Hlavní obsah

Šest zajímavostí z letošního ročníku dakarské rally

Foto: Audi

Audi opustilo Formuli E a vrhlo se Dakar. Jeho elektromobil pohání benzin!

Většina médií informuje o Rally Dakar jako o velkolepé sportovní události. U nás na Garáži to ale bude trochu jiné, autor článku je přímo v místě dění. A čím je Dakar 2022 výjimečný? Máme tady novou automobilovou třídu, ryze ženskou posádku, spoustu nováčků a dokonce i první závodnici ze Saúdské Arábie!

Článek

Rally Dakar není jen jeden velký příběh. Jsou to tisíce malých, které se jako potůčky spojují do velké řeky. Víc než tisíc lidí (včetně členů doprovodů a organizátorů) čeká bezmála osm tisíc kilometrů v saúdskoarabských pouštích. Každý z nich si svoji účast musí odpracovat, každý z nich musel vynaložit spoustu úsilí, aby se tohoto velkého dobrodružství mohl zúčastnit. Jsou tady legendy i nováčci, jsou tady týmy a jezdci, které zajímá jen pódium, ale i tací, pro které bude úspěch dojet do cíle. Chcete cítit písek v botách a prach na jazyku? Tak sledujte pozorně náš speciál přímo z pouště.

Automobilová třída T1+

Přestože jsou jednotlivé třídy aut, motocyklů, kamionů i čtyřkolek rozdělené do mnoha různých kategorií, všechny zajímá jen celkový výsledek. Poslední roky je to hlavně souboj týmů X-Raid (Mini John Cooper Works), Overdrive a Toyota Gazoo Racing, muziku pak tvrdil Prodrive a soukromníci jako třeba i náš Martin Prokop. O celkové vítězství bojovaly jak buggyny s obřími koly, ale jen s pohonem zadních kol, tak čtyřkolky. Jenže rok 2022, to je spousta změn!

Foto: Benzina Orlen Team

Prokop využil šance a na start Dakaru se postaví s úplně novým autem

Čtyřkolky totiž měly v kamenitém terénu nevýhodu menšího rozvoru a menších pneumatik, které nebyly tak odolné vůči defektům. Což se pro letošní rok změnilo. Buggy mají dál výhodu v dofukování a upuštění kol přímo z kokpitu, což jim zlepšuje přechody mezi různými druhy terénu. A všechna auta mají omezení v podobě restriktorů sání (množství nasávaného vzduchu pro motor), což by mělo (ale nutně nemusí) znamenat podobné výkony motorů.

„Předpoklad zní, že se to hodně srovná, všichni začínají od začátku, my taky,“ věští z křišťálové koule Martin Prokop, přičemž i on jede s novým autem T1+ v barvách Benzina Orlen týmu. „Ale kdo ví, jak to bude ve skutečnosti. My jsme stavěli nové auto na poslední chvíli, testovali jsme s upraveným starým. Ty změny v jízdním chování jsou dramatické, auto projede nesmysly, ale zase se vinou větší hmotnosti hůř brzdí… Bude to hodně o nastavení, o rychlé adaptaci, ale taky o trpělivosti a strategii.“

Mini vyhrálo poslední dva Dakary, ale Nasser Al-Attiyah z Toyoty měl v těchto dvou závodech víc než osmdesát defektů. Toyota si svoje ambice na vítězství pojistila tím, že tady má hned sedm ostrých aut. Prodrive s Loebem a Nanim chtějí taky zúročit loňské zkušenosti a do hry může mluvit i početná skupina buggy z Jihoafrické republiky. A pak…

Elektrická budoucnost Dakaru

…a pak je tu nové Audi RS Q e-tron. Tenhle speciál s výkonem 671 koní uchvátil fanoušky a vyděsil konkurenci. Na každé nápravě je jeden motor z Formule E, ale auto má i spalovací motor ze závodního speciálu DTM, tedy dvoulitr TFSI. Ten pak bude vyrábět energii pro elektromotory, bude pracovat v rozmezí 4 500 až 6 000 otáček za minutu, což mu má podle Audi zajistit nejen nízké emise, ale taky maximální efektivitu, zároveň to má mít výrazný vliv na jeho životnost. Podle tiskové zprávy je jeho spotřeba menší než 200 gramů na dobitou kilowatthodinu, a protože má auto nádrž na 295 litrů paliva a baterie má kapacitu 50 kWh, lze tedy očekávat, že auto bude pořád vrčet.

