Článek
Ruský automobilový průmysl je známý především letitými archivními kousky, které jsou sice pořád v servisu, ale také předvádí neskutečnou podívanou na silnici i v terénu. Neumíme si představit lepší dopravní prostředek pro bandu podnapilých Rusů, než je UAZ Hunter. Řekli byste si, že východní automobilky chrlí jeden archivní model za druhým kvůli kupní síle nebo okolním podmínkám, jenže opak je pravdou. Ruský průmysl (zoufale) nemá technologie, a ty při výrobě aut citelně chybí. Status garážové automobilky opustil koncern AvtoVAZ, který si nechal od aliance Renault-Nissan-Mitsubishi poradit, přijal jejich pravidla, platformy, techniku a výsledek se brzy dostavil – nové modely značky Lada přestaly být pojízdnými „šroty“ a staly se z nich plnohodnotné moderní vozy.
Jedna z největších kapitalistických organizací v Rusku, společnost Sollers, která vlastní automobilku UAZ a motorárnu ZMZ, se rozhodla technologie draze nakupovat. K lepším cenám a vlastnímu posunu tamního průmyslu pomohl sám prezident země Vladimír Putin, který zlákal zahraniční investory k výstavbě továren přímo na území Ruské federace – lidé tak dostali práci a obchod se výrazně zlevnil. Postupným nasazováním moderních prvků do aut vznikl za finanční podpory vlády vlajkový off-road s SUV karoserií – UAZ 3163 Patriot.
Abyste lépe chápali velmi pomalý nástup moderních prvků do vozu, prozradíme, že dva airbagy se objevily ve výbavě Patriotu teprve v roce 2017. V témže roce přibyl volitelný systém ESP a objevil se i pokročilý ABS systém nové generace, ovšem zcela otevřeně – zatímco ABS u základní Fabie vás nakope do pedálu několikrát za vteřinu, u Patriotu sekundové údery spočítáte na prstech jedné ruky. Modelová řada 2019 také dostala systém nouzového volání ERA-Glonass – ten pracuje podobně jako celoevropský eCall a je plně funkční i na území Evropy. Slabý výčet techniky sice působí v porovnání s evropským standardem úsměvně, ale na ruský domácí off-roadový produkt jde o technologickou špičku.
Auto osloví jen úzkou skupinu uživatelů – off-road na vojenském žebřinovém rámu se dvěma tuhými nápravami a benzinovým motorem už zkrátka není tolik „in“ jako v 90. letech minulého století. Netvrdíme, že retro vozy nefrčí, naopak – stačí se podívat na staré škodovky, toyoty nebo jiné veterány, lidé po nich zkrátka šílí. Jenže Patriot vsadil na bytelnou karoserii moderních tvarů a vyzval tak na souboj Toyotu Land Cruiser nebo Mitsubishi Pajero, a to jsou hodně nároční soupeři. „Myšáka“ sice už koupíte jen v doprodejích, protože ho japonská korporace oficiálně pohřbila kvůli emisím, nicméně pořád nabídne to, co Patriotu chybí, a sice dieselový motor a kvalitu zpracování.
Ruské „buchance“ nebo Hunteru nepřesné karosářské zpracování zkrátka odpustíte – konstrukčně jde o desítky let staré vozy, ale nelícující díly na Patriotu už jsou v moderním světě problém. Syndromem vyhořelého karosáře trpí i severoamerická Tesla, jenže ta zákazníky láká na technologie a futuristické vize, zatímco Patriot na první pohled nabídne jen diodové denní svícení, prach a bláto.
Bližší seznámení napoví, že zase o takovou tragédii nejde. Interiérový prostor by se dal přirovnat k malému bytu 1 + kk – všude je nadbytek místa. Palubní deska sice už od výroby vrže a snadno se poškrábe, nicméně robustní plasty dávají naději ve vysokou odolnost. Velký volant stavitelný v obou osách má silný vyhřívaný věnec, ovládání multimédií a také tempomat s omezovačem rychlosti. Uprostřed pracuje 7palcová dotyková obrazovka se starším rozhraním Android, takže funguje jako tablet. Pokud dáte systému přístup k internetu, umožní vám aktivní využívání živých navigací (Waze, Google mapy) nebo surfování po internetu. K bezpečnější manipulaci s autem přispějí ještě ultrazvukové senzory vpředu i vzadu a parkovací kamera s aktivní vodicí linií.
