Hlavní obsah

Tým Williams F1: Slavný tým se možná z F1 nadobro stáhne

Foto: Wikipedia.org /Rick Dikeman

Jedno z posledních vítězství za Williams si připsal Juan Pablo Montoya v roce 2004 (na fotografii). Další byl až Pastor Maldonado v roce 2012…

Slavný britský tým Williams Grand Prix Engineering oznámil poměrně nepříjemné „novinky“. Williams, který loni zažil značně ztrátový rok, uvedl, že jeden z hlavních sponzorů, telekomunikační společnost ROKiT, odstoupil od smlouvy, která měla původně trvat až do roku 2023. A bude hůř.

Článek

Co naplat – může se stát, že nadějný tým se slavnou historií a nejistou přítomností jednou zkrátka zavře krám. Přitom Williams je součástí F1 už pěkných pár let – Frank Williams jej založil společně s Patrickem Headem v roce 1977.

Foto: Wikipedia / Rick Dikeman

Posledním Mistrem světa za tým Williams byl Jacques Villeneuve v roce 1997. Zde na Velké ceně Kanady v roce 1996

Pokud F1 nějaký pátek sledujete, jistě víte, že to s Williamsem bylo jako na houpačce – byla tu období, kdy byli naprostá špička, ale byla tu i období, kdy byli na chvostu startovního pole, což je bohužel ten současný případ. Nejslavnější období britský závodní tým zažíval v osmdesátých potažmo devadesátých letech, zejména přibližně v letech 1980–1997. Více než polovinu ročníků z tohoto časového úseku dokázal tým proměnit v Pohár konstruktérů, a když ne to, tak byli alespoň vicemistry.

Když Williams vyhrál svůj první Pohár konstruktérů, potřeboval na sezonu 2 miliony liber, což by dnes po započítání inflace činilo přibližně 8 milionů. Jenže v současnosti je situace zcela jiná. Dnes taková suma občas nepokryje ani týdenní náklady týmu, natož roční…

„Jen pro upřesnění: Výdaje týmu F1 jsou dnes 2,3 milionu liber TÝDNĚ. V roce 1980 tým Williams vyhrál s rozpočtem 2,2 milionu liber na celý rok. Ano, při započítání inflace to dělá přibližně 7-8 milionů liber – ale pořád je to nic v porovnání se současnými výdaji, které dělají 117 milionů liber. To je 16krát více,“ uvedl na svém twitterovém účtu Mark Hughes, britský novinář píšící pro magazín Motor Sport, který se věnuje problematice F1.

Přestože byl kdysi Williams jedním z nejlepších týmů, podařilo se mu za poslední zhruba dvě dekády vyhrát pouze hrstku Velkých cen, mezi kterými zmiňme třeba VC Brazílie v roce 2004, kdy zvítězil Juan Pablo Montoya s vozem FW26 poháněným motorem BMW. Pak tu bylo vítězství Pastora Maldonada na VC Španělska v roce 2012, ale moc dalších úspěchů za poslední dobu nasbírat nestačili.

Mnozí z vás si možná pamatují, že tu byl nedávno jeden záblesk naděje, to když se tým Williams dohodl na dodávce motorů s Mercedesem – Williams byl rázem tím „nejlepším ze zbytku“, jak by řekli Britové. Tým tak předním stájím jako právě Mercedesu, Ferrari, respektive Red Bullu obrazně řečeno kryl záda. V letech 2014 a 2015 se jim dokonce podařilo v Poháru konstruktérů umístit na skvělém 3. místě.

Foto: Wikipedia.org / Veilleux79

Poslední slušný výsledek se Williamsu podařil v roce 2015, kdy se tým umístil na třetím místě. Za volantem byl Valtteri Bottas

Senzace a návrat mezi elitu však netrval dlouho – v roce 2019 týmu získal jediný (!) bod Robert Kubica, když dojel na 10. místě na VC Německa. Je sice pravda, že Williams stále sdílí motor s Mercedesem, tedy s týmem, který vyhrál posledních 6 šampionátů v řadě, ale jen dobrý motor zřejmě nestačí. Williams totiž používá zastaralé šasi a s výběrem jezdců to také není zrovna slavné.

Neví se přesně, kolik činí roční útrata vrcholných týmů jako Ferrari, Red Bull a Mercedes, ale proslýchá se, že to je někde v teritoriu půl miliardy dolarů. Ovšem jsou to jen pověry a dohady, skutečné číslo totiž může být i vyšší. Tak například Toyota utratila za sezonu 2007 právě půl miliardy dolarů, a to skončila až na 6. místě. Když si to porovnáme s ročním rozpočtem Williamsu 132 milionů, najednou dává smysl, proč britský tým není schopen udržet tempo se zbytkem startovního pole – nebo alespoň s jeho středem…

Všechny týmy se nedávno dohodly na rozpočtovém stropu 145 milionů (v dolarech) na sezonu, což by mělo vejít v platnost od roku 2021. Postupně by se měla částka snižovat a ustálit se na hodnotě okolo 130 milionů dolarů.

Jak už zaznělo na začátku, pomyslnou korunu tomu všemu nasadila společnost ROKiT, která nedávno s okamžitou platností odstoupila od spolupráce s týmem Williams – a přitom původně tato spolupráce s telekomunikační společností měla trvat až do roku 2023. Sluší se dodat, že důvodem nebyla koronavirová krize, příčin bylo zřejmě mnohem více.

Pokud tedy umíte číst mezi řádky, je evidentní, v čem je problém – F1 je dnes zkrátka o něco méně sport a o něco více jeden velký byznys. Doby, kdy Královně motorsportu dominovaly převážně soukromé týmy, jsou ty tam – dnes tu vládnou ohromné nadnárodní korporace, a vedení F1 si tak jen mne ruce. Výsledkem je, že rozpočet, který týmům jako Williams kdysi stačil na celý rok a první místo seriálu, teď sotva pokryje týdenní náklady.

Za poslední dvě dekády to muselo – převážně právě kvůli financím – zabalit mnoho týmů. Jordan, Jaguar, Prost, Benetton, Sauber, Arrows, Minardi, BAR, Honda, Toyota, Virgin Racing, Team Lotus a další. Bude třetí nejúspěšnější tým v historii Formule 1 další na řadě?

Načítám