Foto: Audi

Barvy Audi budou hájit rekordman v počtu vítězství na Dakaru Stéphane Peterhansel z Francie, který rally vyhrál čtrnáctkrát v kariéře. Španěl Carlos Sainz soutěž ovládl třikrát. Třetím do party je Švéd Mattias Ekström

Vůz sice ještě nezávodil, ale podle zákulisních informací z testování je to bestie, alespoň dle výkonu. Křivka točivého momentu elektromotorů z nulových otáček je oproti spalovacím motorům obrovskou výhodou a řidiči z toho profitují mimo jiné ve strmých stoupáních po dunách. A ani v této oblasti Audi nic nepodcenilo a do svých tří aut posadilo hned tři naprosto špičkové jezdce. Peterhansel a Sainz jsou živoucí dakarské legendy, s nimi v trojce je řidičský multitalent Mattias Ekström, který nyní pojede svůj druhý Dakar.

Podle pravidel je minimální hmotnost auta 2 000 kg, ale automobilka nezveřejnila skutečnou hmotnost vozu. Každopádně baterie samy o sobě váží 370 kg a jsou umístěné v podlaze, stejně jako benzinová nádrž, dvě náhradní kola si pak RS Q-tron poveze na bocích.

Audi dosáhlo ve Formuli E účinnosti pohonného systému přes 97 procent, což je jednoznačně excelentní hodnota, výzvou však bude hospodaření s energií a bezchybná práce všech systémů. A právě spolehlivost je na Dakaru jedním z klíčů k úspěchu.

Každopádně od roku 2025 by se měla pravidla ohledně pohonů měnit pro všechny, jenže do té doby je ještě daleko.

Mladé pušky

Zúčastnit se Dakaru není nic snadného. A nejde zdaleka o zkušenosti ani odhodlání, v první řadě jde o peníze, což drželo spoustu mladých závodníků mimo hru. Ostatně o finanční stránce si můžete víc přečíst v článku Sníte o Dakaru? Podívejte se, jestli máte dost našetřeno.

Foto: Red Bull

Seth Quintero jel Dakar už vloni a nevedl si vůbec špatně

Roky platilo, že nejlevnější způsob, jak se na Dakar dostat, je start na motocyklu v kategorii Original by Modul, kde si děláte mechanika sám sobě a veškeré vybavení se vám musí vejít do dvou plechových beden. V poslední době vše přibývá mladých talentů pod křídly velkých týmů. Red Bull má vlastní juniorský tým, kde vedle sebe startují Seth Quintero a Mitch Guthrie. Na motorkách si všímejte hlavně mladého Američana Masona Kleina, který se ukázal jako dobrý navigátor a trvale rychlý finišer – stejně jako jeho týmový kolega Bradley Cox, jehož otcem je legenda Dakaru Alfie Cox.

Celkově bude na Dakaru 2022 startovat spousta nováčků, konkrétně jich je 209. A většina z nich patří, překvapení, do třídy Classic.

Uvidíme, jak to v příštím roce dopadne s plánovanou účastí dvojčat Aliyyah a Yasmeen Kolocových. Dcery majitele roudnické Buggyry Martina Koloce již závodí na okruzích i v terénu, start obou dívek je naplánován na rok 2023, kdy jim bude osmnáct let. Zatím není zcela jasné, v jakých kategoriích by mohly historicky nejmladší účastnice Rally Dakar startovat, jako nejpravděpodobnější se jeví kategorie Side by side nebo kamiony. No a tím se plynule dostáváme k dalšímu tématu…

Ženy na Dakaru

Tak zrovna v tomto ohledu čeká Dakar 2022 malá revoluce. Na startu bude hned šedesát žen v rolích závodnic a španělský tým CMR Group Women Dakar Team má být ryze ženský. Snad ještě víc pozornosti si ale žádá start jezdkyně Laia Sanz, která drží jeden z nejpozoruhodnějších rekordů v historii Rally Dakar – za jedenáct let, co na Dakaru závodí, dokázala dojet v každé etapě. Pozor, to platilo na motorce. Teď přestupuje na čtyři kola, pojede v Mini. A všichni kolegové závodníci vám potvrdí, že se s ní musí počítat – její navigační schopnosti a vytrvalost by mohly překvapit i zkušené jezdce.

