Hlavní obsah

Dakar finišuje, dnes se bude lámat chleba: Macík si jede pro vítězství, v autech je to boj o každou minutu

Foto: A.S.O. / DPPI Images

Obávané duny Pusté končiny rozhodnou o vítězích letošního ročníku dakarské rally. Zatímco v kamionech by se muselo stát něco ošklivého, aby nevyhrál Martin Macík, tak v autech je to boj o každou minutu. A motorky? Tam první dvojici dělí jen něco málo přes čtvrt hodiny.

Článek

Už před začátkem letošního ročníku Dakar Rally jsme avizovali, že největší bitvy se budou odehrávat v kategorii aut. A nespletli jsme se. Jen to tedy není souboj mezi Fordem a Dacií, jak se původně předpokládalo.

Ford totiž přišel o svou největší hvězdu v podobě Carlose Sainze, a i když Mattias Ekström jede skvěle, tak jeho navigátor nepatří k těm nejlepším a on na to doplácí – na první místo ztrácí 26 minut. Nasser Al-Attiyah s Dacií jak kdyby nemohl chytit rytmus, dnes dokonce bloudil a z plánovaného útoku na pódium zatím není nic, ačkoliv na třetího Ekströma ztrácí jen čtyři minuty.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

Kdo dnes ale rozhodně nezpomalil, to je Henk Lategan a domácí miláček Yazeed Al-Rajhi. Oba jedou na Toyotě (Lateng v továrním týmu Gazoo Racing, Al-Rajhi pro tým Overdrive) – řežou se mezi sebou o vítězství a musí bojovat o každou minutku. Před dnešní etapou je dělí v celkovém pořadí jen dvě minuty a dvacet sedm vteřin.

Pikantní přitom je, že oba závodníci trpí v dunách kinetózou. Ve druhé půlce Dakaru si předávají pomyslné žezlo v každé etapě a ukazuje se, jak klíčová se pro auta stává navigace, když se nestartuje společně s motocykly. Lategan byl přitom jasným lídrem první poloviny soutěže.

Foto: A.S.O. / DPPI Images

Malovat v dunách stopu je pomalé a nebezpečné.

Mrzí nás odstoupení posádky Toby Price a Sam Sunderland, tihle dva bývalí motorkáři totiž v autech jeli naprosto skvostně a zastavila je až zdravotní indispozice. A ještě víc nás mrzí aktuálně jedenácté místo Martina Prokopa, kam se propadl po technických problémech ve třetí etapě. V dunách se ale může stát ještě leccos. Včera před cílem dokonce úmyslně zpomalil, aby do předposlední etapy, která má 308 měřených kilometrů, nestartoval mezi prvními a nemusel malovat stopu. Dnešní etapa je totiž oddělená pro všechny tři kategorie!

I třída motocyklů přišla hlavně vinou pádů o spoustu favoritů. Zatím se zdá, že by to mohl uhrát Daniel Sanders na KTM, jenž má náskok šestnáct minut před Toshou Schareinem, o kterého se v osmé etapě bál snad každý fanoušek.

Ani tenhle drsný pád však Schareina nevyřadil z boje o vítězství a on věří, že v dunách může manko stáhnout. Na druhou stranu, mezi prvním a šestým motorkářem je rozdíl pouhých šestatřicet minut a hledání té správné stopy v dunách je vždy obtížné. Škoda Michka, aktuálně nejrychlejším českým motorkářem je tak Dušan Drdaj na průběžném šestnáctém místě.

Foto: MM Production

Martin Macík si profesorskou jízdou hlídá náskok ve vedení.

O to víc pak může těšit české fanoušky dvou a půl hodinový náskok Martina Macíka v třídě kamionů. Ten si ho jen pohodlně kontroluje a přihlíží souboji o druhé místo mezi Mitchelem van den Brinkem a Alešem Lopraisem. Posledně jmenovaný přišel o šanci na dobrý umístění vinou technických problémů v maratonské etapě, když napřed prorazil tři pneumatiky a její druhou polovinu dojel jen na jednom jediném listovém peru. „V dunách si věřím a druhé místo vidím pořád jako reálné,“ řekl poté, co vyhrál poslední dvě etapy, byť vždy jen s drobným náskokem.

Pořadatelé to ale ani kamionům nedají zadarmo. Sice mají oproti ostatním třídám výrazně kratší a o něco lehčí etapu, ale jedou si svoji vlastní trať, takže to bude nejen souboj řidičů, ale i navigátorů.

Sledujte live na stránkách Dakar.com nebo online reportáž na Sport.cz.

Související témata:
Načítám