Článek
Co čeká účastníky letošního Dakaru? Spousta písku, duny, ale i odlehlá část Saúdské Arábie jménem Pustá končina. Ještě o nastávající rally nevíme všechno, jedno je ale jisté – závodníky čeká 8 378 kilometrů, z toho 4 250 kilometrů se pojede v ostrém tempu.
Trasa Rally Dakar 2022
Pořadatelé Rally Dakar (ASO) zveřejnili původní i finální podobu tratě, aby bylo jasné, kolik plánování za závodem stojí. Slibují ale, že si užijeme „písek všech barev i podob“ i to, že trať bude z osmdesáti procent nová, ale přesto se někteří se zdviženým obočím ptají, jak se jim to podaří zařídit, když motají trať na stejných místech jako už dvakrát.
Kvůli současné situaci související s koronavirem pořád není možné připojit okolní země, ale Saúdská Arábie se svou rozlohou 2,1 milionu kilometrů čtverečních nabízí takřka nekonečně množství zajímavých úseků. Navíc zde žije „pouhých“ 26 milionů lidí, zatímco v Česku žije na 78 870 kilometrech čtverečních přes deset milionů obyvatel. Takže o nedostatek vzrušujících etap bych já osobně strach neměl.
Jenže je pravda, že kilometry jako takové jsou jedna věc a charakter krajiny je druhá věc. Už vloni pořadatelská agentura ASO uvedla, že komplikovaná není jen situace ohledně pandemie, ale i samotné plánování trasy. Takže i když si mnoho účastníků přeje propojení soutěže třeba s Jordánskem či Spojenými arabskými emiráty, tak ani letos se nic podobného nekoná.
Místo toho přišli pořadatelé s úplně novou podobou trati, kdy se hned pět etap pojede tak, že místo klasického formátu expedice, tedy přesunu z bodu A do bodu B, se budou závodníci vracet na místo, odkud ráno vystartovali. Doprovod soutěže a hlavně zázemí tak zůstane na jednom místě, pořadatelé tak ušetří počty bivaků a odpadne zdlouhavé cestování.
Důvody jsou podle všeho dva, byť je pořadatelé na oficiální tiskové konferenci k odhalení podoby tratě Dakar Rally 2022 oficiálně neuvedli. Tím prvním je samozřejmě zdravotní situace. Boj s pandemií si žádá svoje a pořadatelé nechtějí nechat nic náhodě. Už vloni to bylo drama, když Saúdové na poslední chvíle uzavřeli hranice a většina účastníků soutěže musela žádat o výjimky pro vstup do země. To by se letos stát nemělo, byť i ročník 2022 bude vyžadovat mimořádná zdravotní opatření, tentokrát ale snad bez zdlouhavé a psychicky náročné karantény. Přesto organizátoři moc nechtějí, aby se účastníci soutěže a hlavně pak jejich doprovody dostávali do styku s místními.
Ten druhý důvod byste ale nejspíš nevymysleli. Není to nic jiného než přidružená soutěž Dakar Classic. Loňský úvodní ročník se totiž setkal s obrovským mediálním úspěchem, takže letos se přihlásilo do soutěže víc účastníků, než si pořadatelé asi uměli představit. Zatímco na startu prvního ročníku bylo 21 aut a 3 kamiony, tak nadcházejícího ročníku se zúčastní 134 aut a 18 kamionů!
A to znamená nejen podstatně víc lidí na startu, ale taky podstatně víc lidí v bivaku a na doprovodných trasách – každá posádka má s sebou minimálně jedno asistenční auto a další dva členy posádky. Divíte se, že to pořadatelé nezatrhli? Jenže každé auto a každý další člen týmu znamená pro pořadatele příjem ze startovného. A poušť Pustá končina opravdu neoplývá infrastrukturou, takže se nelze divit, že si to pořadatelé snažili tak trochu ulehčit.
Nicméně netřeba se bát, že by měl být Dakar 2022 lehkou soutěží. Po prvním ročníku v Saúdské Arábii, kdy si většina účastníků stěžovala na zbytečně rychlou soutěž, přišli pořadatelé s podstatně náročnějšími trasami na navigaci a výrazně přibylo písku. Jen připomínáme, že na uspořádání prvního ročníku mělo ASO jen málo času. A letos by se mělo ještě přitvrdit, ostatně velkou novinkou je, že maratonská etapa, tedy bez asistence doprovodu, se pojede hned v první polovině soutěže, konkrétně to bude druhá a třetí etapa.
