Hlavní obsah

Dakarské rekordy: Který speciál byl nejvýkonnější a který nejslabší, kdo byl nejúspěšnější závodník a kdo si utrhl ostudu

Foto: Team De Rooy

Nejvýkonnějším strojem na Dakaru byl a nejspíš i navždy bude dvoumotorový DAF Jana De Rooye, který s ním chtěl vyhrát absolutně.

Víte, který závodní vůz v historii dakarské rally měl největší výkon? A který stroj byl naopak nejslabší? Tušíte, v kolika zemích se už závodilo a kde byla největší zima? Kdo je historicky nejúspěšnější jezdec? A jaká byla nejkratší účast v závodě?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Všichni fanoušci motosportu jistě moc dobře vědí, že poprvé se závod jel v roce 1978 pod jménem Rally Paříž-Dakar. Že se v roce 2009 přestěhoval do Jižní Ameriky a před šesti lety do Saúdské Arábie. Že vloni vyhrál v kamionech Martin Macík, a dokázal tak navázat na šest vítězství Karla Lopraise. Ale věděli jste, že…

30 navštívených zemí

Pravidelně se závodilo na území Maroka, Mauritánie, Senegalu, ale pak třeba i v Jihoafrické republice nebo na Pobřeží slonoviny. Když se soutěž přestěhovala do Jižní Ameriky, tak ji mimo jiné hostila Argentina, Bolívie či Peru. Celkově se závodilo už ve třiceti zemích světa a už před stávajícím ročníkem se hodně mluvilo o tom, že by jich mohlo být jednatřicet, závodníci i pořadatelé by rádi protáhli trať ze Saúdské Arábie až do Spojených arabských emirátů.

Foto: archiv Garaz.cz

Karel Loprais projel se závodními kamiony Tatra pořádný kus Afriky, Dakar se ale jezdil i v Jižní Americe a teď v Saúdské Arábii.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

242 000 ujetých kilometrů měřených etap

Dakar Rally se od samého začátku jede na celkovou vzdálenost, ale prioritní jsou časy z takzvaných speciálek, tedy měřených etap. Závodníci odstartují v přesně daný čas z bivaku na start (předčasný nebo pozdní odjezd je trestán penalizací), aby pak v další přesně stanovený čas odstartovali do měřené zkoušky, takzvané speciálky. A pak mají zase časový limit na návrat do bivaku. Za těch sedmačtyřicet let tak ujeli 242 tisíc kilometrů speciálek, což je šestkrát kolem zeměkoule.

446 000 kilometrů ujeto celkově

Pořadatelé se snaží, aby takzvané přejezdy byly co nejkratší, ale speciálně v Africe se jim to mnohdy nedařilo a ke konci ročníků byly některé etapy z bezpečnostních důvodů zcela neutralizovány. V Saúdské Arábii se to už stalo také, mohly za to povodně.

Jen pro srovnání, střední vzdálenost Měsíce od Země je 384 403 kilometrů, takže si můžete představit, že se Dakar Rally už vrací zpět.

603 soutěžících v roce 1988

Zatím nejsilněji obsazený ročník byl v roce 1988. Letos startuje 335 strojů a v nich 580 závodníků z 52 zemí světa. Češi v některých ročnících patřili do první trojky nejpočetnějších skupin, o prvenství se pravidelně dělí Francouzi a Španělé.

Nejdelší rychlostní zkouška v historii Dakaru měla 986 km

Jen pro srovnání, v letošním ročníku měří dvoudenní 48h Chrono 950 kilometrů. A když se v Jižní Americe závodilo v Andách, vyšplhala se trasa závodu bezmála do pěti tisíc metrů nad mořem, konkrétně to bylo 4972 m n. m. Závodníci tehdy v jedné etapě ujeli přes šest set kilometrů a mnoho z nich se potýkalo nejen s vyčerpáním, ale hlavně s výškovou nemocí.

Nejkratší účast v závodě

V roce 2020 jel s týmem Martina Prokopa v druhém autě Martin Kolomý a společně s Jirkou Strossem měl havárii už při shakedownu. Oficiálně ale do závodu nenastoupil, takže se nestal smutným rekordmanem v nejkratší účasti v soutěži. Tím je jistý Francouz, který v roce 1987 při slavnostním startu spadl se svým motocyklem ze startovní rampy, zlomil si ruku a Dakar pro něj skončil. V závodě ujel jeden jediný metr.

Nejnižší teplota v soutěži byla -16 °C, nejvíc bylo +52

Tady v Saúdské Arábii teploty oscilují mezi nulou a pětatřiceti stupni, ale nejvíc chladno bylo v roce 2015 v Chile, bylo minus šestnáct a sněžilo. O dva roky později v Argentině se teplota vyšplhala na děsivých dvaapadesát stupňů. „Tehdy jsme byli všichni zavření v klimatizovaných autech a čekali jsme, až zajde sluníčko, abychom mohli vůbec něco začít dělat na závoďáku,“ vzpomíná Ivan Matoušek, šéfinženýr MP Sports.

Nejsilnější závodní stroj na Dakaru měl 1 200 koní, nejslabší jen 12

Všichni jste si jistě okamžitě vzpomněli na dvoumotorový DAF Turbotwin Jana de Rooye, který startoval v závodu s myšlenkou na absolutní vítězství. Ale kdo byl ten nejslabší? Nejmenší výkon v historii soutěže měla dvanáctikoňová vespa, do cíle Dakaru nakonec ze čtyř strojů na startu dojely dva, byť mimo pořadí.

Foto: Dakar Rallye

V roce 1980 se na vespách vydali do nejtěžší soutěže hned čtyři jezdci. Cíl viděli jen dva z nich, navíc mimo pořadí.

Nejúspěšnějším závodníkem nebyl Karel Loprais, ale…

Ani šest dakarských vítězství nestačí Karlu Lopraisovi na rekord. Ten drží Stéphane Peterhansel, který vyhrál ČTRNÁCTKRÁT! Šestkrát na motocyklu a osmkrát v autě. Za nejúspěšnějšího závodníka v třídě kamionů je považován Rus Vladimir Čagin, který získal 63 etapových vítězství a Dakar vyhrál sedmkrát.

A nejúspěšnější závodnicí je…

Bezesporu Jutta Kleinschmidt! Je jedinou ženou, která Dakar vyhrála v absolutním pořadí, v roce 2001 ovládla soutěž se svým Mitsubishi Pajero. Cristina Gutiérrez vloni vyhrála třídu bugin (Challenger) a Laia Sanz, která nyní závodí v autě, dojela v roce 2015 na absolutním devátém místě mezi motorkáři.

Foto: Dakar Rallye

Jutta Kleinschmidt závodila na Dakaru v autě i na motocyklu. Její vítězství bylo v roce 2001 víc než těsné.

Nu, a na závěr… Tušíte, kdo má na kontě nejvíc startů na Dakaru?

Je to Yoshimasa Sugawara, japonský závodník ve třídě kamionů, který absolvoval neuvěřitelných 36 soutěží! Závodil od roku 1983 do roku 2019.

Vidíte? Každý den se dozvíte něco nového…

Související témata:
Načítám