Článek
Pakliže máte na kontě pár zbytečných milionů, měli bychom pro vás tip, kde je utratit. Už 11. listopadu 2023 se v areálu Výstaviště v Lysé nad Labem uskuteční tradiční Retro Garáž pod taktovkou Pavla Kočího.
Letošní podzim se totiž nejspíš zapíše do retrogarážnické historie jakožto nejdražší vůbec, protože nabízená jednostopá i dvoustopá vozidla mají potenciál překonat všechny dosud uskutečněné dražby tohoto projektu.
Začínat se však bude tradičně od jedné koruny, a to lidovými motocykly typu Jawa 50/20 Pionýr, Pařez či třeba Jawettou 50 Sport. V rámci korunových aukcí zde bude i jedna specialitka jménem Motoscoot Jawa 50/555 New Pionýr v limitované edici s výrobním číslem 0000001!
Ano, jde o ten úplně první vyrobený limitovaný „new pincek“, který se proti ostatním limitkám liší jedinečnou tmavě červenou metalízou s ručně vyrobenými zlatými linkami. Na stroj z roku 2006 pak bude platit klasická dvouletá záruka.
Mimo Čezety 175, ke které dostanete originální hodinky PRIM, se bude nabízet ještě Jawa 250/623 Bizon (Tatoušek) nebo Jawa 175 Special. Že to není nic extra? Tak čtěte dále.
Co byste řekli na originální policejní motorku Kawasaki KZP (KZ 1000 Police) z roku 1993, která svého času v rámci své modelové řady vytlačila ze západních policejních oddělení takové ikonické mašiny, jakými jsou stroje od Harley-Davidson či BMW?
Přesně tento plně provozuschopný kousek v originálním policejním provedení míří do této aukce, navíc je po rozsáhlém servisu, má čerstvou TK a dostanete k němu dobovou uniformu policejního oddělení St. Louis včetně přilby. Vyvolávací cena bude 90 000 Kč.
Jednostopé svaté grály
Mezi jednostopé svaté grály se budou rozhodně řadit všechny tři typy Jawy 500 OHC 15. Všechny tři stroje pochází z jedné soukromé sbírky, jsou po renovaci s použitím originálních dílů (až na výjimky) a mají hotovou dovozovou technickou, takže stačí jen vyhrát dražbu, seřídit je, registrovat, sednout a jezdit.
K typu 02 navíc dostanete sajdkáru Velorex 560 a přívěsný vozík PAV, čímž vznikne perfektní jízdní souprava vhodná na víkendové výlety. Jelikož jsou 500 OHC velmi ceněné, tak cenovky budou startovat od 650 000 Kč (typ 02), 690 000 Kč (typ 01) a 790 000 Kč (typ 00). Nemusíme ani připomínat, že konečný potenciál mají tyto mašiny milionový.
Jenže půllitrové jawy zdaleka nebudou vrcholem jednostopých motocyklů, protože se Kočímu podařilo zajistit do dražby dvě pragovky. Ale žádnou Alfu, Grand či třeba Goldenu, ale motorky 500 BDS a 350 BCS. A to jsou, prosím, svaté grály československých svatých grálů.
Pragovácký půllitr je v originálním stavu, dlouhodobě uložen, neprovozován, čekající na rozhodnutí nového vlastníka, co s ním bude dál. Model 350 BCS má už jednu starou renovaci s použitím originálních dílů za sebou, stejně tak oživovací servis.
Každopádně oba stroje patří mezi extrémní rarity a jejich cena už jen poroste. Tomu odpovídá též dražební základ, kdy Praga 500 BDS začne na 890 000 Kč, zatímco 350 BCS od 790 000 Kč. A odhadované konečné ceny? Počítá se s částkami 1,5 a 1,3 milionu korun.
Dvoustopé rarity
A teď ke strojům, které mají čtyři kola. Zde zaujme Škoda 105 S s nájezdem necelých 840 km, což je doloženo i soudním znalcem. Zánovní automobil je až na pár drobností ve stavu takřka novém, navíc k němu je originální záruční list i servisní knížka.
Počítá se, že nový vlastník se strojem bude jezdit, takže byl po letech uskladnění oživen a pouze jej zbývá seřídit a přihlásit na „vetenoty“. Startovací cena této rarity bude čtvrt milionu, nicméně finální příklep může přistát na hodnotě půl milionu korun.
Dalšími skvosty putujícími do dražby poté jsou Škoda Felicia, ovšem ne ta moderní, ale původní otevřená, která navíc disponuje originálním hardtopem. Solidně renovovaný model dle mezinárodní klasifikace stavu (1–5) dostal známku 3, tedy jako ve škole „dobrý“. Tato Felicia nevyžaduje nutné investice a je plně funkční a provozuschopná. Chcete ji? Bude startovat od 450 000 Kč.
Po 25 letech stání v zajištěné garáži světlo světa spatřila Škoda Rapid z roku 1938, tedy ta původní. Auto má veškerou dokumentaci i platný československý techničák, navíc bylo před aukcí oživeno. Vyvolávací cena je stanovena na 350 000 Kč.
