Článek
Všichni zasvěcení ví, že největší boje budou tradičně mezi motorkami a mezi auty, každý rok taky stoupá úroveň bugin. V prologu se hned prvních osmnáct motorkářů vešlo do dvaceti sekund, a v autech si to mezi sebou na dálku rozdali Mattias Ekström a Sébastian Loeb, které v cíli dělila jen jedna sekunda, třetí Stéphane Peterhansel zaostal o dalších deset sekund. Nakonec bylo hned čtrnáct aut v půlminutě. No, ale řežba to byla i v kamionech…
Někteří internetoví hrdinové s oblibou zmiňují, že bez Kamazu to bude souboj béčkových týmů, ale není to pravda. Stejně jako ve Formuli 1 je někdy zábavnější sledovat střed pole než kroužení na prvních dvou místech, tak teď už není pochyb, že mezi kamiony to bude letos hodně ostré. Prolog totiž vyhrál Martin Macík s pětisekundovým náskokem na druhého, ale šest kamionů se poskládalo hned do patnácti sekund! A třeba o tom jak to poslal Martin Šoltys s Tatrou do první zatáčky, tak o tom se bude mluvit ještě dlouho…
Včera bylo v první zatáčce hodně horko. Až mi překvapilo, že to Buggyra Racing dala ven.
Posted by Jan Červenka - novinář on Sunday, January 1, 2023
I pořadatelé třídu kamionů zmiňují s respektem a mluví o čerstvém větru. A věští, že to bude souboj Česko vs. Nizozemsko. Jak Češi, tak i Nizozemci už ve 21. století mávali svými vlajkami z pódia. Amsterdam budou reprezentovat vyzyvatelé jako Janus van Kasteren a šampion W2RC Kees Koolen, zatímco my budeme spoléhat na Martina Macíka, Aleše Lopraise a jedním z pódiových kandidátů by mohl být i Martin Šoltys.
Ještě před rokem brali Rusové první čtyři místa, ale vzhledem mezinárodním regulím a k tomu, že odmítli podepsat prohlášení, ve kterém odsoudí invazi na Ukrajinu, tak na startu chybí. To pochopitelně otevřelo cestu na bednu soukromým týmům, které na rozdíl od těch továrních nemají „neomezený“ rozpočet.
Loprais i Macík už dříve připustili, že to bude řežba, ale dávají ruce pryč od velkých prohlášení ve stylu: „Jedeme si pro vítězství.“ Oba totiž moc dobře vědí, jak moc umí být Dakar ošemetný. Oba taky ale rallye umí. Macík se vloni blýskl čtyřmi etapovými vítězstvími, Loprais až těsně před koncem přišel o celkové čtvrté místo. Loprais letos sází na osvědčenou techniku a klidnou jízdu, Macík zase podřídil přípravě na letošní Dakar úplně všechno.
Největšími soupeři pro Čechy budou dva Nizozemci. Na loňském Dakaru nakonec obsadili páté a šesté místo celkově, takže nyní logicky povýšili do role favoritů. Meteorický vzestup van Kasterena (šestý v roce 2021 a pátý v roce 2022) vyvolal velký zájem a tým De Rooy mu dává plnou důvěru, ale i prošedivělý veterán Martin van den Brink má také tah na branku a ukázat by se chtěl i jeho syn Mitchel.
Největším esem je však podle pořadatelů Koolen, který své řidičské umění celý rok zdokonaloval při svém vítězném tažení ve Světovém poháru v dálkových rally. Koolen je taky jeden z mála závodníků, kteří dokončili Dakar v každé vypsané kategorii, takže má přehršle zkušeností. Navíc jede na osvědčené technice Macíkova týmu ze Sedlčan.
No, a černým koněm v třídě kamionů je pak Martin Šoltys, který se sice málem stal smutným hrdinou první zatáčky, když chybělo málo, aby v nezvládnuté ostré pravé vletěl do diváků, ale ani tahle chvíle hrůzy pár sekund po startu mu nijak nevzala chuť a dojel čtvrtý. „Jestli dojede, bude vysoko,“ nese se bivakem.
Papírové předpoklady potvrzují i výsledky první etapy: první dojel Martin Macík a hned za ním Aleš Loprais, třetí místo ukořistil mladý Mitchel van den Brink. Čtvrtý pak dojel Valtr a pátý Šoltys, takže to Češi mají do dalších etap pěkně rozehrané.
Je úplně jedno, jaký je váš názor na neúčast Kamazu. Jisté je, že souboj devítitunových formulí v písku a kamení bude napínavý až do poslední etapy. Takže koho vidíte jako vítěze vy?