Článek
Ruské automobilce UAZ trvá klidně několik dekád, než představí nový model, ovšem svůj pomalý vývoj kompenzuje každoročními vylepšeními. Žhavou novinkou na poli východních terénních modelů je modernizovaný UAZ 3163 Patriot vybavený šestirychlostní samočinnou převodovkou Punch francouzské produkce.

UAZ 3163 Patriot AT je prvním sériovým automobilem uljanovské automobilky se samočinnou převodovkou
Konkrétně jde o typ Punch Powerglide 6L50, který je konstruován na maximální výkon 320 koní a točivý moment 450 Nm. Do těchto hodnot se ruský UAZ s motorem o objemu 2,7 litru, výkonem 150 koní a točivým momentem 235 Nm bezpečně vejde. Z technického hlediska označuje výrobce 9,6litrovou olejovou náplň typu Dexron VI za doživotní, pouze s nutností cyklické výměny filtru samočinné převodovky.
Koreu nahradila Indie
Kvůli automatu prošel drobnými změnami také samotný motor ZMZ PRO – najdete tu přepracovaný systém chlazení, nový chladič samotné převodovky jihokorejské konstrukce a vodní čerpadlo, upravenou podlahu a modifikovaný výfukový systém.

UAZ 3163 Patriot AT obouvá 18palcové lité disky nazvané Tanami
Změny se děly také u přídavné převodovky. Původní „přídavku“ Hyundai Dymos, která pracuje v modelu s pětirychlostním mechanickým řazením, nahradila u automatu redukční skříň od firmy Divgi-TTS (Indie). Zástavba samočinného řazení se šesti stupni má výhodu ve spotřebě při ustálené rychlosti 90 kilometrů za hodinu, kdy motor nemusí točit skoro 3 000 otáček jako u manuálu (na pětku), ale necelých 2 200 otáček (na šestku). Kombinovaná spotřeba vozu UAZ 3163 Patriot AT však ve finále stoupla o 1,2 litru na 13,7 litru na sto kilometrů – podle normy NEDC.

Zadní dveře zdobí ochranný kryt rezervního kola v barvě karoserie
Převodovek typu Punch 6L50 se vyrobilo od roku 2006 přes 2 miliony kusů. Tyto automaty zajišťují řazení u starších německých modelů BMW řady 3 a X3, kanadské verze Chevroletu Camaro, severoamerické specifikace vozu Cadillac CTS, australského sporťáku Holden Commodore SS V a v pick-upu Chevrolet Colorado pro thajský trh.

V rámci volitelné výbavy si můžete dokoupit ještě ergonomická sedadla v černé nebo hnědé kůži
Jen pro náročnější
V rámci modelové řady Patriot 2020 se dočkalo vylepšení také multimediální centrum s navigací, které nabídne kompletně české jazykové rozhraní, on-line konektivitu, propojení s mobilními telefony a mapové podklady Evropy.

Volant pochází z Jižní Koreje a je vyhřívaný
Interiér se může pochlubit volitelnými ergonomickými sedadly – nově také s hnědým koženým čalouněním. Zvenčí zaujme přepracovaná maska chladiče s grafitovým logem, šedá nemetalická barva a designová 18palcová litá kola.

Vůz disponuje jednozónovou automatickou klimatizací
Výrobce se rozhodl zacílit na náročnější klientelu, proto verzi s automatickou převodovkou koupíte jen od střední výbavy. Ostatně podobnou politiku nasadila v Česku i mladoboleslavská Škodovka u modelů Škoda Kamiq a Scala.

Na centrálním tunelu najdete ovládání pro pohon 4 × 4 a redukce
Jízda se nese v daleko komfortnějším a tišším duchu – oproti variantě s mechanickým řazením. Samotný automat by však potřeboval softwarově trochu odladit. Při ustálené rychlosti okolo 100 kilometrů za hodinu a v mírném stoupání se převodovka občas chová zmateně a střídá pátý a šestý kvalt. Když zadupnete pedál plynu na podlahu, automat celkem rychle podřadí a otáčky motoru putují až k omezovači, nicméně tam se několik vteřin zbytečně drží. Motor tedy hlučí a pracuje naplno, ale auto už nezrychluje.

Palubní deska je sice plastová, ale velmi robustní
Ruční řazení má jednu velkou nevýhodu, a to krátkou řadicí páku. Lidé menšího vzrůstu se tak budou muset ke středovému tunelu naklánět. V manuálním režimu trvá změna rychlostního stupně o chvilku déle – ve srovnání s automatickým módem. Kabina jinak zůstala beze změn – stále jde o velmi prostorný vůz s robustními plasty a příjemnou komfortní výbavou zahrnující automatickou klimatizaci nebo vyhřívané čelní sklo.

Multimediální systém dostal českou jazykovou mutaci
Jednorožec v moderně
Osvědčený UAZ Patriot s připojitelným pohonem 4 × 4 sice masově nezaujme, ovšem díky zastavěné automatické převodovce rozšířil pole působnosti i na lidi, kteří nechtějí slevit z komfortu. Konstrukčně relativně jednoduchý stroj sice neoplývá moderními filtry pevných částic a další elektronikou, ale přesto splňuje v rámci individuálního schválení evropské emisní a homologační normy.

Vzadu je místa habaděj. V autě byste mohli tančit
Modernizace se však podepsala i na ceně. Základ vyjde na necelých 600 tisíc korun s daní a za nejvyšší výbavu zaplatíte zhruba 725 tisíc korun s daní. Pro srovnání – základní varianta s manuálem stojí okolo 500 tisíc korun s daní a za nejvyšší specifikaci zaplatíte cirka 630 tisíc korun s DPH.

Součástí vozu je také volitelný vestavěný naviják
Za svoje peníze však získáte pravověrný off-road na žebřinovém rámu s tuhými nápravami, listovými pery vzadu, obřím kufrem (650/2 415 l) a relativně jednoduchou technikou uvnitř. A takový typ vozu je v dnešní hi-tech době spíše už takovým jednorožcem.