Hlavní obsah

Dakar v číslech: Kolik jede závodníků, který stát má nejpočetnější zastoupení, kolik je Čechů a překvapivý počet žen. A vrtulníků

Foto: A.S.O.

Pro letošní ročník mají pořadatelé ve vzduchu 11 vrtulníků.

Dakarská rally nám definitivně začala a po skončení technických a administrativních přejímek máme k dispozici pár zajímavých čísel. Něco málo už jste si možná přečetli, něco tušíte, ale víte třeba, která země má na startu nejpočetnější zastoupení?

Článek

Tak a máme to definitivní, odstartoval 46. ročník Dakar Rally!

Foto: A.S.O.

Motocyklová kategorie patří tradičně k těm nejobsazenějším, na vítězství tam pomýšlí zhruba pětadvacet jezdců.

Na start prologu se postavilo 418 závodních strojů. Z toho je 132 motocyklů a mezi ně se počítá i 28 motorkářů, kteří jedou v kategorii Original by Motul, tedy bez asistence. Mezi nimi jsou i dva Češi - matador David Pabiška a pak Libor Podmol, který by se rád dostal do cíle, což se mu vloni nepovedlo. A hned třicet motorkářů se přihlásilo do W2RC, tedy do mistrovství světa v dálkových soutěžích. Kategorie čtyřkolek skomírá, ale pořád existuje - jede jich jen deset.

Foto: A.S.O.

Jaromír Romančík, jeden z českých nováčků, ochutnal písek hned v prologu.

Zato aut je na startu požehnaně. Hned sedmdesát strojů jede ve třídě Ultimate, kam patří i tři české posádky, tedy Martin Prokop s Viktorem Chytkou, Karel Trněný s Michalem Ernstem a Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem. Dvaadvacet z nich na Dakaru odstartuje i v rámci W2RC. Tři vozy jedou ve třídě Stock, 42 jich najdete ve třídě Challenger a 36 malých bugin, kdy jejich třída má oficiální název SSV.

Foto: Orlen Jipocar Team

Největší očekávání mají fanoušci od Martina Prokopa, všichni jsou zvědaví, jestli s oturbeným Shrekem překoná svoje nejlepší umístění v podobě dvou šestých míst.

Zdálo se, že Buggyra má v této třídě velké plány, vzpomeňte si na Tomáše Engeho a Josefa Macháčka, ale letos v ní nenajdete jedinou českou posádku. A to je rozhodně škoda. Mladá Aliyyah Koloc měla buginu vloni jako odrazový můstek a letos už i ona přesedlala za volant osobního auta. A v prologu tedy překvapila.

Co se týče kamionů, což je kategorie, která má v Čechách historicky největší zvuk, tak zde startuje 47 posádek. Oči většiny českých fanoušků jsou samozřejmě upřeny na dvojici Macík a Loprais, ale řídí také Jaroslav Valtr (otec) a Michal Valtr (syn), třetí do party Jaroslav Valtr (syn) je navigátorem Aleše Lopraise. Tenhle rodinný klan startuje nejen v různých kamionech, ale i v různých týmech.

Foto: A.S.O.

Kategorie kamionů je v Čechách mimořádně oblíbená. Při neúčasti ruských a běloruských posádek půjde opět o souboj Česko vs. Nizozemsko. Většina kamionů jede v rolích ostré asistence, těch ostrých strojů je na startu deset.

Ve startovním poli 46. ročníku je 130 nováčků, pro které je Dakar jednou velkou neznámou. Je proto zajímavé, že 133 jezdců a kopilotů má u svého příjmení status „Legenda“, což znamená, že jedou minimálně po desáté! Mezi ně se řadí třeba i Loprais, Macík nebo Pabiška.

Přestože je Dakar Rally prioritně mužskou záležitostí, vězte, že v ní startuje i 27 závodnic. Když se dakarská rally poprvé přesunula do Saúdské Arábie, hodně se účast žen řešila. A nešlo zdaleka jen o závodnice, ale i o fotografky, manažerky či organizátorky. Vždyť ještě na jaře roku 2018 nesměly ženy v Saúdské Arábii řídit auto.

Nábožensky konzervativní monarchie byla poslední zemí na světě, kde ženy nesměly usednout za volant, a řada aktivistek za právo řídit se dokonce ocitla i ve vězení. O tři roky později už měla Saúdská Arábie svou první závodnici. A v bivaku je přítomnost žen naprosto přirozená a ani mimo něj nečekejte, že by se ženy či dívky, které se rally účastní, musely nějak skrývat.

Foto: A.S.O.

Laia Sanz je bezesporu nejslavnější závodnicí ve startovním poli. Na Dakaru byla 13krát, má za sebou 11 startů na motocyklu a letos jede potřetí v autě.

Mezi ně se řadí i dvojice Barbora Holická a Lucie Engová (sestra Tomáše Engeho). Tyto dvě dámy startují s kachnou, tedy Citroënem 2CV v rámci 4. ročníku Dakar Classic. Ten se sám o sobě může pochlubit karavanou 170 závodníků, kteří startují dohromady v 78 závodních strojích.

Letošní Dakar Rally je zároveň prvním závodem druhé sezony W2RC, což je soutěž, která nahradila světový pohár FIA v cross-country. Té se účastní 86 strojů.

Ve výčtu závodních strojů a tříd si nakonec nechávám poněkud kontroverzní kategorii Mission 1000. Ta je vypsaná pro vozidla s alternativním pohonem a jejich trať nemá víc jak sto ostrých kilometrů za den. Všichni se smáli tomu, když slavně startoval vodíkový kamion, který se ale po pár kilometrech otáčel a do dalšího bivaku se dostal na podvalu doprovodného kamionu, ale pořadatelé si dál stojí za svým a my se k této kategorii ještě vrátíme. Letos se týká 6 motocyklů, 4 osobních vozů a 1 nákladního automobilu.

Foto: A.S.O.

Ve třídě Classic jedou i dvě Porsche 959. Chcete si o nich přečíst víc?

A ten počet národností? Dominuje Francie se 124 závodníky před Španělskem (84) a Nizozemskem (62), takže pořadí národů je stejné jako loni. Češi pak mají na startu 35 závodníků. A závodnic.

Saúdská Arábie je, co se rozlohy týče, dvanáctou největší zemí světa, ale žije v ní jen necelých 30 milionů obyvatel. Dakar Rally se zde jede popáté a už teď je jasné, že se tady ještě pětkrát pojede. Letošní ročník je rozdělen do prologu a 12 etap, celkově čeká na závodníky 7 975 kilometrů, z toho je 4 729 km měřených. Hned osm etap má měřených víc jak 400 kilometrů.

Foto: A.S.O.

Na fotce je nejužší pořadatelský tým agentury A.S.O. pro Dakar 2024.

Pořadatelská agentura A.S.O. zaměstnává v průběhu roku 35 lidí, v místě závodu jich pracuje přes 600. Celkově se o Dakar v Saúdské Arábii stará víc než 2 500 lidí, patří mezi ně třeba i uklízeči, hlídači bivaků, lidé z cateringu či řidiči cisteren s vodou. Ve vzduchu bude 11 vrtulníků, pořadatelé používají bezmála 100 osobních automobilů, 55 kamionů a 20 autobusů.

Je libo nějaká další čísla?

Související témata:
Načítám