Článek
Tak a máme to definitivní, odstartoval 46. ročník Dakar Rally!
Na start prologu se postavilo 418 závodních strojů. Z toho je 132 motocyklů a mezi ně se počítá i 28 motorkářů, kteří jedou v kategorii Original by Motul, tedy bez asistence. Mezi nimi jsou i dva Češi - matador David Pabiška a pak Libor Podmol, který by se rád dostal do cíle, což se mu vloni nepovedlo. A hned třicet motorkářů se přihlásilo do W2RC, tedy do mistrovství světa v dálkových soutěžích. Kategorie čtyřkolek skomírá, ale pořád existuje - jede jich jen deset.
Zato aut je na startu požehnaně. Hned sedmdesát strojů jede ve třídě Ultimate, kam patří i tři české posádky, tedy Martin Prokop s Viktorem Chytkou, Karel Trněný s Michalem Ernstem a Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem. Dvaadvacet z nich na Dakaru odstartuje i v rámci W2RC. Tři vozy jedou ve třídě Stock, 42 jich najdete ve třídě Challenger a 36 malých bugin, kdy jejich třída má oficiální název SSV.
Zdálo se, že Buggyra má v této třídě velké plány, vzpomeňte si na Tomáše Engeho a Josefa Macháčka, ale letos v ní nenajdete jedinou českou posádku. A to je rozhodně škoda. Mladá Aliyyah Koloc měla buginu vloni jako odrazový můstek a letos už i ona přesedlala za volant osobního auta. A v prologu tedy překvapila.
Co se týče kamionů, což je kategorie, která má v Čechách historicky největší zvuk, tak zde startuje 47 posádek. Oči většiny českých fanoušků jsou samozřejmě upřeny na dvojici Macík a Loprais, ale řídí také Jaroslav Valtr (otec) a Michal Valtr (syn), třetí do party Jaroslav Valtr (syn) je navigátorem Aleše Lopraise. Tenhle rodinný klan startuje nejen v různých kamionech, ale i v různých týmech.
Ve startovním poli 46. ročníku je 130 nováčků, pro které je Dakar jednou velkou neznámou. Je proto zajímavé, že 133 jezdců a kopilotů má u svého příjmení status „Legenda“, což znamená, že jedou minimálně po desáté! Mezi ně se řadí třeba i Loprais, Macík nebo Pabiška.
Přestože je Dakar Rally prioritně mužskou záležitostí, vězte, že v ní startuje i 27 závodnic. Když se dakarská rally poprvé přesunula do Saúdské Arábie, hodně se účast žen řešila. A nešlo zdaleka jen o závodnice, ale i o fotografky, manažerky či organizátorky. Vždyť ještě na jaře roku 2018 nesměly ženy v Saúdské Arábii řídit auto.
Nábožensky konzervativní monarchie byla poslední zemí na světě, kde ženy nesměly usednout za volant, a řada aktivistek za právo řídit se dokonce ocitla i ve vězení. O tři roky později už měla Saúdská Arábie svou první závodnici. A v bivaku je přítomnost žen naprosto přirozená a ani mimo něj nečekejte, že by se ženy či dívky, které se rally účastní, musely nějak skrývat.
Mezi ně se řadí i dvojice Barbora Holická a Lucie Engová (sestra Tomáše Engeho). Tyto dvě dámy startují s kachnou, tedy Citroënem 2CV v rámci 4. ročníku Dakar Classic. Ten se sám o sobě může pochlubit karavanou 170 závodníků, kteří startují dohromady v 78 závodních strojích.
Letošní Dakar Rally je zároveň prvním závodem druhé sezony W2RC, což je soutěž, která nahradila světový pohár FIA v cross-country. Té se účastní 86 strojů.
Ve výčtu závodních strojů a tříd si nakonec nechávám poněkud kontroverzní kategorii Mission 1000. Ta je vypsaná pro vozidla s alternativním pohonem a jejich trať nemá víc jak sto ostrých kilometrů za den. Všichni se smáli tomu, když slavně startoval vodíkový kamion, který se ale po pár kilometrech otáčel a do dalšího bivaku se dostal na podvalu doprovodného kamionu, ale pořadatelé si dál stojí za svým a my se k této kategorii ještě vrátíme. Letos se týká 6 motocyklů, 4 osobních vozů a 1 nákladního automobilu.
A ten počet národností? Dominuje Francie se 124 závodníky před Španělskem (84) a Nizozemskem (62), takže pořadí národů je stejné jako loni. Češi pak mají na startu 35 závodníků. A závodnic.
Saúdská Arábie je, co se rozlohy týče, dvanáctou největší zemí světa, ale žije v ní jen necelých 30 milionů obyvatel. Dakar Rally se zde jede popáté a už teď je jasné, že se tady ještě pětkrát pojede. Letošní ročník je rozdělen do prologu a 12 etap, celkově čeká na závodníky 7 975 kilometrů, z toho je 4 729 km měřených. Hned osm etap má měřených víc jak 400 kilometrů.
Pořadatelská agentura A.S.O. zaměstnává v průběhu roku 35 lidí, v místě závodu jich pracuje přes 600. Celkově se o Dakar v Saúdské Arábii stará víc než 2 500 lidí, patří mezi ně třeba i uklízeči, hlídači bivaků, lidé z cateringu či řidiči cisteren s vodou. Ve vzduchu bude 11 vrtulníků, pořadatelé používají bezmála 100 osobních automobilů, 55 kamionů a 20 autobusů.
Je libo nějaká další čísla?