Hlavní obsah

UAZ 2206 Bajkal – Volání divočiny

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Buchanka je sama o sobě osobitým autem, ovšem v obytné verzi Bajkal jde o ještě zajímavější stroj

Buchanka, ať je jakkoli osobitá, má na českém trhu své právoplatné místo. Přece jen na fungl nové auto tohoto vzezření už jen tak nenarazíte, takže když před vás někdo postaví svěžího terénního veterána a rovnou v obytném provedení, nezbude vám nic jiného, než nasednout a vyrazit za dobrodružstvím.

Článek

O Buchance jako takové jsme už párkrát psali a určitě vám neunikl ani nedávný článek, který avizoval vstup evropské specifikace modelu 2206 Bajkal na náš trh. No a teď konečně došlo na lámání chleba, tedy na samotný redakční test.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Může Buchanka jako obytka fungovat stejně účelově jako ve svém klasickém provedení?

Pro pořádek připomeneme, že obytný uaz stojí na základech modelu 2206, což je terénní automobil posazený na žebřinovém rámu, vybavený tuhými nápravami, motorem o objemu 2,7 litru (112 koní) a pětirychlostním manuálem. K tomu si přidejte připojitelný pohon 4x4, redukci, uzávěrku zadního diferenciálu a více než 60 let staré designové provedení exteriéru i interiéru. Výsledek? Perfektní retro pro milovníky převelice jednoduchých a účelových strojů.

Jízdně nejde o žádné ferrari ani škodovku, Buchanka má vlastní osobitý cestovní styl, připomínající kolébavou loďku. To víte, odpružení na listových perech a celkově vyšší těžiště udělají svoje.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Od podlahy ke stropu vznikne díky vysunuté střeše prostor o výšce dvou metrů

Někoho možná překvapí vesměs snesitelná míra vnitřní hlučnosti, doprovázená povrzáváním řadičů čtyřkolky a redukce. Pravidelně se hluk nese rovněž od zastavěného nábytku, nicméně nejde o nic hrozného. Když už se někdo pro Buchanku skutečně rozhodne, tak zkrátka ví, že si nekupuje výdobytek 21. století, ale ani starý kostitřas.

Není to California

K testu jsme vyfasovali čtyřmístné provedení, které je oproti dražšímu trojmístnému lehce ošizené – chybí zde totiž dřez, kanystry na vodu a velká šatní skříň. Jinak se uvnitř nachází postel, skříňka, vařič, stolek a vzadu ještě najdete další skříň s úložným prostorem pro rezervní kolo, což přijde vhod při zástavbě pohonu na LPG.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Čtyřmístná varianta je, co se týče nábytku, trochu ochuzená

Základem je zajisté pohodlné spaní, takže nás zajímalo provedení lůžka. Postel je na první pohled bytelná, vyrobená českým truhlářem z kvalitního dřeva. Rozkládání však vyžaduje buď dva lidi, anebo neustálé přecházení od jednoho konce k druhému a pomalé vytahování výsuvné části. Nebudeme lhát, je to krapet rozcvička.

Standardně dodávanou matraci v obchodech nehledejte, k autu náleží pouze jeden typ vyráběný přesně na míru, navíc designově sladěný s volitelným spaním v příplatkové zvedací střeše 1P. Ano, to je ta věc, co stojí 150 tisíc navíc.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Ložná plocha dosahuje rozměrů 1 900 mm x 1 060 mm a navíc nabídne 220 mm přidaného prostoru navíc na levé straně

Kdo čekáte elektrické zvedání jako u vybavenějšího Volkswagenu California, zklameme vás. Střechu Bajkalu jistí zajišťovací pásky a ve zvednuté poloze ji drží plynové vzpěry. Manipulace je však překvapivě snadná, a to díky dvěma vnitřním madlům. Zkrátka jen zatlačíte nebo zatáhnete a tím celou střechu mechanicky ovládáte.

