Článek
Před pár dny pořadatelé zveřejnili přibližnou trasu Rally Dakar 2024. Teď přijeli osobně do Prahy odprezentovat další detaily již 46. ročníku nejtěžšího vytrvalostního závodu na světě. „Chceme pokračovat ve filozofii posledního ročníku s ohledem na náročnost,“ řekl pro Garáž David Castera, ředitel soutěže. „Chceme, aby byl další ročník ještě těžší než ten letošní. Nasbírali jsme logistické i závodní zkušenosti v Pusté končině, ve čtvrté největší poušti světa, a teď už víme, co si můžeme dovolit. Povedeme tam i maratonskou etapu v novém formátu, říkáme jí 48hodinová. Celkově čeká na závodníky šedesát procent nových tras, pojedeme dvanáct etap, závodíme ve čtrnácti dnech.“
Na rozdíl od předchozích ročníků startuje soutěž až 5. ledna. Slavný závod se již popáté pojede opět v Saúdské Arábii, start bude v Úle na západě země, cíl jen o pár stovek kilometrů níže v Yanbu. Dakarská kolona přitom projede celou zemi až na západ, kde je právě Pustá končina. „Nejtěžší dunové etapy čekají na závodníky v polovině soutěže, těžká druhá etapa z ročníku 2023 se pak pojede jako předposlední, ale nebojte se, jede se sice ve stejné lokaci, ale samozřejmě není identická,“ slíbil na setkání s českými závodníky David Castera. „Celkově je šedesát procent tratí úplně nových, ujedete ještě víc kilometrů než loni. Chceme, aby byl Dakar těžký. Loňský formát soutěže všichni kvitovali, letos na to chceme navázat.“
Největší novinka: 48hodinová etapa
Největší novinkou 46. ročníku Rally Dakar je takzvaná 48hodinová etapa, která nahrazuje tradiční maratonskou. Dvoudenní etapa v oblasti Pustá končina je postavená tak, že se bude závodit jen do čtyř hodin odpoledne a na trase bude hned osm maratonských bivaků. Závodníci, kteří přijedou do některého z bivaků na trase před 16:00 hod., budou moci pokračovat do dalšího bivaku, posádky, jež dojedou po šestnácté hodině, pak zůstávají v bivaku, do kterého dojely. Druhý den pak soutěž odstartuje ve stejném čase, ale logicky z různých míst.
„Soutěžící nebudou znát pořadí ostatních posádek, budou bez svojí asistence a zázemí, povezou si svoje věci stejně jako předtím v běžných maratonských etapách,“ vysvětloval na setkání David Castera. A pak dodal, že další zásadní změnou bude, že auta a kamiony pojedou jinou trasu než motocykly, takže posádky nepojedou po jejich stopách, ale budou se muset navigačně spoléhat samy na sebe. „Po zkušenosti z ročníku 2023 víme, že tohle by mohlo pořádně zamíchat karty.“
„Tenhle koncept se mi líbí,“ řekl k tomu Martin Prokop, který letos dojel na 6. místě mezi automobily, a vyrovnal tak svoje dakarské maximum. „Castera je bývalý závodník a mám pocit, že Dakar pod ním ožil. Jede se sice pořád na stejném místě, ale soutěž se vyvíjí, je těžší a těžší. 48hodinová etapa je dobrý způsob, jak nás závodníky vytrhnout z běžného režimu, udělat zase něco jinak, uvést nás do nejistoty.“
Podobně to pak vidí i Martin Macík. Stříbrný závodník ve třídě kamionů by ale rád Dakar o kus delší. „Jede se jen dvanáct etap a moc se mi nepozdává ani start posunutý na 5. ledna. Zachraňují to tři úplně nové etapy. Jsem také rád, že pořadatelé zařadili těžkou druhou etapu letošního ročníku na konec soutěže, to by ještě mohlo výrazně promluvit do pořadí v cíli.“
David Pabiška, český motocyklový matador, vidí v posunutém startu hlavně obavy organizátorů z počasí. „Myslím, že pořadatelům nejde o to, abychom byli na Vánoce doma, ale že se chtějí vyvarovat lijákům, které museli řešit letos. Bylo to náročné totiž nejen pro nás, ale i pro ně. Snažili se soutěž naplánovat tak, abychom byli ve správný čas na správném místě.“
Celá soutěž začne stejně jako loni ve velkém bivaku společném pro všechny závodníky. „Ten koncept se osvědčil, bylo to praktické i s ohledem na logistiku,“ vysvětlil Castera. „Na rozdíl od letošního ročníku nebude velký kemp na pobřeží, ale ve skalách. Budeme se držet formátu, že před prologem budou testy a přejímky, soutěž pak začne na přání Saúdské Arábie prologem v pátek 5. ledna.“
Novinkou pro ročník 2024 pak bude nejspíš to, že technika se nebude na sklonku roku nakládat v Marseille, ale v Barceloně. „Není to ještě úplně jisté, tak na osmdesát procent, ale všichni víme, jak problematická umí být Francie. V Barceloně by si navíc techniku mohli naloďovat samotní soutěžící, nikoliv pracovníci přístavu.“
Kamazy (opět) nepojedou, přibude nová kategorie
Rally Dakar už otevřela přihlášky a závodníci mají čas se do soutěže přihlásit až do 20. října. „Doporučuji s tím nijak neotálet a pečlivě odpovědět na všechny dotazy,“ upozornil na setkání v Praze David Castera. „Vybíráme, kdo pojede, už jsme odmítli pětašedesát motorkářů. Omezujeme i počet soutěžících ve třídě čtyřkolek a kamionů. Nejde nám o kvantitu, ale o kvalitu. Dakar také není nafukovací a chceme udržet jeho vysokou úroveň i dobré zabezpečení.“
