Článek
Pracovat na novém úseku se začalo tento týden. Vizí ministerstva dopravy je do budoucna vybudovat alternativní spojnici Čech a Moravy a ulevit tím přetížené dálnici D1. Severní páteřní spojnice by měla vést z Prahy do Hradce Králové po dálnici D11, a dále po D35 přes Vysoké Mýto, Litomyšl, kolem Svitav, přes Mohelnici a okolo Olomouce až k Lipníku nad Bečvou, kde by se měla napojit na dálnici D1. Bude se ale muset ještě hodně stavět, z celkových 210 kilometrů nové dálnice je nyní v provozu jen 63.
„Tuto severní dopravní spojnici napříč republikou považuji za jednu z klíčových dopravních staveb u nás. Díky právě zahájené stavbě máme na tomto dopravním směru rozestavěných 27 kilometrů nové dálnice D35. Věřím, že se nám díky tomu podaří odlehčit přetížené dopravě ve východočeských městech a obcích, zvýšíme bezpečnost všech účastníků silničního provozu a přispějeme k rozvoji regionu,“ uvedl u příležitosti zahájení stavebních prací ministr dopravy Dan Ťok.
Trasa mezi Hradcem Králové a Mohelnicí se letos bude rozšiřovat hned na dvou úsecích. Souběžně s nově zahájenou etapou bude totiž i nadále pokračovat budování sousedního úseku z Časů do Ostrova.
Úsek mezi Opatovicemi nad Labem a Časy, měřící 12,6 kilometrů, navazuje na rozestavěný úsek mezi Časy a Ostrovem o délce 14,7 kilometrů. Oba úseky by měly být dokončeny v roce 2022. Společně s dálnicí D35 je podle ministerstva dopravy nyní rozestavěno 210 kilometrů dálnic a silnic první třídy, z čehož na zelené louce se staví 120 kilometrů dálnic, 31 kilometrů čítá modernizace D1 a 59 kilometrů připadá na silnice první třídy. Otázku, zdali je vhodné počítat zrekonstruované kilometry D1 mezi nové, necháme už na uvážení každého čtenáře…