Článek
Páté místo mezi automobily. Ve třídě, kde odstartovalo sedmdesát aut. Víc byste vědět v podstatě nepotřebovali, ale jsou čísla, která by vás mohla zajímat a bavit. Tak jdeme na to!
Závodní Ford Raptor, který dostal nové srdce v podobě dvakrát přeplňovaného šestiválce 3,5 l, ujel 4 716 ostrých kilometrů, celkem něco málo přes osm tisíc kilometrů. V téhle porci jsou započítané přejezdy, ale i testovací jízdy po každém večerním servisu. Prokop s Chytkou strávili za těch dvanáct dní v autě 109 hodin celkově, z toho bylo 52 hodin a 32 minut, tedy víc jak dva dny, v plném tempu. A Shrek přitom spálil 4 480 litrů závodního benzinu.
Doprovod mezitím ujel 5 230 kilometrů mezi jednotlivými bivaky, což znamená, že tři kamiony, jedno obytné auto a dva doprovodné osobáky spotřebovaly 5 270 litrů nafty a 1 350 litrů benzinu. Naštěstí je palivo v Saúdské Arábii podstatně levnější než u nás - benzin i nafta stojí něco málo přes 12 korun za litr. Vodu tady natankujete zdarma na některých benzinových pumpách nebo ji berete od organizátorů, pitná voda je pak dražší než benzin. Celkově se v týmu spotřebovalo 3 200 litrů vody - a to na sprchování, mytí nádobí a praní.
Ano, na praní. Týmový manažer Quirin Müller zastává i funkci pradleny a za celý Dakar zvládl 41 praček - většina z nich byla plná závodních kombinéz a nehořlavého prádla. „Kvůli Dakaru musím prát už i doma,“ směje se. Do smíchu moc nebylo Petru Vejvodovi, který se stará o sociální sítě. Jen za konání soutěže totiž tým spotřeboval 1 200 GB dat, vzniklo 83 realsů a 185 příspěvků na sociální sítě - nejpopulárnější je tradičně ten s tréninkem výměny pneumatiky.
🛞🔧 Výměna kola je naše oblíbená disciplína a takový náš předdakarský rituál! Užijte si jako vždy tohle video, sdílejte,...
Posted by Martin Prokop on Wednesday, January 3, 2024
Fyzioterapeut si také musel vést záznamy, díky kterým víme, že se spotřebovaly dvě role tejpů, jeden masážní krém, troje antibiotika, jedno balení černého uhlí a prášků proti bolesti, ale také třicet ampulí magnezia, 4,5 kg iontového prášku, 1,5 kg regeneračního prášku, patnáct výživových gelů, dvacet proteinových tyčinek a pětapadesát gelů před výkonem.
A co kuchař? „Zásoby byly velké a spotřebovali jsme téměř všechno, kluci mi ještě musí podat hlášení, kolik kdo přibral,“ říká pyšně týmový kuchař Libor Vaněk v narážce na to, že většina účastníků Dakaru zmiňuje, kolik zhubli. „Měli jsme s sebou pět set konzerv, tedy cca půl tuny předvařených jídel. Uvařil jsem deset kilo rýže, patnáct kilo těstovin a sto devadesát litrů polévky. Uplácal jsem šedesát šišek knedlíků a upekl deset bochníků chleba. Padlo 360 vajec a 2,5 litru olivového a 7 litrů obyčejného oleje.“
A jistě vás budou zajímat i další čísla z kuchyně - spotřebovalo se šest set nealkoholických piv, deset kilo klobás, sedm kilo buráků a mandlí, ale také šest kilo pendreků, deset kilo sušenek, uvařili jsme 1 050 kafí a speciálně pro pár jedinců se připravovalo šedesát cappuccin.
Ale ještě k autu… Turbomotor má oproti atmosférickému pětilitru sice o kus vyšší spotřebu paliva, ale zatímco každodenní výměna oleje ve starém motoru znamenala dvanáct litrů oleje, tak teď je to jen 5,7 litru. Do převodovky a diferenciálů padlo sedmdesát litrů oleje - i tady platí pravidlo každodenní preventivní výměny, to kvůli tomu, že se tak předchází případným problémům, mechanici hned vidí případné šponky v oleji.
A přestože se tým zpočátku trápil s chlazením přeplňovaného motoru, tak po finálních úpravách se dokonce musel zakrývat kryt chladiče na přejezdech, protože motor by se jinak nezahřál ani na sedmdesát stupňů. „Dolili jsme dvě deci chladicí kapaliny za celou soutěž,“ hlásí spokojeně Ivan Matoušek, týmový inženýr.
Mechanici kromě běžného servisu museli jednou měnit poškozený blatník a jednou se měnilo celé zavěšení na pravém zadním kole. „A pak už jen takové ty standardní věci, jako třeba dvanáct výměn alternátoru, kdy točíme tři a každý den ten ojetý prohlédneme, vyčistíme, necháme odpočinout a pak jde zase do akce,“ směje se Petr Brynda, šéfmechanik.
„Dvanáctkrát jsme měnili nějaký diferenciál, dvakrát jsme dělali kompletní poloosy, montovali jsme dvě sady tlumičů, spotřebovali jsme troje kompletní brzdy a padlo nevyčíslitelné množství zdrhovacích pásek. Jo, a také jsme jednou měnili turbo a jednou čelní sklo. Turbo preventivně, protože se nám nezdálo, okno bylo prasklé.“ Shrek rovněž na Dakaru odjel dvaadvacet pneumatik, ale kromě těch proražených se všechny budou ještě dál používat při testování.
Mnohé týmy také s oblibou hlásí, kolik giga dat na Dakaru získaly. Tak v případě MP Sports je to třeba tisíc gigabytů jen z onboardů. „Většinu z toho jsme analyzovali hned po závodě, spárovali jsme si to mimo jiné s daty z motoru a převodovky, když jsme třeba zaznamenali nějaké kolísající hodnoty nebo posádka hlásila nějaké trable,“ vysvětluje Matoušek.
Takže tohle jsou ta nejzajímavější čísla, která jsem pro vás na Dakaru v týmu MP Sports posbíral. Jestli vás zajímá ještě něco, tak sem s tím, můžeme se na to zeptat a případně doplnit!