Článek
Na zámku v Lánech ožila začátkem července za účasti prezidenta republiky Petra Pavla motorizovaná historie prezidentských automobilů, které vozily hlavy našeho státu.
Pět exponátů zapůjčených z Národního technického muzea mělo sice obvyklou garáž na Pražském hradě, nicméně většina z nich příležitostně zajížděla právě do Lánského zámku.
V prvé řadě zde uvidíte dvanáctiválcovou Tatru 80 prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, která byla vyrobena v roce 1935 a našemu prvnímu československému prezidentovi sloužila i jakožto soukromý vůz až do jeho skonu v září 1937.
Zajímavostí také je, že tento luxusní automobil převážel z matičky Prahy do slovenských Rájeckých Teplic nesmírně vzácné české korunovační klenoty.
Druhým kouskem je Renault 21 TSE, jejž prezident Václav Havel dostal od tehdejšího portugalského prezidenta Maria Soarese. Jezdil s ním první tři měsíce ve funkci, poté přešel na BMW řady 7. Škoda jen, že ve sbírce chybí Havlův trojkový Golf, s kterým vlastně rozjížděl sametovou revoluci.
Do třetice se v dočasné expozici nachází Mercedes-Benz S600, který od roku 1993 sloužil po dobu osmi let jakožto vlajková silniční loď tehdejšího prezidenta Havla. A protože se ví, že Havel mercedesům holdoval, zvolil si tento kus i pro své soukromé účely.
Číslem čtyři je pak vládní Škoda Superb s šestiválcovým motorem 2,8 litru, jejíž pasažérem byl ve služebním období Václav Klaus. Nicméně o něm je známo, že spíše upřednostňoval Audi A8.
Pětici následně uzavírá model Aero 50 HP z roku 1938, jehož komfortu a výkonu krátce využíval prezident Edvard Beneš v exilu ve Velké Británii. Tam se vůz mimochodem dostal ještě před vypuknutím druhé světové války.
Unikátní výstava „S prezidentem do Lán aneb Prezidentské automobily ze sbírek Národního technického muzea“ odstartovala oficiálně 2. července a potrvá až do 31. srpna 2024. Expozice je v areálu Lánského zámku otevřená denně mimo pondělí od 9:30 do 17 hodin. A to nejlepší, vstup je zcela zdarma!