Článek
Na jedné rychlostní zkoušce prší, na druhé svítí sluníčko. Kdo nekouká na průběžné výsledky, ten loví počasí. Jak to bude vypadat za chvíli? Mokré pneumatiky, nebo slicky? Nebo kombinace? Rychlé, ale především technicky velmi náročné tratě v kopcích členité krajiny Valašska jsou těžké samy o sobě, střídající se povrchy a místy velmi kluzký asfalt jsou těžké už na suchu, ale když do do toho příležitostně ještě prší, stává se z toho opravdické drama.
„Nebudu slavit, budu odpočívat,“ řekl v cíli Jan Kopecký, který společně s Janem Hlouškem a Fabií Rally2 evo ovládl soutěž po sedmé v řadě, po desáté celkově a s předstihem si tak zajistil i devátý titul mistra republiky. „Tohle byl velmi složitý víkend s ohromným náporem nejenom na fyzickou, ale i psychickou kondici. S proměnlivým počasím se v rally musí počítat, ale na Barumce je mokrá trať problematická především v kombinaci s extrémně rychlým profilem. To dělá tuto soutěž těžkou i krásnou zároveň.“
Soutěž dlouhá 202,57 km se stala nejen pneumatikovou loterií, ale i bojem o co nejklidnější mysl a někdy i o přežití. Spousta posádek nástrahy těžké trati občas nezvládla, jela se totální hrana. Letošní ročník populární zlínské soutěže se jel poprvé pod taktovkou nového promotéra seriálu ERC, o který se nově stará společnost WRC Promoter organizující rally pro hvězdy globálního věhlasu. Fanoušky milovaná Barumka se však dočkala světové úrovně i sportovními výkony.
Jan Kopecký sice nerozjel první sobotní erzetu podle představ a zdálo se, že prováhal, co se volby pneumatik týče, ale pak se rychle dostal na čelo a soutěž kontroloval. Za ním se však závodilo o vteřiny a mnohdy i desetiny. Pořadím často míchalo počasí, nečekané nárazové dešťové přeháňky zejména v neděli způsobily, že se přilnavost povrchu tratí měnila i několikrát za hodinu a vybrat to správné obutí byla čirá loterie. Situaci navíc komplikovala řada nehod, kvůli kterým se soutěž často přerušovala nebo se dokonce rovnou rušily celé rychlostní zkoušky. Po vynucených dlouhých pauzách nejenom že vychladlo obutí vozu, ale často vyprchala i koncentrace posádek.
Na druhém místě konečného pořadí dlouho figuroval Václav Pech se starým Focusem WRC, který to měl o to těžší, že startoval až ve druhé části startovního pole. Jenže pak přišla jezdecká chyba a bylo po nadějích, byť cíl soutěže nakonec viděl. „Bylo tam strašně vytahaného bláta, auto zůstalo ležet na břiše. Kdyby nebylo diváků, tak tam zůstaneme, vynesli nás doslova na rukou,“ zmínil Pech.
Právě zdejší tratě, které se jedou z části v lesích, polích a hlavně po strašně moc různých druzích asfaltu, jsou strašákem i pro zkušené. „Na některých místech je takový zvláštní černý asfalt, který na mokru klouže jako led. Jinde to zase i na mokru lepí, aby vás v další zatáčce překvapilo bláto steklé z pole,“ říká k tomu Kopecký. Nejdelší zkouška Barumky má pětadvacet kilometrů, ale trefit na ni obutí i rytmus může být opravdu těžké. A to platí obzvlášť při podmínkách, jaké tady na konci srpna panují - nikdy úplně nevíte, jestli se pojede na suchu, na mokru, nebo se to bude točit tak jako letos.
Druhý v cíli byl nakonec Filip Mareš. Talent, který od svých začátků překvapuje perfekcionismem a čistou jízdou, taky řešil několik jezdeckých chyb. A přiznal, že na to není úplně zvyklý. „První den jsem přidělal starost a práci klukům na servisu, ale od začátku se jelo zběsilé tempo. Byla to fakt loterie co obout a potom šlo o to udržet auto hlavně na trati. Stáli jsme třeba na startu dvanácté zkoušky, byli jsme deset minut do startu a sucho, pak se najednou rozpršelo. A tohle to bylo skoro pořád.“
Pokud by si ale někdo myslel, že tohle znamená, že se startovní pole roztrhá, tak to by byl kolosální omyl. I do poslední rychlostní zkoušky sice vjížděl Kopecký s náskokem 35,9 sekundy, takže bylo jasné, že když vydrží auto a on neudělá chybu, je vítězství jeho, ale za ním nebylo rozhodnuto vůbec o ničem. Druhý Mareš ztrácel 35,9 vteřin, třetí Wagner měl vedle jména rozdíl 39,6 sekundy, Stříteský na čtvrtém místě byl od nejrychlejšího 41,2 a pátý Cais ztrácel 42,1 vteřiny. To je slušné, nemyslíte? Mareš nakonec druhé místo udržel, Wagner sice protáhl Fabii příkopem a bál se, že třetí místo ztratil, ale Stříteský vyjel z trati a Cais dojel s defektem, takže se nezměnilo nic.