Přestože je léto a většina řidičů vzývá spíše klimatizaci, testovali jsme během chladnějších večerů rovněž topení. Výsledek nepřekvapí – teplo se valí hned a je ho dost pro všechny kolem. S chladovým faktorem skutečně bojovat nebudete, zvláště pokud si přikoupíte ještě nezávislé topení. Český importér totiž počítá s tím, že Bajkal budou lidé provozovat celoročně, tedy i v zimě, kde především přijde vhod zastavěný hardware ve formě čtyřkolky, redukce nebo uzávěrky.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

U Buchanky se počítá s celoročním provozem, proto dostala volitelné nezávislé topení navíc

S autem dodávaný vařič je na plynové palivové lahve a vesměs neurazí, ale ani nenadchne. Na ohřátí nebo základní vaření stačí, nicméně o klasickou plotnu napojenou na centrální propanovou bombu zkrátka nejde.

Samotný automobil se drží filosofie jednoduchosti už více než 60 let, takže je pochopitelné, že uvnitř Bajkalu nenajdete satelitní televizi nebo zvukovou technologii Dolby Surround, ovšem taková lednice či šuplíky na menší předměty by přišly vhod.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Vařič má své dedikované místo, kam přesně zapadne

Celkově vzato vůz působí spíše tak, že poskytne více méně jen prostor pro přespání a uvaření si ranního kafe, avšak klidně uprostřed země nikoho. Jde (podle nás) o jakousi náhradu tradičních střešních stanů a významnou konkurenci na poli terénních obytňáků – přece jen jich tolik není, a pokud ano, pořizovací ceny rostou do milionů. Buchanka ovšem začíná na 660 tisících s daní.

Máme totiž stále nutkání auto srovnávat právě s Californií nebo Marcem Polem od Mercedesu, ovšem kategoricky jde o úplně jiná auta. Vlastně Buchanka by mohla mít svůj vlastní segment, kde by jí konkuroval asi jen ruský GAZ Sobol, respektive upravené dodávky 4x4 od Dangelu.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Na pohled vám musí být jasné, že Bajkal není California nebo Marco Polo

Terénní hrdinství

Buchanka má ve srovnání se současnou modernou slabší jízdní vlastnosti, vyšší spotřebu 12–14 litrů na sto, maximálku okolo 120 km/h a prakticky nulovou ergonomii. Všude tady vozidlo prohrává asi jako FK Blšany proti Realu Madrid – kdyby k takovému zápasu skutečně došlo…

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

UAZ 2206 disponuje řadou nevýhod, ale také mnoha přednostmi

Vítězstvím ruského železného stroje je terén a jízda v něm. A to se nebavíme o nějaké polní cestě, pohyb zabláceným lesem nebo na vojenském tankodromu nedělá autu problém, jen je samozřejmě potřeba adekvátní/odvážný řidič. V Rusku to obvykle řeší vodkou na kuráž, nicméně u nás přijde vhod svůj terénní vůz nejprve otestovat v některém z off-roadových parků, než se zejména začátečníci pustí do nějakého většího mimosilničního hrdinství.

Jenom zcela na rovinu – Buchanka v základu není všemocný stroj překonávající každou překážku. Ono díky konstrukční jednoduchosti a absenci elektroniky jsou kladeny větší nároky na řidiče, který se může opřít leda o ABS, nikoli však o sofistikované stabilizační programy. Představa, že kompaktní uaz v základu projede všechno, je mylná, nicméně zvládne toho fakt dost.

A co víc, spousta lidí Buchanku používá jako silniční masírku, se kterou se dá kdykoli vyrazit i do náročnějšího marastu. Máme-li mluvit o jakémsi X-faktoru s přihlédnutím k tomu, že retro je už zase v módě, musíme uznat, že UAZ 2206 Bajkal zkrátka umí nabídnout nevšední zážitek skutečně všem, nicméně ne každý jej bude vnímat pozitivně.

Technické údaje
ModelUAZ 2206 Bajkal AMC
Motoratmosférický zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem2 693 ccm
Výkon82,5 kW (112 k) při 4 250 ot./min.
Točivý moment198 Nm při 2 500 ot./min.
Pohonvšech čtyř kol
Převodovkapětirychlostní, manuální
Maximální rychlost120 km/h
Zrychlení 0–100 km/hneuvádí se
Průměrná spotřeba13,5 l/100 km (WLTP)
Objem palivových nádrží77 l
Provozní hmotnost2 071–2 475 kg
Rozměry (d x š x v)4 372 x 1 887 x 2 068 mm
Rozvor2 300 mm
Základní cena660 000 Kč
Načítám