Článek
Píše se rok 1985 a francouzský importér Audi staví na start závodu Paříž-Alžír-Dakar tři speciály Audi Quattro Rally S1. Jejich podvozky vychází ze specifikací pro šotolinové soutěže v mistrovství světa a Bernard Darniche, který jeden z těch strojů řídí, vyhrává hned na prologu.
Nikoho to nepřekvapuje. V té době to bylo dost možná nejlepší rallyové auto, Audi s ním vyhrálo dva tituly mistra světa (1980 a 1984) jako první s pohonem všech kol v historii. Jenže na Dakaru nakonec ani jeden vůz do cíle u Růžového jezera nedojel. Francouzská závodnice Michèle Mouton alespoň v témže roce rozdrtila rekord na Pikes Peaku s vozem, co byl přifouknutý na 600 koní a nevážil ani tunu. Následující rok byla skupina B zakázána.
Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.
Na moderní Dakar Classic se čtyři nizozemští závodníci připravovali tři roky. Tým Dutch Quattro Legend postavil repliky Audi Quattro Rally S1 v souladu s pravidly, ale tak, aby v náročném terénu co nejlépe fungovaly. Hned dva jejich jezdci jsou bývalí závodníci z velkého Dakaru, jeden z nich jezdil v kategorii automobilů a druhý řídil kamion. Erik van Loon, který v Dakar Rally závodil v letech 2009-2017, je dodnes nejlepším nizozemským závodníkem v kategorii aut, když v roce 2015 dovezl tovární Mini na čtvrtém místě. A také v roce 2021 v Rallye du Maroc testoval Toyotu Hilux specifikace T1+, což je třída, která posunula automobilovou kategorii na úplně jinou úroveň. Hans Stacey zase startoval v třídě kamionů jedenáctkrát a třikrát se umístil na stupních vítězů, včetně triumfu v roce 2007.
V pátém ročníku Dakar Classic jsou všechny čtyři Audi Quattro s pětiválcovými přeplňovanými motory a pohonem všech kol přihlášeny do třídy H4 s nejvyšší sledovanou průměrnou rychlostí. Je to tedy třída, kde je nejobtížnější dodržet nastavené časy v jednotlivých úsecích.
Dva bývalí závodníci a jejich další dva parťáci Peter van den Bosch a Frits van Eerd tady ale nejsou kvůli tomu, aby vyhrávali. Přijeli sem, aby se pěkně svezli. „Vůbec netuším systém, jak se to má jet ani za co a jak se udělují body,“ řekl mi Erik van Loon ještě před startem soutěže, když jsem obdivoval jejich auta. „Chceme si to užít. Chceme využít toho, že se jezdí na zabezpečené trati a že to není žádná víkendová záležitost, ale čtrnáct dní zábavy.“
A jak řekl, tak všichni čtyři i jedou. Naplno a smykem. „Máme nejvýkonnější auta v bivaku. Mají 450 koní, což je více, než povolují pravidla pro třídu T1+. A také je to o mnoho víc, než co bychom potřebovali na Dakar Classic, ale jak tomu můžete odolat?“
Stacey v jednom z rozhovorů přiznal, že důslednost není jeho šálek čaje. A také byl až překvapivě upřímný, když srovnal Dakar Rally s Dakar Classic: „Pokud chcete porovnávat ty dvě soutěže, je to asi tak stejné, jako když hrajete fotbal nebo golf. Na Dakar Classic strávíte více času koukáním na přístroje a stopky než závoděním. A to mě nebaví. Ale když jsem včera trochu ztratil čas, musel na to šlápnout a letěli jsme pískem 150 km/h, to bylo skvělé!“
A van Loon mu přizvukuje: „Včera jsme měli defekt a já to pak doháněl. Jel jsem na plný plyn jako kluci v osmdesátých letech, možná ještě rychleji, protože naše odpružení a brzdy jsou mnohem lepší než ty, které měli oni. Kdyby měli v roce 1985 techniku jako máme teď my, tak to mohli vyhrát.“
Jejich auta obdivují v bivaku i na trati všichni, včetně favoritů Carlose Sainze, Nassera Al-Attiyaha či Sébastiena Loeba. A třeba Aleš Loprais, který sice letos závodí v kategorii s ivecem, ale na Dakar Classic připravil dva kamiony Tatra, včetně legendární Pumy, ještě před startem soutěže řekl: „Nové závodní stroje jsou sešněrované předpisy a omezeními. Doba se změnila. Dřív jsem nad kategorií Classic ohrnoval nos, ale teď to vidím jako geniální tah, tam se nehraje ani na Green Deal, ani na emisní normy Euro. Jen se tam tedy závodí jinak.“ Ale jak je vidět, když nechcete vyhrát a jen si to chcete užít, tak klidně můžete šlápnout na plyn a jet i tady, co to jen jde. Stejně jako tyhle čtyři nádherné Audi Quattro Rally S1!