Článek
Dakar 2022 by měl měřit 8 378 kilometrů, z toho se pojede 4 250 kilometrů měřených zkoušek. Dvanáct etap, z toho jedna maratonská, tedy bez asistence, jeden den volna uprostřed soutěže a z osmdesáti procent nová trasa, kdy organizátoři slibují více písčitých etap v dunách. Startuje se na Nový rok 614 kilometrů dlouhou etapou, proloženou krátkým 19kilometrovým prologem, který určí pořadí do následujícího dne.
„V autech si bude prvních patnáct závodníků vybírat, jak budou chtít odstartovat. A nikdo určitě nebude chtít jet první, takže se může stát, že kdo dojede patnáctý v prologu, ten další den bude muset odstartovat první. A to je vždycky to nejtěžší,“ přibližuje začátek Dakaru 2022 Martin Prokop, který jede už svůj šestý Dakar.
„Od začátku se budeme snažit jet tak, jak to umíme. Tedy rychle a hlavou zároveň,“ odhaluje taktiku Martin Macík, který vloni dojel mezi kamiony na čtvrtém místě a české fanoušky nadchnul několika etapovými vítězstvími. „Není čas na taktiku, organizátoři budou nejspíš pouštět dvacet aut, pět kamionů, pak dalších patnáct nebo dvacet aut a pak zase dalších pět kamionů a vy prostě potřebujete být vepředu.“
„Taktika v motorkách? Žádná není. Je tady třicet lidí, kteří chtějí uspět. Jedou o tovární smlouvy a sponzory, tedy o živobytí. Když jednou uberete, ztrácíte šanci dojet vepředu,“ krčí rameny Martin Michek, který se vloni blýskl desátým místem.
A Josef Macháček, který vloni v třídě SSV, tedy mezi lehkými prototypy, vyhrál svou skupinu, to vidí podobně. „Je nás tady strašně moc, víc než padesát startujících. Někteří jedou na výlet, ale skupina, co přijela závodit, je zase o kus silnější. Vyhraje ten, kdo neudělá chyby a komu bude držet technika. U nás to platí snad ještě dvojnásob než v jiných třídách.“
Takže jaké je české zastoupení v jednotlivých kategoriích a kdo může mířit vysoko?
Motocykly
Startovní číslo | Jezdec | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
10 | Michek | KTM 450 Rally Replica | Moto racing Group |
23 | Brabec | KTM 450 Rally Replica | Strojrent Racing |
21 | Engel | KTM 450 Rally Replica | Orion – Moto Racing Group |
32 | Pabiška | Husqvarna 450 Rally Replica | Jantar Team S.R.O. |
Jednoznačným českým favoritem je Martin Michek. Po loňské desítce je jasné, že chce ještě víc. „To je přece jasné. Ale zároveň jsem nohama na zemi a vím, že to nebude jednoduché, protože tovární týmy mají jiné možnosti. Mým cílem hlavně trápit konkurenci bez ohledu na umístění, aby ze mě ti kluci prostě měli špatné spaní. Chtěl bych být jejich noční můrou.“
Michek měl těsně před odletem zdravotní trable, ale paradoxně si prý o to víc odpočinul. Když ho potkáte v bivaku, působí nabuzeně.
Auta
Startovní číslo | Posádka | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
209 | Prokop, Chytka | Ford Raptor RS Cross | Benzina Orlen Team |
229 | Zapletal, Sýkora | Ford F-150 | Offroadsport |
275 | Queralto, Zemánková | Jeep Wrangler | Krestex Team |
První ročník Dakar Rally v Saúdské Arábii Prokopovi nevyšel úplně podle představ, ale loňská devátá příčka byla cenná. „Dlouhodobě sníme o první pětce, ale letos bude úspěch i ta desítka. Nemáme tempo ani možnosti továrních týmů, ale zase si umíme jet to svoje. Když se někde nezakopeme nebo se nepokazí technika, tak to prostě budeme sbírat a uvidíme, jak to bude v cíli.“ Možná, že to zní zbytečně opatrně, ale nezapomeňte, že na jezdce čeká bezmála čtyři a půl tisíce ostrých kilometrů a Prokop jede sám, bez druhého auta nebo asistenčního kamionu.