Komponenty nejvyšší výbavy zvané Maximum nejsou vůbec k zahození – kromě vyhřívaného čelního skla, volantu a sedadel tu najdete ještě jednozónovou automatickou klimatizaci, volitelný předehřev motoru nebo uzávěrku zadního diferenciálu. Vůz si můžete zkrášlit ještě několika pakety, včetně off-roadového, který obsahuje integrovaný naviják a ochranu tyčí řízení. Neméně zajímavý je zavazadlový prostor se základním objemem 1 700 litrů – můžete si myslet, že BMW řady 6 má velký kufr, ovšem oproti Patriotu jde o malinkou komůrku. Dříve se královský prostor zavazadelníku využíval také k přepravě dalších dvou osob na bočních lavicích, nicméně kvůli předpisům Evropské unie už to nejde.
Pod kapotou pracuje výhradně benzinový čtyřválec o objemu 2,7 litru, který sdílí vlajkový UAZ s užitkovým modelem Profi. Motor poskytuje výkon 150 koňských sil a točivý moment 235 Nm. Na papíru žádná hitparáda – lepší parametry nabídne i divoké prase, které trénuje jógu nebo pilates, takže kouzla a čáry musí odvádět hlavně pětirychlostní manuál (Hyundai Dymos) s krátkými převody. Přestože je ústrojí poskládané tak, aby poskytlo rychlejší akceleraci, stejně nejde o žádného sprintera. Zrychlení z nuly na sto trvá zhruba půl století a reálná maximální rychlost se pohybuje na hranici 150 kilometrů za hodinu. Vzhledem k síle vás do kopce předjede kdejaká litrová škodovka, takže kde má východní moderna smysl?
Ačkoli na vůz to nevypadá, tak v terénu. Se světlou výškou 210 milimetrů, připojitelným pohonem 4 x 4, redukcí a další off-roadovou výbavou zvládne leccos. Kde dnešní SUV končí, tam UAZ 3163 Patriot začíná. Auto se může hrdě postavit i moderním pick-upům, které limituje dlouhý rozvor a nízké prahy. UAZ Patriot těmito nemocemi netrpí, proto se hrne směle kupředu. V rámci doplňků na přání můžete auto legálně vybavit pevnostními nárazníky, terénními pneumatikami, zvýšeným sáním nebo rovnou kompletně novým podvozkem – to vše pro zvýšení mimosilniční průchodnosti.
Na svoji třídu není UAZ Patriot úplně drahý – základní výbava s mechanicky připojitelnou čtyřkolkou vyjde na 510 tisíc korun, zatímco nejvyšší verze startuje od 630 tisíc. Za tyhle peníze nové Mitsubishi Pajero, Toyotu Land Cruiser nebo Mercedes-Benz třídy G rozhodně nekoupíte. UAZ Patriot je sice auto plné kompromisů, s mizerným dílenským zpracováním a líným benzinovým motorem, nicméně poskytuje pracovitost off-roadů ze staré školy, nabídne tažnou sílu 2 500 kilogramů, a hlavně přijatelnou cenu.
Úspěchem vozu si však nejsme jistí – v Rusku o něj prakticky není zájem a Evropu dobývá spíše retro přepravník UAZ 2206 „buchanka“, zatímco Patriota si koupí pár lidí ročně. Nejde o špatné auto, ale špatnou kombinaci moderny a staré školy. Samotná automobilka si toho je vědoma, proto nadcházející modernizace přinesou automatickou převodovku a nezávislé přední zavěšení, čímž se vůz stane použitelnější v každodenním provozu. Zatím jde jen o ryze pracovní nástroj nebo láskyplný kousek pro milovníky současné ruské techniky.
UAZ 3163 Patriot 2019 | |
---|---|
Motor | zážehový atmosférický čtyřválec |
Objem | 2 693 ccm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 235 Nm při 2 650 ot./min. |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Pohon | 4x4, připojitelný |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 14,0 / 11,5 / 12,4 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1 984 kg |
Nosnost | 666 kg |
Rozměry | 4 770 x 1 907 x 2 042 mm |
Rozvor | 2 760 mm |
Světlá výška | 210 mm |
Objem palivové nádrže | 68 l |
Objem zavazadlového prostoru | 1 700 l |
Základní cena | 508 679 Kč |
Dobrodružství volá
Testovaný UAZ Patriot vyniká výrazným oranžovým lakováním, které je součástí výbavového paketu Expedition. Vůz dále nabídne střešní nosič, sklopný žebřík, terénní pneumatiky, integrovaný naviják, ochranu motoru, prahů a zadní uzávěrku diferenciálu. Univerzální paket lze spárovat s vybranými výbavovými stupni, takže není vázaný jen na nejdražší model. Mimo pastelované „oranžády“ vůz přijíždí ještě ve zlatozelené metalíze.