S výjimkou Wagnera se soutěž, která je součástí mistrovství Evropy, stala českou záležitostí. „Barumka je strašně složitá a náročná soutěž. Kdyby se jelo na suchu, tak věřím, že ti kluci z Evropy, kteří tady jedou poprvé nebo zde mají minimum zkušeností, pojedou s námi nebo budou těsně za námi. Ale tyhle podmínky byly fakt náročné, rozhoduje znalost trati, respektive povrchu, po kterém se jede,“ řekl k tomu Kopecký.
Důkazem jeho slov je celá řada nehod, v několika případech i vážných, jednu chvíli se éterem dokonce šířila falešná zpráva o tom, že se na trati stala tragédie. V sobotu zdemoloval svou Fabii už jistý evropský šampion Efrén Llarena ze Španělska nebo Maďar Miklós Csomós, v neděli během vteřiny demontoval motor svého auta o klády Ital Alberto Battistolli.
„Podmínkami to byl jeden z více nebezpečných závodů, které jsem odjel, a tempo bylo šílené,“ řeklo k tomu Mareš. „Pokud chtějí zahraniční piloti bez zkušeností zde stačit, tak je to hodně těžké. Tratě jsou zrádné a každá chyba se bohužel tvrdě trestá.“
A proč v článku opakovaně zaznělo slovní spojení světová soutěž? Chybělo totiž jen velmi málo a Barumka mohla být součástí Mistrovství světa v rally! Automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín se totiž dostala do finále při hledání posledního kandidáta, který měl doplnit kalendář WRC. Přednost nakonec dostala belgická Ypres rally, jež byla součástí mistrovství světa už loni, Barumka tak zůstala součástí evropského šampionátu. „Ještě nikdy, nikdy, nikdy jsme nebyli k mistrovství světa tak blízko,“ poznamenal tehdy zástupce ředitele Barum rally Jan Regner. „Bylo to neskutečně blízko, připravovali jsme všechny podklady, měnil by se harmonogram soutěže, muselo by se předělávat pár věcí, ale věřili jsme, že to dáme. Nakonec přednost dostala soutěž, kde se jel svět už vloni. Bylo to logické rozhodnutí, ale mrzí nás to, samozřejmě.“
Fanoušci, kteří Barumku milují, tak sice přišli o možnost vidět světové hvězdy, ale snad není všem dnům konec. „Barum rally zůstává klíčovým podnikem mistrovství Evropy a dveře do mistrovství světa má otevřené,“ uvedl tehdy ředitel WRC Promoter Jona Siebel. „Profesionalismus a plány zlínského organizačního týmu nás nadchly.“
Ostatně nadšený byl z Barum Rally v roce 2018 i mnohonásobný účastník světových soutěží Dani Sordo, který zde startoval pod hlavičkou továrního týmu Hyundai. „Extrémně těžká soutěž svým profilem a povrchem. Nikde jinde to není tak uskákané, tady se těžko hledá správné nastavení i rytmus, neustále se měnící kvalita asfaltu je záludná stejně jako místa, kde se jede na otevřených pláních na plný plyn, aby vzápětí přišla těžká technická pasáž. Opravdu hezká soutěž s dobrou atmosférou a diváků tu bylo víc, než na některých soutěžích mistrovství světa. A jedna z nejtěžších, co jsem odjel,“ hodnotil tehdy v cíli, když dojel na třetím místě.
Tak třeba mistrovství světa někdy, snad…
Výsledky Barum Rally 2022
Pořadí | Dvojice | Auto |
---|---|---|
1. | Kopecký Jan – Hloušek Jan | Škoda Fabia Rally2 evo |
2. | Mareš Filip – Bucha Radovan | Škoda Fabia Rally2 evo |
3. | Wagner Simon – Winter Gerald | Škoda Fabia Rally2 evo |
4. | Cais Erik – Těšínský Petr | Ford Fiesta Rally2 |
5. | Stříteský Dominik – Hovorka Jiří | Škoda Fabia R5 |
6. | Herczig Norbert – Ferencz Ramón | Škoda Fabia Rally2 evo |
7. | Campedelli Simone – Canton Tania | Škoda Fabia Rally2 evo |
8. | Pech Václav – Uhel Petr | Ford Focus RS WRC '06 |
9. | László Martin – Berendi Dávid | Škoda Fabia Rally2 evo |
10. | von Thurn und Taxis Albert – Ettel Bernhard | Škoda Fabia Rally2 evo |
11. | Březík Adam – Krajča Ondřej | Škoda Fabia R5 |