Castera pak v rozhovoru pro Garáž potvrdil i to, že ani v nadcházejícím ročníku nepojedou soutěž ruské Kamazy. „Pokud se situace zásadně nezmění, tak na startu ruské a běloruské posádky nebudou. Po zkušenostech z loňska víme, že to na dramatičnosti soutěže neubírá, naopak je to šance pro ostatní.“
Dakar 2024 se pojede stejně jako předchozí ročníky rozdělený na tři hlavní kategorie - auta, motocykly a kamiony - opět pojedou malé buginy a těšit se můžeme i na Dakar Classic. „V něm bude stejně jako loni vypsaná kategorie pro originální stroje, ale chceme o trochu zvýšit jeho obtížnost a vzít závodníky do dun.“
Velkou novinkou bude samostatná kategorie pro stroje s alternativním pohonem nazvaná Dakar Future Mission 1000. V ní budou závodit auta a motocykly na vodík nebo elektřinu. „Je to předzvěst budoucnosti soutěže, každý den čeká na posádky cca sto ostrých kilometrů, takže cca tisíc kilometrů za celou soutěž,“ vysvětloval Castera. „Kategorie však nebude mít vítězů a poražených, je to spíš laboratoř. Zatím není reálné pustit třeba vodíkové závodní stroje do ostré soutěže, protože jedna čerpací stanice na vodík stojí milion eur a my bychom jich potřebovali sedmnáct. Ale chceme, aby šla soutěž tímto směrem, aby podobné stroje závodily bok po boku s běžnými spalovacími motory.“
Závodní elektrický kamion týmu MM Technology se dokončuje a měl by startovat už v nadcházejícím ročníku. „Finišujeme na něm. Je to stejný koncept, jako má Audi, tedy spalovací motor fungující jako generátor, baterky a dva elektromotory,“ přiblížil pro Garáž Martin Macík. „Je na něm ještě spousta práce, dělají na tom tři týmy. A hledáme posádku, tedy domlouváme už spíš detaily, protože potřebujeme extrémně zkušené jezdce, kteří nám dají dobrou zpětnou vazbu. Pokud bude v posádce nějaký Čech, pak by to mohl být nejspíš mechanik.“
Novou techniku chystá i Martin Prokop, který na Dakar 2024 přiveze auto s přeplňovaným šestiválcem. „Už to prostě nešlo jinak. Vloni jsme udělali dramatické změny v designu auta a přišli jsme s novým odpružením, letos podvozek chceme ještě vyladit, ale hlavní novinkou bude nová pohonná jednotka, se kterou už konkurence nastupuje poslední dva roky a jež je, ať se nám to líbí, nebo ne, prostě vhodnější, protože má nejen víc koní a točivého momentu, ale lépe se vypořádává i s měnícími se podmínkami, třeba s nadmořskou výškou.“
Prokop bude mít jedno tréninkové auto v Saúdské Arábii na testy, to ostré pak bude v Evropě a společně s Chytkou v něm chtějí startovat na podzim v Maroku. „To bude auto s plnou homologací, které pak pošleme na Dakar 2024. Čeká nás strašně moc práce, vývoje a testování, ale po prvním svezení jsem optimistický, líbilo se mi to. Teď se musíme zaměřit na jednotlivé komponenty jako diferenciály nebo poloosy, které byly ve starém autě na hranici výkonnosti. A nové auto na ně bude klást podstatně větší nároky.“
Rally Dakar se pojede v Saúdské Arábii dalších pět let
Česká enkláva patří na Dakaru tradičně k těm nejpočetnějším skupinám a Castera se svým týmem přijel do Prahy hned po setkání s jezdci ve Francii a Itálii, pak ho čekají další země Evropy. A právě v Praze také potvrdil, že Rally Dakar zůstane v Saúdské Arábii dalších pět let. „Saúdská Arábie je pro Rally Dakar víc než jen pořadatelskou zemí. Je to plnohodnotný partner soutěže a bez ní by se možná už ani nezávodilo,“ řekl Castera doslova.
Pořadatelé měli se Saúdskou Arábií podepsanou soutěž na pět let s pětiletou opcí, kterou se rozhodli využít. Saúdská Arábie se pak na chodu soutěže výraznou měrou podílí nejen organizačně, ale i finančně. „Jen co se zabezpečení týče, tak máme tři lodě plující z Evropy, několik velkých letadel a rok od roku zlepšujeme bezpečnost našich soutěžících. Sami bychom to nedali.“
Rally Dakar se tedy pojede v Saúdské Arábii až do roku 2029. „Ještě pořád je v Saúdské Arábii co objevovat, ta země nás nepřestává překvapovat,“ přiblížil Castera. „Zároveň ale jednáme i s dalšími zeměmi, že by tam naše soutěž zavítala. Ale nechceme, aby to byla jen formalita, akce na jeden den, abychom mohli říct, že závodíme i jinde. Chceme tam vést minimálně čtyři a více etap.“
Nejpravděpodobnější variantou tedy je, že by se mohlo závodit ve Spojených arabských emirátech nebo pak v Jordánsku či Ománu. „Jednáme, nechci předbíhat. Jde nejen o samotou trať, ale také o zabezpečení, logistiku nebo třeba i o překročení hranic, což je v arabských zemích úkon náročný na formality,“ řekl Castera v rozhovoru pro Garáž.
David Castera ale všem slíbil, že Rally Dakar má i v nadcházejících letech být nejtěžší maratonskou soutěží na světě, která přitom soutěžící spojuje: „Chci být i nadále strážcem myšlenky původního Dakaru.“