Článek
Když se řekne Rally Dakar, nejspíše vám hlavou proletí jména jako Loeb, Násir al-Attíja, ale i čeští borci typu Macík, Prokop, motorkář Brabec nebo fotograf Chytka. Nicméně tito a další matadoři se věnují spíše hlavním kategoriím, kterými jsou auta, motocykly, kamiony, čtyřkolky, SSV (buginy) a lehké prototypové vozy.
Nicméně, už od ročníku 2021 vznikla kategorie Classic pro auta vyrobená před rokem 2000 nebo dle originální předlohy nově zhotovená, která ovšem slavnou rallye někdy v minulosti jela. Z toho důvodu existuje seznam takových vozů, popřípadě výjimku uděluje pořadatel.
Letmým pohledem do listiny povolených vozů tak nacházíme legendy typu Alfa Romeo 33, ARO 240, BMW 325ix E30, Citroën DS, DAF F3300, Ford Transit, Isuzu Trooper, Lada Niva, Lamborghini LM002, LIAZ 111, Mercedes 560 SEC, Opel Manta, Peugeot 205, Rolls-Royce Corniche, SsangYong Korando, Subaru Leona, Suzuki Jimny, Tatra T815 nebo třeba Volkswagen Transporter. A pochopitelně mnoho, mnoho dalších.
Závod veteránů je však jiný. Cílem Classicu totiž je projet dané etapy co nejblíže předem danému rychlostnímu průměru, k čemuž jsou uzpůsobeny i méně náročné tratě, aby je vozy reálně zvládly. Také technické předpisy zohledňují fakt, že originál či replika daného auta nejsou hi-tech výdobytkem poslední techniky.
Českým tahounem v této kategorii je rozhodně Ondra Klymčiw, který tento závod premiérově odjel v takřka sériové Škodě 130 LR. Do dalšího ročníku se vrátil s lepším autem, ovšem (pomyslně) s sebou přitáhl i další české tváře.
Češi na Dakar Classic 2024
Ročník 2024 klepe na dveře a s ním i čtvrtá edice série Classic, kam se letos vydají čtyři české posádky. Každou z nich jsme oslovili a požádali o krátké vyjádření ohledně vizí, cílů a plánů pro Dakar Classic 2024.
Martinec/Roučková
Za tým Czech Samurais vyráží do boje s číslem 726 Toyota Land Cruiser 90 složená z posádky Ondřej Martinec (řidič) a Olga Roučková (navigátor). A dle všeho si věří na umístění v první dvacítce.
„Na start Dakaru Classic 2024 se už všichni hodně těšíme. V posledních měsících jsme opravdu tvrdě pracovali ve spolupráci se Střední školou technickou a řemeslnou Nový Bydžov a na startu Dakaru 2024 budeme stát s kompletně přepracovaným autem,“ říká Ondřej Martinec.
„Bylo to náročné období. Dali jsme do příprav opravdu všechno a já věřím, že se naše úsilí odrazí i ve výsledcích. Rádi bychom atakovali TOP 20. Uděláme určitě maximum pro to, aby nám dojela obě dvě auta, která startují pod hlavičkou Czech Samurais, a také chceme předat co nejvíce zkušeností mladému mechanikovi z projektu Mechanic Academy,“ dodává dakarský pilot.
Holická/Engová
Holčičí posádka se startovním číslem 712 složená z dua Barbora Holická a Lucie Engová sice jedou vlastní projekt Duckar, nicméně na Dakaru budou startovat pod hlavičkou Czech Samurais. Holky se však rozhodly pro takřka nemožné – chtějí trasu projet starým Citroënem 2CV, což je minimálně odvážné. Pilotka Holická nám k tomu řekla více.
„Za náš tým chceme oslavit 75leté výročí začátku produkce tohoto ikonického vozu tím, že se vší pokorou dojedeme do cíle. Víme, že Classic není nic jednoduchého a půjde o velkou dřinu, zvláště když víme, že kachny startovaly na Dakaru celkem čtrnáckrát, ovšem ani jeden vůz původní africké tratě nepokořil.“
„Na vše jsme se připravili, auto upravili a vychytali mouchy. Vylepšili jsme také motor. Rozhodně však pojedeme hlavou, nechceme se unáhlit, ale čestně a zodpovědně reprezentovat naši zemi.“
Vinš/Hovorka
Východočeský tým Enjoy Motorsport vysílá do akce dvojici Jan Vinš / Tomáš Hovorka, kterým pořadatel přidělil startovní číslo 762. Oba borci osedlají upravené Mitsubishi Pajero s třílitrovým šestiválcem pod kapotou, které se do Česka dostalo až z dalekého Nizozemska.
Víme, že oba účastníci jsou v autech jako doma, závodí, provádí úpravy a celkově technice hoví, ovšem jaké mají vize na velenáročný Dakar?
„Naším cílem je, jak už vyplývá z názvu našeho týmu Enjoy Motorsport, si to jet užít. Pro mě a pro Honzu je to splněný sen. Motorsportu se věnuji celý svůj život, i když většinou na té málo viditelné straně. Dělal jsem třeba pro Škodu Motorsport, Andrease Mikkelsena, Pontuse Tidemanda a Honzu Kopeckého. Krom toho učím na technicko-řemeslné novobydžovské škole, kde participuji na projektu Mechanic Academy,“ říká Tomáš Hovorka.
„Nedávno se nám podařilo koupit Pajero z roku 1996, které bylo ideální jako základ pro stavbu speciálu. Tím nabral náš sen na obrátkách. Teď už zbývá se postavit na start a sen si splnit,“ dodává Hovorka.
Klymčiw/Dokonal
Na poslední chvíli svoji účast se Škodou 130 LR oficiálně potvrdil i Ondřej Klymčiw, který si s sebou bere pouze mechanika Petra Dokonala. Vzhledem k rychlému rozhodnutí se vůz dočkal jen základní přípravy, nicméně i zcela nového designu.
Klymčiw totiž Dakar Classic 2024 jede ve spolupráci s Centrem Paraple, takže veškeré příjmy z podpor, reklam, příspěvků od fanoušků a dalších půjdou na podporu této charitativní organizace. Nutno také zmínit, že jde o poslední dakarskou rallye této ikonické škodovky.
„Pojedu pro dobrou věc, což znamená, že nebudu tlačit tolik na pilu, možná… Nejde mi tolik o umístění jako o ujeté kilometry a důstojný dojezd do cíle. Škodovka mi hodně pomohla po nehodě v roce 2018 a já se to teď rozhodl poslat zase dál. Tenhle Dakar bude pro škodovku poslední, ale věřím, že i ten nejlepší,“ vysvětluje Klymčiw.
Dakar Classic startuje spolu se standardním Dakarem 5. ledna 2024 a končí 19. ledna 2024. Na nášup informačního servisu se opět můžete těšit na naší Garáži, nicméně jedno je jisté, všichni budeme držet palce našim barvám!