Článek
Rozjela se druhá půlka Dakaru. V kategorii kamionů jsou reálně jen čtyři automobily, co se poperou o vítězství, o to dramatičtější je to v motorkách, autech i lehkých prototypech. A Dakar začíná psát svoje příběhy. Tenhle je o tom, jak se z hvězd stávají královsky placení nosiči vody.
Čtrnáctkrát vyhrál Dakar. Je to jedna ze tří hvězd továrního týmu Audi. A dnes dopoledne, pár desítek kilometrů po startu sedmé etapy, zastavil Stéphane Peterhansel u porouchaného vozu svého kolegy Mattiase Ekströma. Ten ráno startoval jako druhý muž v průběžném hodnocení soutěže, ale teď všichni napjatě čekají, jak hluboko se propadne startovním polem. Podle neověřených informací měl problémy se štefty na zadním kole a pořadatelé odhadovali, že opravou ztratí tak dvě hodiny. Peterhansel se u něj ale nezdržel dlouho, za chvíli vyrazil dál do pouště. Musí krýt hlavně záda Carlosu Sainzovi, který má společně se svým týmem jasnou prioritu - konečně ten Dakar vyhrát!
Mezitím se tratí proplétá i Sébastien Loeb. A on jede o všechno. Devítinásobný mistr světa v rallye se pokouší tuhle soutěž vyhrát od roku 2016, ale jeho maximem jsou tři druhá místa. Vloni i předloni ho o titul připravil Nasser Al-Attiyah, to ještě když závodil s Toyotou. A právě on je letos prvně Loebovým kolegou. V náročné etapě 48h Chrono, den předtím, než mu měli na jeho BRX přijít odolnější díly podvozku, poškodil řízení a ztratil v dunách tři hodiny. „Jsem smířený s tím, že nevyhraju. Ale udělám všechno pro to, abych pomohl vyhrát svému týmovému kolegovi,“ řekl Al-Attiyah při volném dni v Rijádu.
Jak to chce udělat? I on může jednoduše zastavit v případě Loebových technických potíží a nechat kanibalizovat svoje identické auto. Nebo může ztížit soutěž ostatním, jednoduše jim bude prášit. Nebo je svede na scestí, tedy úplně stejně, jako to kdysi dělaly kamazy.
O to pikantnější jsou teď zákulisní informace o tom, že tým Overdrive, tedy Toyota, podal na Nassera Al-Attiyaha protest kvůli nedovolené pomoci při opravě auta - kamion, který mu přivezl náhradní díly, prý neměl jet po trati, ale do pouště za ním dojet. Pokud se to potvrdí, čekala by ho nejspíš diskvalifikace.
Peterhansel i Al-Attiyah jsou dva velikáni startovního pole, oba dva jsou nepochybně královsky zaplacení. Teď jsou z nich „jen“ takzvaní nosiči vody, ale pořád jsou nepostradatelní.
A podobný příběh, byť bez všech těch zlaťáků, ale možná o to poučnější, dnes zažil český závodník Milan Engel, člen týmu MRG. Když vloni po technických problémech odstoupil ze soutěže, chytali se nejen fanoušci za hlavu, že přece mohl jet dál a v případě problémů mohl pomoci svému parťákovi Martinu Michkovi. Nechtěl. „Nemám motivaci, nemám důvod. Chci domů,“ opakoval.
Ahoj lidi. Od rána jsem měl zase problémy s elektrickou. Na přejezdu mi to chcíplo zase. Nějaká elektrika. Ale chtěl...
Posted by Jara Romančík on Saturday, January 13, 2024
Dnes mu na jednašedesátém kilometru praskla u jeho motocyklu zadní rozeta, kterou preventivně měnili o volném dnu. Zastavil u něj Jára Romančík, týmový kolega, který kvůli problémům s elektronikou už jede mimo pořadí. A elektrika ho trápila i dnes, ale přesto odstartoval. A u zoufalého Engela zastavil, rychle sundal svoje zadní kolo a společně ho přehodili. „Já už nemám co ztratit,“ napsal pak na svoje sociální sítě.
Pořadatelé nelhali, když jezdcům slíbili, že to bude pekelných 470 kilometrů. A Martin Prokop, nejrychlejší Čech v autech, bude dnes večer jistě přemýšlet o tom, že i jemu by se hodilo druhé auto v týmu, a tedy i na trati…