vyjádření organizátora, nicméně po shlédnutí videa budete mít hned jasno i vy. Aleš Loprais už vyjádření vydal, všichni příznivci soutěže doufají, že bude pokračovat.

Padají vyjádření, že soutěž je špatně zabezpečená, že řidiči jedou příliš rychle, že diváci jsou nezodpovědní… Rally Dakar je extrémně nebezpečná soutěž, která se jede volným terénem. Rozhodně není v silách pořadatelů, aby zabezpečili rychlostní zkoušky podobným stylem, jako to znáte třeba na rally nebo na okruhu. Jezdci si sami volí stopu, někdy se jede ve vláčku za sebou, jindy jsou závodníci i pár set metrů od sebe.

Foto: InstaForex Loprais

Aleš Loprais většinu závodu jede na prvním místě

Je jen na divácích a jejich zodpovědnosti, kam se postaví a co všechno jsou ochotni obětovat pro dobrý záběr. Někdo položí do cesty kameru, jiný telefon, někteří si tam dokonce stoupnou sami. Na některých místech je koncentrace fanoušků až překvapivá, jinde jedou závodníci celé kilometry v osamění. Policisté se v místech blízko startu a cíle snaží udržet pořádek, ale místní se ve svých terénních autech často prohání po dunách ve stopách závodníků. A je vám asi jasné, co se pak může stát, když někde jen zaparkují, nebo dokonce zapadnou.

Sociální sítě jsou plné zajímavých a spektakulárních průjezdů, fotek i videí, ale zároveň je z nich objektivně jasné, že těch křížků na Dakaru mohlo být daleko víc. Pokud si někdo stoupne pod dunu nebo na výjezd ze zatáčky, pak už je to jen ruská ruleta.

Od začátku Rally Dakar v roce 1979 zemřelo 27 závodníků, celkově se mluví o více než 80 obětech, a to z řad diváků, pořadatelů a novinářů. Přesný počet lidí není znám. Všem pozůstalým upřímnou soustrast. Aleši, ty jeď, prosím, dál! Za tohle totiž ty ani nikdo z tvé posádky nemůže.

Související témata:
Načítám