Článek
Pokud vám tohle všechno zní víc než slibně, ubezpečujeme vás, že nám také. Na druhou stranu, není se čemu divit. Po přípravách pěti soutěžních ročníků v Saúdské Arábii má organizační tým Dakaru tuhle obrovskou zemi poměrně dobře zmapovanou. Už vloni se nebáli vzít závodníky do Pusté končiny, letos chtějí ještě přitvrdit. „Jsem přesvědčený o tom, že jsme pro závodníky Dakar Rally 2025 připravili velkou výzvu. Můžeme dělat chyby, ale se zkušenostmi, které nyní máme, si myslím, že je to vyzrálý Dakar. Je to soutěž, kde nebude mít nikdo nic jisté, kde se může pořadí měnit od první do poslední etapy,“ nechal se při představení finální trasy Dakaru slyšet ředitel soutěže.
Je jasné, že Dakar 2025 bude mít brutální nástup. Po úvodním prologu a první plnotučné etapě na rozehřátí je tady etapa 48h Chrono a vzápětí na to hned druhá nejdelší etapa soutěže. V první polovině soutěže čeká účastníky během šesti dnů asi 3500 kilometrů, z toho přes 2700 kilometrů bude měřených. „Slušná porce. A do toho ta 48h Chrono… To se nezastavíme,“ lakonicky hodnotí Martin Prokop, náš nejlepší automobilový závodník. A Martin Macík, loňský vítěz kategorie kamionů, dodává. „Ta první polovina bude nejtěžší. Šutry, skály a samozřejmě písek. Navíc skoro všechny kilometry v první polovině soutěže budou rozdílné pro motorky a auta. První půlka bude peklo, co bude dál, to se uvidí. V Pusté končině v těch dunách v posledních dvou etapách se také může stát cokoliv, odpočinková etapa bude až ta poslední, to bude ta s hromadným startem v jednotlivých kategoriích. Ale kolik vedle sebe pustí motorek, aut a kamionů, to se teprve uvidí, to asi až podle toho, kolik nás tam vlastně dojede.“
Ročník s pořadovým číslem 47 se bude konat od 3. do 17. ledna v Saúdské Arábii, která bude tento podnik hostit již pošesté. Všechno začíná v Bishe, kde budou i základní přejímky a kam drtivá většina posádek včetně těch českých zavítá již 30. prosince. A tady se jede i úvodní 29 kilometrů dlouhý prolog, který určí startovní pořadí pro první etapu. Ta má 412 měřených kilometrů a bezprostředně po ní pak opět v oblasti Bisha následuje největší výzva tohoto ročníku, což je 48h Chrono. Auta a motocykly pojedou v této dvoudenní etapě jinou trasou, takže nemohou jednoduše jen následovat stopy pneumatik před nimi. Za oba dny je třeba ujet vzdálenost více než 1000 kilometrů, z toho přibližně 950 kilometrů se přitom započítává do hodnocení. A aby ta dvoudenní etapa byla ještě obtížnější, tak přibližně třetina z ní povede skrz dunová pole.
„Bude to náročný vstup do soutěže, ale závodníci nepřestávají opakovat, že chtějí obtížný Dakar,“ usmívá se David Castera.
Třetí etapa je rychlá a relativně snadná, spíš přejezdová etapa, ale hned po ní následuje čtvrtá a pátá etapa, které společně tvoří maratonskou etapu, tedy bez asistence. Poslední etapou před odpočinkovým dnem je 428 kilometrů dlouhý test směrem na Hail, který se skládá převážně z písku a kamenů. Tady to bude o tom hlavně dojet a nezůstat někde s proraženými pneumatikami. A pak už zasloužený den volna v Hailu, kde, jak všichni fanoušci a především závodníci a mechanici vědí, bude všechno, jen ne příjemné teplo.
Po dni odpočinku bude dakarská karavana pokračovat šestou etapou směrem na Al Duwadimi, kde se pojede také sedmá etapa, než trasa závodu zamíří do Rijádu. V sedmé a osmé etapě opět pojedou auta a motocykly samostatně.
„Vloni se nám oddělené etapy osvědčily,“ vysvětluje Castera. „Logisticky nám to nedělá problém, protože trasy nejsou zas natolik odlišné, abychom je nedokázali pokrýt vrtulníky. A pro závodníky je to výzva, navíc nám to umožní dřívější start aut do jednotlivých etap, takže hlavně buginy by neměly do bivaku přijíždět až pozdě v noci.“
Z Rijádu následují relativně krátká devátá a desátá etapa, po které Rallye Dakar dorazí do Pusté končiny, kde se pojede v těch nejtěžších dunách.
„Tohle bude finální rozhodnutí soutěže,“ slibuje Castera. „Je to to nejtěžší, co jsme v Saúdské Arábii našli a co se dá ještě projet.“ Po loňském debaklu, kdy trať v Pusté končině projelo jen několik kamionů a zbytek navzdory obrovským penalizacím vzdal, čeká na nákladní vozy jen 130 měřených kilometrů. Auta pojedou skrz duny 284 kilometrů a motocykly 321 kilometrů. „Je to škoda, vloni jsme díky Pusté končině vyhráli,“ říká k tomu Macík. A Prokop dodává. „Jako vyhrožují slušně. A v dunách stačí jedna chyba a je po závodě, bez ohledu na to jak dobře jste si vedli předtím. Nicméně špička mezi auty už tyhle chyby zkrátka nedělá a všichni to rvou do bezvědomí.“
Rallye Dakar 2025 pak vyvrcholí 17. ledna etapou kolem Shubaytahu, kde bude i definitivní cíl soutěže. A právě do ní by se mělo startovat hromadně, podobně jako kdysi v Africe.
Martin Prokop a Martin Macík jsou naše dvě největší želízka v ohni, v motorkách pak bude chtít zopakovat Top 10 Martin Michek. Kompletní soupisku českých závodníků najdete ZDE, každopádně kdo by se chtěl s českými posádkami rozloučit osobně, tak vězte, že charterové letadlo na Rallye Dakar 2025 odlétá 29. prosince večer z pražského letiště.