Hlavní obsah

Dakarská kachna chytila druhý dech, a to doslova. Česká posádka auto zásadně vylepšila, držela se přitom historie

Foto: Zdeněk Sluka

Pamatujete na dvě bláznivé holky, které dojely letošní Dakar Classic ve starém Citroënu 2CV? Něco, co se mohlo jevit jako jednorázová akce, má pokračování. A rozhodně nadějné. Druhá dakarská kachna totiž dostala hodně zajímavý doping inspirovaný historií.

Článek

Závodnice Barbora Holická a Lucie Engová (sestra Tomáše Engeho) se do moderní historie Dakar Classic zapsaly jako dvě bláznivé holky, které ve starém Citroënu 2CV dokončily náročnou dakarskou rallye.

Zapadly nesčetněkrát, ale bojovaly a kachnu dovezly do finiše. Myslíte, že šlo o jednorázovou akci? Kdepak, holky spolu s mechanikem Tomášem Nerudou píšou druhou kapitolu.

Po zkušenostech z Dakar Classic 2024 si děvčata „stěžovala“ prakticky na jediné, a to na absenci výkonu motoru. Totiž necelých 35 koní patřilo k tomu nejmenšímu stádu na startovním poli.

Hledaly se tak jiné cesty. Velmi často užívaná je montáž jednotky z motorek BMW GS, což používají kachny pro vrchařské nebo okruhové závody. Na toto řešení ovšem nepřistoupili pořadatelé Dakaru a trvali na použití motorů Citroën.

Foto: archiv Báry Holické

Původní plán byl použít motor se zvětšeným objemem, ale…

Mechanik Neruda a závodnice Holická se nakonec shodli na použití přestavbového kitu z Belgie, který zvětší objem válců z 600 ccm na 760 ccm (tzn. vyšší výkon i krouťák). Sada VGS obsahuje nové válce, písty, vyžaduje úpravu klikové skříně.

K tomu dostala česká posádka doporučení k nasazení zesílené převodovky z modelu Acadiane, která má navíc delší rychlostní stupně. Duckar tým si tuto konfiguraci vyzkoušel přímo v Belgii a bylo rozhodnuto. Prozatím.

Vše se změnilo v momentě, kdy se mechanik Neruda svezl v dvoumotorové upravené kachně pro africké závody. Tehdy, ačkoli přestavbu na verzi se dvěma motory původně odmítal, změnil názor.

Foto: Zdeněk Sluka

Holky říkají vozu různě. Sahara, Quattrokachna, Bi-motor, Twin-engine, Double-power nebo prostě DUCKAR+1.

Sériově (od 1957) tohle auto historicky vzniklo v počtu necelých 700 kusů, jmenovalo se 2CV Sahara a mělo dva motůrky (vpředu a vzadu), každý o objemu 425 ccm a výkonu 12 koní. A samozřejmě pohon všech kol.

Dakarský model postavený pro Classic 2025 však není replikou originálu, nýbrž se jím pouze inspiroval. Vůz se pyšní řadou technických unikátů a jedinečně zhotovených dílů, kdy se oba motory ovládají jedním pedálem plynu a jedním pedálem spojky, zatímco dvě převodovky zase jednou pákou.

Nyní už konstruktér Neruda a posádka Duckar během podzimu speciál intenzivně testovali. Je v plánu revize a další testy. Přece jen dva agregáty = dvakrát větší možnosti problémů.

Stejně jako první dakarská kachna byla i ta druhá vyzdobena umělcem Josefem Ratajem. Kromě toho kachna dostala stylové doprovodné auto – Citroën Jumper s retro kitem TYPE-H od italské designové dílny Caselani Carrosserie.

Tohle úsilí českého soukromého týmu můžete podpořit i vy, a to na portálu Donio.cz. Hledejte sbírku „Druhý motor do kachny“. Cílem posádky má být opět dorazit do cíle Dakaru, reprezentovat Česko i komunitu Citroën a hlavně se bavit.

Načítám