Článek
Prestižní tuzemská anketa Auto roku organizovaná Svazem dovozců automobilů (SDA) má nejspíše i díky letošnímu dvojročníku překvapivé vítěze. Mezi necelou čtyřicítkou modelů nominovaných do hlavního klání nakonec vzešlo šest finalistů, které odborná porota složená ze zkušených motoristických žurnalistů hodnotila v řadě aspektů – od designu po užitkovost.
Vítězem a nositelem titulu Auto roku 2021/2022 v ČR je BMW i4, čímž mnichovská automobilka navázala na svůj triumf s BMW řady 3, jež dominovalo v anketě Auto roku 2020.
Druhá pozice patří nové generaci technicky přepracovaného Subaru Outback. Vůz část porotců zaujal zejména modernizovanou CVT převodovkou a zážehovým 2,5litrovým atmosférickým plochým čtyřválcem.
Překvapivě až na bronzové příčce se umístila Škoda Fabia čtvrté generace. Té teoreticky mohlo „uškodit“ sloučení anket 2021 a 2022, protože zatímco BMW i4 je velmi žhavou novinkou, čtvrtá Fabia si svůj debut odbyla už v květnu minulého roku.
Na čtvrtém místě nakonec zakotvila hranatá Astra od Opelu, která porazila pátý Peugeot 308 a šestou Dacii Jogger. Zbylé modely byly rovněž solidní, ale na bednu to zkrátka nestačilo.
Pořadí | Auto roku 2021/2022 |
---|---|
1. místo | BMW i4 |
2. místo | Subaru Outback |
3. místo | Škoda Fabia |
4. místo | Opel Astra |
5. místo | Peugeot 308 |
6. místo | Dacia Jogger |
Co se týče rozstřelu mezi patnáctkou elektrifikovaných automobilů, bojujících o titul Ekologické roku 2021/2022, tak zde získala prvenství KIA EV6, zatímco na druhém místě se umístilo BMW i4 (ano, vítěz hlavní ankety), přičemž bzučící trojici uzavřela Škoda Enyaq.
Pořadí | Eko auto roku 2021/2022 |
---|---|
1. místo | KIA EV6 |
2. místo | BMW i4 |
3. místo | Škoda Enyaq |
Hlasy veřejnosti i na Garáži
Vedle odborného hodnocení probíhala ještě anketa pro širokou veřejnost, kde mohl každý hlasovat pro svého vybraného favorita dostupného na českém trhu. Tedy teoreticky mohl zvítězit i model, který se do Česka dostává formou individuálního dovozu.
Seznam byl skutečně rozsáhlý a rozdělený do několika kategorií, nicméně největší sympatie veřejnosti získala japonská Toyota, jež zvítězila ve třech kategoriích, stíhaná německou Audi.
Auto roku 2021/2022 | Hlasování veřejnosti |
---|---|
Malé a mini vozy | Toyota Yaris Cross |
Vozy nižší střední třídy | Opel Astra |
Vozy střední třídy | Subaru Outback |
Vozy vyšší střední a luxusní třídy | Audi e-tron GT |
Malá SUV a crossovery | Mazda MX-30 |
Střední SUV a crossovery | Škoda Enyaq |
Velká SUV | Audi Q8 |
MPV | Volkswagen Multivan |
Vozy sportovní | Toyota GR Yaris |
Pick-up | Toyota Hilux |
Účast ve veřejné anketě byla motivována věcnými cenami, přičemž hlavní výhrou je jako tradičně zapůjčení vítězného vozu primární ankety Auto roku na celý rok. Jeden šťastlivec se tedy může těšit na to, že si po dobu 365 dnů bude moci užívat jízdních vlastností elektrického BMW i4.
A to není vše, protože už zkraje ledna letošního roku jsme rozjeli i naší garážovou anketu, kde jste tipovali, jaká že auta v obou prestižních kláních zvítězí. A výsledky? Poněkud odlišné od hlasování odborné poroty, neb většina čtenářů poměrně jasně favorizovala tuzemskou Škodovku.
V rámci tipování Auta roku 2021/2022 na Garáž.cz jste nejvíce věřili tuzemské Fabii, pak jihokorejskému Tucsonu a do třetice S-Crossu od Suzuki. Pokud jde o odhad vítěze Ekologického auta roku 2021/2022 uskutečněný na Garáži, tak jste největší naděje vkládali do Škody Enyaq, dále do Ioniqu 5 od Hyundaie a do vodíkové Toyoty Mirai.
Vítězové jsou tedy jasní, takže gratulace posíláme do BMW za absolutní vítězství s i4, dále blahopřejeme jihokorejské automobilce KIA za ekologické prvenství s EV6, a za hlasování veřejnosti tleskáme hlavně Toyotě.