Článek
Jsme v Rijádu, osmimiliónovém hlavním městě Saúdské Arábie. Obrovské parkoviště pár kilometrů od letiště se stalo naším domovem hned na tři dny a vyjet odtud znamená najet do jedné velké dopravní zácpy. A jak už jste možná pochopili z předchozích článků, silniční pravidla tady moc nejsou. Ve městě platí dvě základní – je tolik pruhů, kolik se na silnici vejde aut, a pak to o tom silnějším psovi.
Vyrážíme tedy zavčasu s Mitsubishi L200, což je pick-up s dvoulitrovým turbodieselem a vydařenou nástavbou, kde je stan, sprcha a spousta místa na všechny propriety týmového doktora, abychom toho viděli co nejvíc. Takzvané fotopointy, tedy místa vhodná k focení, mi posílá kamarád, protože je pořadatelé zveřejňují až těsně před začátkem etapy. Škoda, že kus za Rijádem se nám ztrácí internet, a tak jedeme po paměti a po citu.
Nakonec je asi po hodině a půl jízdy nacházíme. Odjezd na začátek vložky je kus v poušti, ale tam byste dojeli s čímkoliv bez ohledu na světlou výšku, pohon kol a kvalitu pneumatik. Jenže pak už začínají kamenité pasáže proložené nafoukanými dunkami a později už i větší písečné jazyky. Zahrabeme se hned na tom prvním větším. A samozřejmě, že na blbém místě. „Never stop on the top,“ zní základní poučka, když chcete přejet hromadu písku. Tedy něco jako „nezastavujte na vrcholu.“
Záhy však zjišťujeme, že je to výhoda, historici musí projíždět kolem nás. Jen se s lopatou v ruce špatně fotí. Nakonec jich ale projelo sotva deset. A nikdo netuší proč, fotografové jen rozhazují rukama, my už ne, protože nás bolí. Nakonec se vyhrabeme dřív, než by nás napadlo – dostali jsme pod kola vyjížděcí plechy (jsou z extrémně odolného plastu a jsou k nim dlouhé kurty, abyste je snadno vytáhli z písku) a pak už to šlo samo.
„Já jsem nikdy nejezdil na písku,“ přiznává se mi týmový doktor. A protože všude kolem je poušť, kde jsou kameny nebo malé duny, tak toho okamžitě využíváme. Už mi to učení chybělo!
Základní poučku už znáte. A ještě byste měli vědět, že pro jízdu na písku musíte ufouknout pneumatiky. Na silnici jezdí L200 na terénních gumách s tlakem 2,8 baru, ale v písku je dáváme na 1,7 baru. Guma se lehce rozplácne, je širší a má lepší záběr.
Taky samozřejmě musíte vypnout protiprokluz, zapojit pohon všech kol (redukce je zbytečná) a s plynovým pedálem musíte zacházet jak s třaskavinou. Jemně, lehce, žádné prudké pohyby. Zkušení borci vypínají i ABS, aby si při brzdění mohli pod koly udělat klínek, ale to u sériového auta neuděláte.
No a pak to začne. Napřed jen jemné písečné plotny a lehké náklony, pak už si doktor troufá na víc. Občas má v závalu radosti z toho, co jeho auto umí, tendenci se pustit přímo přes písečnou hranu, ale v jakémkoliv terénu platí to samé, co na silnici, nikdy nejedu rychle tam, kam nevidím. A vy nikdy nesmíte s autem přejet rovnou přes hranu duny, protože nikdy nevíte, jestli je tam jen jemně naváto, nebo jestli není rovnou podseklá, takže byste se z ní skutáleli. Ideální je přijet na její hranu lehce bokem, mrknout se, co bude, a pak učinit rozhodnutí.
Včera jsem učil doktora jezdit v poušti, tohle byl jeho první sólo sjezd :)
Posted by Jan Červenka - novinář on Thursday, January 6, 2022
V písku se musí pořád točit kola, jedno jestli jedete rovně nebo někde bojujete v bočním náklonu. A musíte se naučit číst písek, ale to je něco, co vám bude trvat ne hodiny a dny, ale celé týdny a měsíce. Základem je, že návětrná strana duny je méně prudká a pevnější, závětrná strana je pak víc kolmá a víc sypká. Zkušené oko už pozná, že návětrná strana bývá tmavší, ale řiďte se s tím v místě, kde jedete prvně a kde je hned několik odstínů barev písku. Pak záleží i na hrubosti písku, na podkladu, na tom, jak fouká, na okolí a taky, jaké bylo počasí nejen včera, ale klidně i pár dní zpět. A každý zkušený off-roadový jezdec vám řekne, že těch proměnných je ještě víc.
V písku taky platí, že je vhodné, když máte rychle reagující motor s masivním točivým momentem. Ostatně to je jedna z hlavních výhod elektrifikovaných speciálů od Audi – plný točivý moment mají už z nulových otáček. Naše Mitsubishi, navíc s manuální převodovkou, nemá s továrním speciálem společného vůbec nic, a tak doktorovi vysvětluji přenos váhy mezi nápravami, že je lepší řadit dopředu a vůbec spoustu dalších věcí.
Takže dakarské klasiky jsme neviděli, ale i tak to byla zábava a to je hlavní. I s civilním autem na dobrých pneumatikách můžete v místech, jako je Saúdská Arábie, klidně vyrazit do pouště. Když budete mít jen trochu možnost, klidně na dovolené, tak to udělejte, bude vás to určitě bavit a ta svoboda pohybu v dunách je silně návyková. Jen si hned nemyslete, že jedete Rally Dakar. To je zas úplně jiná disciplína v úplně jiných autech.