Článek
Česká automobilová historie je poměrně bohatá, zejména co se týče 30. let, kdy u nás působilo mnoho výrobců, kteří trh zásobovali nejrůznějšími modely. Postupem času však mnozí tuzemští producenti zanikli, zatímco jiní rostli a valili další a další neméně zajímavé vozy. Jenže který z nich je nejhezčí?
O tom můžete rozhodnout právě vy, a to prostřednictvím přiložené ankety, kde najdete několik námi vybraných aspirantů, sériově vyráběných českou automobilkou na území Česka napříč obdobím od zlatých 30. let po současnost.
Proč zrovna sériová produkce? Inu naše české ručičky jsou činné také ve strojírenském průmyslu a zejména v raných motoristických dobách bylo zcela běžné, že si zákazník od automobilky koupil jen šasi s pohonným ústrojím, ale karoserii i interiér zadával u firem typu Sodomka nebo Dostál. Takových produktů existuje skutečně moc, a proto jsme se rozhodli ctít pravidlo tovární sériové výroby. Nominované si ještě před finálním hlasováním můžete prohlédnout.
Wikov 40
Prostějovská továrna Wichterle a Kovářík se pustila do automobilů s vizí, že půjde o cenově dostupné lidovky, jenže nakonec skončila s přízviskem producenta českých rolls-royců. Jejich poslední sériový model z poloviny 30. let nese název Wikov 40 a patří k naprostým vrcholům našeho tehdejšího automobilismu, obzvláště v otevřeném provedení.
Aero 30
Malý osobní automobil Aero 30 vyráběný od poloviny 30. let sice patří do lidového segmentu, ovšem to mu na kráse rozhodně neubírá. Vysočanská předokolka se objevila také na řadě závodů včetně známého podniku 1000 mil československých.
Praga Lady
Ladyna vznikla v polovině 30. let formou vylepšení předchozího modelu Piccolo a přinesla například přední nezávislé zavěšení odpružené půleliptickým perem. Vzhledem k menšímu počtu sériově narozených kusů jde dnes o spíše méně vídaný automobil.
Praga Golden
Velkoprostorový šestimístný automobil Praga Golden má na svědomí společnost Českomoravská-Kolben-Daněk, která jím v roce 1934 nahradila dosluhující Pragu Grand. Pod kapotou Goldenu najdete zážehový šestiválec a uvnitř prakticky to nejlepší, co tehdejší doba nabízela.
Jawa 600 Minor
Jawa vždy nedělala jen motorky, jedno období tvořila také automobily. Mezi jeden z nejhezčích vozů tohoto tuzemského producenta pak patří od konce 30. let vyráběný model Jawa 600 Minor v otevřeném provedení roadster.
Tatra T 87
Této ikoně z druhé poloviny 30. let se připisuje hned několik zásadních milníků. Tak třeba jde o první auto s adaptivní lampou, které pomáhalo šířit aerodynamickou revoluci a v němž slavní cestovatelé Zikmund s Hanzelkou projeli pořádný kus světa. Poněkud kontroverzní reputaci si pak drží za údajně nejvyšší počet usmrcených vysoce postavených nacistických úředníků při dopravních nehodách – to kvůli proudnicové karoserii, která (prý) byla ve vysokých rychlostech nestabilní.
Škoda Popular Monte Carlo
Jelikož se mladoboleslavské Škodovce v druhé polovině 30. let v motorsportu nadmíru dařilo, postavila na počest úspěchů model Popular Monte Carlo vybavený nezávislým zavěšením všech kol a systémem pohonu transaxle s převodovkou u zadní nápravy. Za tři roky sériové výroby (1936–1939) vzniklo ve dvou karosářských provedení – roadster-kabriolet a kupé – pouhých 72 kusů.
Tatra T 603
Pouhé dva roky měli pracovníci národního podniku Tatra na to, aby vyvinuli takový osobní automobil, který by překonal všechny do té doby vyrobené tatry. Navíc ve vzduchu visel požadavek na vysoký výkon a komfortní jízdní vlastnosti. Češi vše stihli a roku 1955 představili prototyp, zatímco odladěná sériová produkce T 603 naběhla o dva roky později.