Viktor Chytka, jeho navigátor, k tomu dodává: „Často je výhodou jet trochu vzadu, protože pak se poučíte z chyb těch, co jedou před vámi. Když jste na místě, kde jsou třeba tři možnosti, kam jet, a je to opravdu vabank, pak se vám hodí, když vidíte, že se dvě auta vrací proti vám a vy tedy automaticky víte, kam máte jet.“
Podle zkušeností z loňských ročníků už víme, že čím těžší jsou etapy, tedy kdy nejde jen o rychlost jako takovou, tím větší jsou Prokopovy šance. Aspirantů na první pětku nebo rovnou desítku je ale v automobilové kategorii více. Toyota si svoje ambice na vítězství pojistila tím, že tady má hned sedm ostrých aut a má velezkušeného Násira al-Attíju. Prodrive s Loebem a Nanim chtějí taky zúročit loňské zkušenosti a do hry může mluvit i početná skupina buggy z Jihoafrické republiky. A Sainz s novým elektrickým Audi má taky jasno: „Nic jiného než vítězství mě nezajímá.“
Kamiony
Startovní číslo | Posádka | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
503 | Macík, Tomášek, Švanda | Iveco Powerstar | Big Shock Racing |
508 | Loprais, Valtr ml., Pokora | Praga V4S DKR | Instaforex Loprais Praga |
510 | Šoltys, Krejčí, Jiřinec | Iveco Powerstar | Big Shock Racing |
511 | Casale, Leon, Šikola | Tatra Buggyra | Tatra Buggyra Racing |
514 | Vrátný, Martinec, Boba | Ford Cargo 4×4 | Fesh Fesh Team |
550 | Tomeček, Paďour, Funaioli | Tatra 815-2T0R45 | South Racing Service |
Tým kolem Martina Macíka má na Dakaru 2022 hned čtyři kamiony vlastní konstrukce. A nováčkem týmu, ale rozhodně ne na trati, je Martin Šoltys, který dřív závodil s Buggyrou. „To, že budeme mít v závodě druhé rychlé auto, je jednoznačná výhoda pro nás oba. Máme domluvenou strategii a podmínky, stanovili jsme si je při podpisu smlouvy. Víme, kdy a jak si budeme pomáhat, kdo má co dělat. Není to ale zdaleka tak agresivní strategie jako třeba u Kamazu,“ vysvětluje Martin Macík přímo v bivaku v Džiddě.
Právě Kamazy jsou týmem, který by chtěl Macík porazit, nebo alespoň narušit jejich hegemonii. „Jsem závodník a závodníci chtějí vyhrávat. Jasně, že si uvědomuji jejich sílu, ale jsme připraveni nejlépe, jak jsme to uměli, a to nejen technicky, ale i fyzicky a psychicky. Z loňska víme, jaké to je startovat do etapy z prvního místa, vylepšili jsme naše auta, jsme zase o kus zkušenější. Není čas na nějakou taktiku, zkrátka pojedeme co nejlépe a nejrychleji už od první etapy.“
SSV/Lehké prototypy
Startovní číslo | Posádka | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
300 | Macháček, Vyoral | Buggyra Can-Am | Buggyra Zero Mileage Racing |
Po loňském vítězství ve třídě je jasné, že Josef Macháček nemůže mít jiné ambice než opět vyhrát. „Vloni se to všechno sešlo, tak uvidíme, jak to bude letos, obhájit je vždycky těžší. Ale máme hodně natrénováno, strávili jsme spoustu času v poušti při testování s dcerami Martina Koloce, které by měly příští rok zažít svou dakarskou premiéru, a taky jsme zapracovali na technice. Na Dakaru je to z padesáti procent o jezdci, respektive posádce, a z druhé půlky o technice. Tak snad to bude všechno fungovat. Třída T3 je nejdynamičtěji rostoucí třídou na Dakaru, musíme k tomu tak přistupovat.“
A Martin Koloc, šéf týmu, k tomu dodává: „Ta třída se neustále vyvíjí, takže se pravidla mění za pochodu a v rychlosti. I Carlos Sainz na tiskové konferenci si na to stěžoval. Pro nás to znamená, že se pořád něco předělává, ale bereme to tak, že je to pro všechny stejné. Jen už dávno neplatí to, že tahle třída měla být levná. A to na pořízení a ani na motohodiny. Jen řemeny variátoru měníme třikrát za den, všechny sériové díly mají taky jasně danou životnost…. Každopádně v tom vidíme budoucnost Dakaru a těším se na příští rok.“
Čtyřkolky
Startovní číslo | Jezdec | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
176 | Kubiena | Yamaha YMF 700 R | Story Racing S.R.O. |
185 | Tůma | Yamaha RR 700 | Barth Racing Team |
Kubiena na Dakaru 2021 poprvé dojel do cíle a byl celkově pátý. Letos by rád zaútočil na vysněného beduína. Třída čtyřkolek je na ústupu na úkor SSV.
Dakar Classic
Startovní číslo | Posádka | Stroj | Tým |
---|---|---|---|
716 | Klymčiw, Böhm | Škoda 130 LR | Klymčiw Racing |
732 | Čábela, Lounová | Mercedes G500 | Orion - Moto Racing Group |
755 | Roučková, Knobloch | Suzuki Samurai | Czech Samurais |
772 | Randýsek, Randýsek | Land-Rover Serie 2 | Vintage Racing Team |
778 | Ondráček, Lhotský | Toyota Land Cruiser HDJ 80 | Vintage Racing Team |
779 | Pance, Pance | Land-Rover Serie 2 | Vintage Racing Team |
807 | Fiala, Fiala | Land-Rover Serie 2 | Vintage Racing Team |
901 | Kazarka, Kalina, Kasák | Tatra Puma 815 | Fesh Fesh Team |
Klymčiw vloni pobláznil fanoušky škodovek a přitáhl na Dakar další české posádky. Kromě něj tam najdete třeba i zkušeného jezdce Dušana Randýska, ale i úplné elévy. Třída Dakar Classic se jede podle úplných jiných pravidel a na jiné trati, takže těžké predikovat, kdo z Čechů má největší ambice a kdo přijel spíš za dobrodružstvím.
A komu budete na Dakaru 2022 fandit vy?