„Jsou to etapy, kde můžete hodně ztratit, víme to všichni,“ říká čtrnáctinásobný dakarský vítěz Stéphane Peterhansel. Jeho slova potvrzuje i Martin Prokop, jeden z nejúspěšnějších soukromníků v automobilové kategorii. „Jsem zvědav, co na nás pořadatelé přichystali, cítím v tom nějakou kulišárnu. Dát takhle brzo maratonskou etapu může znamenat, že to bude pořádná rozbíječka, nebo že se pořadatelé snaží soutěž zdramatizovat hned na začátku.“
A podobně smýšlí i Martin Macík, který v posledním ročníku soutěže dojel mezi kamiony na čtvrtém místě. „Nejvíce mě asi překvapila maratonská etapa dva tři, jsem opravdu zvědavý, proč je takhle brzy. Všichni budou muset být obezřetní.“ A i jeho mrzí, že se nepojede do pouště Rub al-Chálí. „Protože čím těžší a drsnější Dakar, tím lépe pro nás. Nicméně když se podíváte na profil závodu, je jasné, že náročný bude i konec soutěže, kdy se pojedou etapy na kamenech.“ Ředitel závodu David Castera pak považuje za nejtěžší jedenáctou, tedy až předposlední etapu, která má být plná dun.
Každopádně to, že se Dakar Rally stává podnikem FIA a FIM World Rally Raid Championship, kterých je celkem pět (ještě se bude závodit v Abú Zabí, Kazachstánu, Andalusii a Maroku), znamená, že se v případě nehody nebo technických potíží budou moci závodníci druhý den vrátit do soutěže, byť s výraznou časovou penalizací.
Týmy se shromáždí v Džiddě, kde soutěž odstartuje i skončí. V rámci první etapy, která bude mít 636 kilometrů, se soutěžící zúčastní devatenáct kilometrů dlouhého prologu, který určí pořadí do první ostré etapy v následujícím dni. A závodníky hned čeká vyprahlá poušť v okolí Háilu.
V Rijádu bude 8. ledna odpočinkový den a v jeho okolí se pojedou hned dvě etapy, pak celá karavana zamíří na jih a pak na západ, kde soutěž 14. ledna skončí.
Etapy Dakaru 2022
1. ledna: prolog: Džidda–Háil (636 km celkově/19 km rychlostní zkouška),
2. ledna: 1. etapa: Háil–Háil (546/334),
3. ledna: 2. etapa: Háil–Artavíjá (585/339),
4. ledna: 3. etapa: Artavíjá–Kajsumá (554/368)
5. ledna: 4. etapa: Kajsumá–Rijád (707/465),
6. ledna: 5. etapa: Rijád–Rijád (563/348),
7. ledna: 6. etapa: Rijád–Rijád (635/421),
8. ledna: volný den (Rijád),
9. ledna: 7. etapa: Rijád–Dawadmí (700/401),
10. ledna: 8. etapa: Dawadmí–Vadí ad-Davásir (828/394),
11. ledna: 9. etapa: Vadí ad-Davásir–Vadí ad-Davásir (490/287),
12. ledna: 10. etapa: Vadí ad-Davásir–Biša (757/374),
13. ledna: 11. etapa: Biša–Biša (500/345),
14. ledna: 12. etapa: Biša–Džidda (676/163).
Na startu Dakaru bude 578 startujících, konkrétně pak 430 strojů, spousta z nich okusí dakarskou rally vůbec poprvé. Početná je i ženská účast, kdy na startu bude hned šedesát závodnic. Co se českých týmů týká, tak účast je velmi početná, byť ambice na umístění si může dělat hlavně Martin Michek na motocyklu, Martin Prokop s Viktorem Chytkou mezi auty a Martin Macík v kamionech. Velká část českých startujících pak pojede v kategorii Classic. Ale o tom až příště.
Většina české výpravy odletí na Dakar 27. prosince speciálním letadlem tak jako vloni, a mezi nimi nebude chybět ani redaktor Garáže.
Češi na Dakaru 2022
Motocykly: Milan Engel (KTM), Martin Michek (KTM), Jan Brabec (KTM), David Pabiška (KTM).
Čtyřkolky: Tomáš Kubiena (Yamaha), Zdeněk Tůma (Yamaha).
Auta: Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford); Miroslav Zapletal, Marek Sýkora/SR (Ford).
SSV (buggy): Josef Macháček, Pavel Vyoral (Can-Am).
Kamiony: Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco); Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr ml. (Praga); Martin Šoltys, Roman Krejčí, Jakub Jiřinec (Iveco); Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartolomiej Boba/Pol. (Ford); Tomáš Tomeček, Leopold Paďour, Niccolo Funaioli/It. (Tatra); Ignacio Casale/Chile, Álvaro León/Chile, Tomáš Šikora (Tatra); Téo Calvet/Fr., David Schovánek, David Hoffmann (Tatra).
Klasik: Ondřej Klymčiw, Tomáš Böhm (Škoda 130 LR); Martin Čábela, Olga Lounová (Mercedes G500); Olga Roučková, Robert Knobloch (Suzuki Samurai); Dušan Randýsek, František Randýsek (Land Rover); Zdeněk Ondráček, Vlastimil Forejt (Toyota Land Cruiser); Petr Fiala, Tomáš Fiala (Land Rover); Radovan Kazarka/SR, Josef Kalina, Róbert Kasák/SR (Tatra 815).