Foto: Red Bull

Laia Sanz má se známým závodníkem Sainzem společnou jen zemi původu. I ona ale pochází z motoristické rodiny

No a na závěr jedna pikantnost. Ještě na jaře roku 2018 nesměly ženy v Saúdské Arábii řídit auto. Nábožensky konzervativní absolutní monarchie byla poslední zemí na světě, kde ženy nesměly usednout za volant. Řada aktivistek za právo řídit se dokonce ocitla i ve vězení. No a teď má Saúdská Arábie svou první závodnici! Je to 33letá Mashael Al-Obaidan, která již závodila měsíc zpátky na Hail International Rally, kde ve třídě T3 dojela na třetím místě. Pojede s Can-Amem Maverick po boku své spolujezdkyně Ashley Garcia a jak říká, moc dobře si uvědomuje, co to znamená nejen pro ni, ale pro všechny ženy v Saúdské Arábii.

Foto: MCH Photo

Mashael Al-Obaidan je první saúdskoarabská závodnice. Vyrůstala ale v západním světě

„Zavolala mi dokonce i moje paní učitelka ze střední školy a řekla mi, že je na mě pyšná, že ona sama rally vždy fandila, ale nikdy ho nemohla jet. Teď prý plním její sen.“ Dlužno podotknout, že Mashael Al-Obaidan pochází z bohaté rodiny a studovala v USA, kde samozřejmě dávno řídila. A s otcem od mala jezdila na čtyřkolkách a motorkách.

Česko má na startu závodnice dvě, obě dvě jedou v třídě Dakar Classic. Jsou to Ollie Roučková a Olga Lounová. Prvně jmenovaná už má zkušenosti a bude řídit Suzuki Samurai, druhá pojede jako navigátorka.

Covid opět úřaduje

Vloni chvíli dokonce hrozilo, že celosvětová pandemie ohrozí uspořádání celého závodu. Dostat závodníky na jedno místo přes zavřené hranice Saúdské Arábie si vyžádalo spoustu úsilí ze strany organizátorů, týmů i některých vlád. Nakonec se závod uspořádal, byť to s sebou neslo spoustu hygienických opatření.

Covid se podepsal i pod ročník 2022. Organizátoři od začátku varovali, že prodloužení trati do okolních zemí se jeví spíš jako nereálné. Důvod je jasný. Nikdo nemohl při plánování soutěže vědět, jaká bude v lednu aktuální situace a jak moc těžké by bylo dostat závodníky přes hranice. Zároveň plánování trasy probíhá měsíce dopředu, takže by bylo nereálné to všechno naplánovat.

Všichni účastníci rally museli mít samozřejmě před vstupem do Saúdské Arábie negativní PCR test. A před přejímkami nás všechny čeká ještě jeden. Většina týmů má nominované náhradníky na pozice mechaniků, ale s řidiči a navigátory je to těžší. Už teď je ale jasné, že u některých týmů covid mluví do hry. V roudnickém týmu Buggyra bude chybět Téo Calvet, který měl debutovat s Tatrou. A v Toyotě přišli o jednoho z favoritů, kvůli covidu nejspíš nepojede Giniel de Villiers, kterého nejspíš nahradí Kris Meeke.

Během závodu je pak v zájmu každého týmu držet se co nejvíc ve svojí sociální bublině a zbytečně neriskovat. Stejně jako vloni mají pořadatelé v pohotovosti lékařský tým vyčleněný speciálně pro covidové pacienty.

A ve hře je i politika…

Není pochyb o tom, že tohle je hodně bolavé a rozporuplné téma. Na Dakaru 2022 totiž bude chybět běloruský tovární tým MAZ. A schválně píšeme běloruský tovární tým, protože MAZ je ve stoprocentním vlastnictví státu. A tak se i na něj vztahují sankce Evropské unie vůči Bělorusku. Konkrétně se jedná o takzvané zmrazení aktiv, kdy jedním z bodů je zákaz uzavření jakékoliv obchodní transakce mezi subjektem z EU a běloruskou protistranou. No a pořadatelská firma ASO je samozřejmě registrovaná v Evropské unii.

Foto: MAZ

Macík a Loprais budou mít o soupeře méně, MAZ na Dakaru 2022 startovat nebude

Většina jezdců solidárně říká, že politika by se do sportu míchat neměla, zároveň to ale znamená, že bude o dva velké soupeře méně.

Načítám