Hlavní obsah

UAZ Bajkal: Buchanka, která změní trh s obytňáky

Foto: Uazbuka.ru

UAZ Bajkal je levný terénní obytňák, který se vyrábí primárně pro (německý) evropský trh

Ruské automobilce UAZ trvalo několik let, než našla toho vhodného partnera. Po tom, co zavedený výrobce navázal spolupráci s největším domácím producentem automotive plastů, vzniklo několik variant obytné Buchanky. Ceny jsou více než příznivé a levné pravověrné off-roadové bydlíky na trhu chyběly. Tedy až doteď.

Článek

Ruskou Buchanku asi netřeba představovat. Jde o pravověrný off-road na žebřinovém rámu se dvěma tuhými nápravami, který nabídne jednoduchý motor a většinově mechanické ovládání. Připojitelný pohon přední nápravy pak doplňuje ještě přídavná redukční převodovka nebo elektrická uzávěrka zadního diferenciálu.

Foto: Uazbuka.ru

Takhle vypadá UAZ Bajkal s vysunutým střešním stanem

Společnost Zuroplast, jeden z největších dodavatelů automotive plastů v Rusku, se nedávno dala do paktu s úpravcem Lux Form a ten s automobilkou UAZ a začaly se dít věci. Možná jste z dílen Zuroplastu zaznamenali Apal Stalker, zajímavý derivát Lady Nivy, dnes vám představujeme UAZ Bajkal – revoluční terénní obytňák. Díky UAZ klubu uazbuka.ru a panu Sergeyovi Krynovi vám jako první nabízíme detailní fotografie a informace o tomto nevšedním bydlíku, který se chystá do Evropy i do Česka.

Na snímcích si můžeme prohlédnout předvýrobní kus, oranžovo-bílý UAZ 390995, který posloužil jako základ pro Bajkal. Na první pohled zaujme výsuvná střecha, kde se vyspí dva dospělí nebo tři děti, a to díky využitelné šířce 1 200 milimetrů a délce 1 900 milimetrů. Další dvě postele jsou pak zastavěné uvnitř. Střešní stan disponuje okny na zip a integrovanou moskytiérou.

Foto: Uazbuka.ru

Základní verze má rovnoměrně výsuvnou střechu

Do půl hoďky dodávka

Všechny komponenty uvnitř jsou modulární, a to včetně sklopných sedadel, takže je lze kompletně vyjmout a využívat vůz jako holou dodávku. Podle výrobce prý trvá samotná demontáž necelou půlhodinu. V Rusku na to však šli chytře, takže pokud jen potřebujete převést pár jízdních kol, stačí postele jen sklopit do boků. Jde o jednoduché a naprosto geniální řešení.

Foto: Uazbuka.ru

Zadní sedadla jsou sklopná, aby nezkracovala ložnou plochu

A co vnitřní výbava? Ta je očím skryta, protože se nachází v integrovaných skříních. Jsou celkem tři, jedna kuchyňská, další úložná a třetí na oblečení. Uprostřed najdete pod velkým víkem plynový sporák, zásuvky a kousek dále také umyvadlo. Pod umyvadlem s elektrickým čerpadlem odpočívají dvě vyjímatelné nádrže na čistou i odpadní vodu. Co nám zde chybí, je toaleta a sprcha, nicméně na to v ruském „bochníčku“ už nezbyl prostor.

Foto: Uazbuka.ru

Součástí výbavy je i vařič

Jakmile rozložíte spaní uvnitř, můžete pod vzniklý prostor uložit třeba skládací stůl, židle, gril nebo lednici. Ovšem díky spodním lištám lze police i stůl nainstalovat pod spaní, a mít tak výsuvný jídelní set.

Pokud by začalo pršet, stačí rozložit boční markýzu s přesahem dozadu a vařit nebo kempovat pod obřím deštníkem. Kdyby vám bylo přece jen chladno, můžete se schovat dovnitř a vysunout střechu – při vaření se totiž budete moci pohodlně postavit.

Foto: Uazbuka.ru

Pod vnitřní spací vestavbu si můžete dát výsuvný stolek a pohodlně kempovat

Výš a ještě výš

Jestliže by někomu tento typ střechy nevyhovoval, jsou k dispozici ještě další dvě varianty se zvýšenou laminátovou nástavbou. Výhoda obytné Buchanky tkví už v samotném vozidle – pravověrném off-roadu s pohonem 4×4, redukcí, tuhými nápravami a listovými pery, v tomto případě ještě podpořenými vzduchovými měchy. Díky oné modulárnosti však nejste odkázáni jenom na obytnou variantu, proto jde o takové dva vozy v jednom.

Foto: Uazbuka.ru

Modularita vozu je k nezaplacení

První modely UAZ Bajkal poputují nejprve do Německa, jelikož pro tamní trh byly tyto vozy primárně vyvíjeny. Veškerá homologace se potom odehrává v Česku, kde je možné vozidlo též objednat. Mimo to si můžete terénní automobil ověsit haldou doplňků nebo ho nechat přestavět na alternativní pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG). Musíme upozornit, že se varianta schválená pro provoz v EU může od prototypu konstrukčně lišit.

Díky spolupráci Lux Formu a automobilky UAZ lze využít dotované dopravy z Ruské federace, proto se nákup obytného vozu skládá ze dvou položek – auta za cca 500 tisíc korun s daní a obytné vestavby za cirka 120 tisíc s daní.

A to znamená, že za 620 tisíc korun máte solidně vybavený obytňák, který se nebojí ušpinit v terénu a nezklame ani na silnici. A to je zajímavá nabídka, zvláště pak pro ty, kteří milují výlety do neznámých končin.

Načítám