Škoda Felicia
Dnes mnohými obdivovaná otevřená Felicia z Kvasin patřila mezi lety 1959 a 1964 k nejatraktivnějším vozům své třídy. Jakožto tuzemský produkt zaznamenala solidní obchodní úspěchy na evropských i zámořských trzích, přičemž u nás patřila k chronicky nedostatkovému zboží.
Škoda 1000 MBX
Co je víc než Škoda 1000 MB? No přece dvoudveřová 1000 MBX z poloviny 60. let, která z původního sedanu dozajista vychází. A co víc, dělala se také varianta 1100 MBX, která nabídla vyšší výkon, výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení. Znovu jde o vzácnost, neb se celkově vyrobilo jen 2 517 dvoudveřových vozů MBX.
Tatra T 613
Úplně nová designová koncepce dávala jistotu, že model T 613 je oproti původnímu T 603 více než pokrokovým nástupcem. Aby ne, když tato ikonická Tatra patřila od poloviny 70. let mezi populární dopravní prostředky tehdejších vysokých státních činitelů a obyčejný český člověk si ji zkrátka nemohl dovolit, ba dokonce ani koupit.
Škoda 130 RS
Přezdívalo se jí „Porsche Východu“ a bývala jedním z nejlepších závodních automobilů své éry. Škoda 130 RS si připsala řadu trofejí, včetně titulu vítěze Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a dvojitého vítězství ve třídě na Rally Monte Carlo v roce 1977. Za pět let sériové produkce (1975–1980) pak vzniklo necelých 200 originálních továrních kusů.
Škoda Rapid
Škodu Rapid si jistě vybavíte jak v jejím prapůvodním provedení, tak v kabátku vyráběném po roce 1984 a zajisté rovněž v moderní podobě, která příští rok oslaví desetileté výročí. My však do ankety vybrali zlatou střední cestu se svážející se zádí a příjemným sportovním designem 80. let.
Tatra T 700
Posledním tatrováckým pokusem o českou luxusní limuzínu se stal model T 700, který vycházel z výše nominované T 613. Devadesátá léta totiž nebyla jen obdobím divokých večírků, vzestupu podsvětí a výstřelků Ivana Jonáka, ale také premiérou i derniérou možná trochu nedoceněné domácí „sedmistovky“.
Škoda Superb Combi II
Škoda Superb druhé generace debutovala v březnu roku 2008, nicméně kombík dorazil zhruba o rok později. Do roku 2015 vzniklo 618 490 superbů, přičemž už dnes můžeme s jistotou napsat, že se auto těšilo poměrně velké oblibě jak u novinářů, tak u samotných uživatelů.
Škoda Octavia RS III
Koncem roku 2016 se oficiálně ukázala faceliftovaná Škoda Octavia, která vyvolala rozruch zejména kvůli děleným hlavním světlometům. Právě proto si vysloužila přezdívku „čtyřoká“, přičemž v roce 2017 se dočkala ještě malé modernizace přinášející nejvyšší výkon 245 koňských sil.
Škoda Superb III
Třetí generace po faceliftu (2019), tedy současný Superb, představuje vrcholovou limuzínu české domácí produkce. Model mimo jiné hostí nejsilnější škodovácký produkční motor 2,0 TSI naladěný na výkon 206 kW (280 k).
Tak tedy, zvítězí v anketě o nejkrásnější sériové auto z Česka model od automobilky Wikov, Praga, Jawa, Aero, Tatra nebo Škoda? Je to na vás, vy máte tu moc, tudíž neváhejte a rozhodněte, který vůz se stane českým designovým králem.
Doba hlasování je omezená a potrvá až do 27. prosince 2021 do 12:00 hodin. Dne 28. prosince 2021 se pak můžete těšit na oficiální vyhlášení vítězů, kde se konečně rozhodne, jaké české sériové auto je ze všech nejkrásnější.