Dále se do aukce dostanou dvě pragovky, jedna méně vzácná, druhá více raritní. První je Piccolo z roku 1932 po důkladné renovaci uskutečněné v letech 2011 a 2015. Jde o naprosto výjimečný stav, kompletně hotové udělané auto v kondici sednout a jezdit. Tomu odpovídá i vyvolávací cena, která bude 550 000 Kč.
A co Praga číslo dvě? Jde o model Lady. Dobře, Lady není kdovíjak hogo fogo, řeknete si, jenže… Zde se bavíme o vozu Lady tudor se dvěma bočními dveřmi ze vzácné první série. Další věcí je, že modelu Lady se vyrobilo jen 3 999 kusů.
Navíc je auto do šroubku renovované, plně provozuschopné. Ladyna z roku 1937 předstoupí před dražitele s počáteční cenou od 990 000 Kč. A kam suma vystoupá? To určí skutečně až zájem účastníků dražby o tuto raritu.
Klenoty automobilového průmyslu
Omyl, ještě není konec, ty pravé rakety teprve přistávají. Jednou z nich je Wikov 7/28, který byl zachráněn z podoby domácího traktoru a podle původních postupů znovu vystavěn do podoby sanitního vozu, který ve 30. letech skutečně existoval.
Vzhledem k tomu, že se model stavěl od píky, bylo dbáno i na sebemenší detaily. Navíc jde o sanitku značky Wikov, tedy od automobilky, která si vysloužila přízvisko český Rolls-Royce. Nový majitel vozu rovněž získá publikaci Automobilka Wikov, což je takový třídílný almanach vědomostí o tomto prostějovském podniku. Máte zájem? Připravte si nejméně 850 000 Kč, ale po finálním příklepu aukčního kladívka spíše skoro dvojnásobek.
A nakonec, královna všech osobních tatrovek, vzácná, legendární, ikonická… Tatra T700! Jde o stříbrný kousek z roku 1996, konkrétně o šestý vyrobený vůz z první 40kusové ostré série, jehož prvním majitelem bylo Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
Tohle „sedmikilo“ změnilo majitele až roku 2002 a zůstalo u něj dosud. Současný vlastník se údržbou, opravami a prodejem těchto tatrovek zabývá, takže auťák byl v dobrých rukou. Dle dostupných dat model prošel rozsáhlým servisem a je bez dalších nutných investic připraven k provozu. Snad jen nějaká ta kosmetika se najde.
Nabízená T700 se standardním motorem 3,5 litru V8 200 koní bude začínat od částky 1 750 000 Kč, nicméně je zde potenciál až k 5 000 000 Kč. A pokud by se tak stalo, šlo by o absolutní rekord.
V rámci akce se uskuteční rovněž tombola, v níž se bude hrát o vybavenou Jawu Panelku s přepsatelnými doklady v hodnotě 90 000 Kč. Každá návštěvnická vstupenka je vyměnitelná za potenciálně výherní číslo. Více informací a další tipy, jak vyhrát, získáte v tomto článku.
Každopádně Retro Garáž 2023 podzim nebude jen o aukcích, ale také o vetešení, jelikož v Lysé nad Labem poběží rovněž klasická krytá auto-moto burza. Na veřejnou dražbu i burzu se můžete přijít podívat i vy, a to už 11. listopadu do areálu Výstaviště. Akce začíná v osm hodin ráno a vstupné stojí 150 Kč. Tak neváhejte a přijďte sledovat, jestli půjde o dosud nejdražší Retro Garáž v dějinách.
Model a rok výroby | Vyvolávací cena |
---|---|
JAWA 50/20 PIONÝR (1972) | 1 Kč |
JAWA 50/550 PIONÝR "PAŘEZ" (1958) | 1 Kč |
JAWETTA 50/551 SPORT (1961) | 1 Kč |
JAWA 50/555 NEW PIONÝR (2006) | 1 Kč |
Model a rok výroby | Vyvolávací cena |
ČEZETA 175/501 (1958) | 60 000 Kč |
JAWA 250/623 BIZON (1972) | 140 000 Kč |
KAWASAKI KZ 1000 POLICE (1993) | 90 000 Kč |
JAWA 175 SPECIAL (1946) | 150 000 Kč |
Model a rok výroby | Vyvolávací cena |
JAWA 500 OHC TYP 15/02 (1957) | 650 000 Kč |
JAWA 500 OHC TYP 15/01 (1956) | 690 000 Kč |
JAWA 500 OHC TYP 15/00 (1953) | 790 000 Kč |
PRAGA 350 BCS (1930) | 790 000 Kč |
PRAGA 500 BDS (1932) | 890 000 Kč |
Model a rok výroby | Vyvolávací cena |
ŠKODA 105 S (1985) | 250 000 Kč |
ŠKODA FELICIA (1960) | 450 000 Kč |
ŠKODA RAPID (1938) | 350 000 Kč |
PRAGA PICCOLO (1932) | 550 000 Kč |
PRAGA LADY TUDOR (1937) | 990 000 Kč |
WIKOV 7/28 SANITKA (1930) | 850 000 Kč |
TATRA T700 (1996) | 1 750 000 Kč |