Hlavní obsah

Dacia testuje tajnou zbraň, která bude chránit všechny dakarské závodníky. Loeb už ji vyzkoušel

Foto: A.S.O.

Děsivá nehoda Sébastiena Loeba ze třetí etapy. Přesto dokázal auto dostat až do cíle, kvůli poškozenému rámu mu ale FIA zakázala v závodě pokračovat.

Představte si, že sedíte v dakarském závodním autě, které se řítí neznámou krajinou rychlostí až 170 km/h. Žádné cesty, jen poušť, duny, pisty a vyschlá řečiště. V itineráři jsou ta největší nebezpečí označena jedním až třemi vykřičníky, ale stačí být o pár metrů vedle, nebo špatně otočit volantem a najednou se stanete nechtěnou hvězdou internetu.

Článek

Ty obrázky vždy obletí svět. Skalní fanoušci v obavách přivírají oči, ostatní jen klikají s vidinou senzace. Rozválené auto, díly rozeseté široko daleko, lékařský vrtulník… Krev a šroubky, to prostě chtějí lidé vidět, jen kvůli tomu někteří sledují motorsport.

Z letošního, již šestého, ročníku Dakar Rally v Saúdské Arábii už jich je pěkná řádka. Favorité bourají v honbě za nejrychlejším časem, běžní závodníci doplácí na nedostatek zkušeností a obtížnost trati. Padají motorkáři, bourají auta i buginy. Trať je těžší, etapy jsou delší, únava je vyšší, a přesto celá špička jede rychleji než kdy dřív. Podvozkoví mágové od Reigeru a FOXu se předvádí, kdo dokáže dát závodníkům lepší odpružení, a ti pak můžou víc tlačit na pilu.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

Jenže pak přijde ta hrana, respektive se dostanete za ni, a během chvíle je všechno jinak. Z řidiče se stane pasažér, čekáte jen na to, jak moc to bude bolet. Největším zdravotním rizikem pro závodníky v autech a kamionech jsou takzvané kompresní zlomeniny obratlů. Jak jsou pevně připoutaní pětibodovými pásy a kolem krku mají HANS (ochrana krční páteře, zabraňuje zlomení vazu), tak když auto tvrdě dopadne, rána se přenese do zad a je zle – v ohrožení je hlavně bederní a krční páteř.

Zdá se však, že FIA společně s továrními týmy našla řešení! Dacia ho v letošním ročníku testuje a Sébastien Loeb říká, že mu to zachránilo záda. Aktuálně platí, že od roku 2027 bude tenhle systém povinný pro všechna nově homologovaná auta, do starších vozů si ho týmy budou moci domontovat. A není to nic jiného než odpružené sedačky!

Ale ne, zapomeňte na ty, co znáte z autobusů nebo nákladních aut, tak to nefunguje a fungovat nebude. Žádná pohodlná sedačka pohupující se na vzduchovém polštáři. Je to systém, který se aktivuje, až když jde do tuhého.

Ostatně podívejte se na video, kde Sébastien Loeb vysvětluje, jak to celé funguje.

Určitě jste si všimli, že sedačka je v dacii ukotvena v takzvaném plovoucím systému a že se při určitém tlaku může posunout dolů a přes tlumiče pohltit náraz. „Ten tlumič je dvoufázový, takže pohltí až dvě rány a jeho pracovní rozpětí je deset centimetrů,“ vysvětluje Ivan Matoušek. „Takže když auto tvrdě dopadne, třeba při skoku nebo když jde přes střechu, tak tlumič část nárazu pohltí. Předpokládám, že pak se bude muset znovu nakalibrovat, nebo dokonce vyměnit. Každopádně si to vyžádá ukotvení bezpečnostních pásů do sedačky a ne k rámu, jak je to nyní.“

Foto: MM Production

Týmy si novou „odpruženou“ sedačku budou moci domontovat i do starších aut. Tedy pokud budou mít v kabině dost místa. „Pro nás je to aktuálně utopie, protože jak máme vysokého navigátora, tak řešíme, spíš jakou sedačku jet a jestli ji nemůžeme dostat ještě níž k těžišti. A rozhodně tam nemáme prostor nutný k tomu, aby to celé mohlo fungovat,“ vysvětluje Ivan Matoušek, inženýr týmu MP Sports.

A nám i vám právě teď jistě proběhly hlavou fotografie z tragické havárie DAFu Turbotwin, při níž zahynul spolujezdec Kees van Loevezijn, kterého náraz vymrštil ven z auta i se sedačkou.

Jak vidíte, FIA i automobilky se pořád snaží pracovat na bezpečnosti. V motorkách jsou to vesty s airbagem, v autech to budou sedačky pohlcující náraz. Uvidíme, co bude další.

Související témata:
Načítám