Hlavní obsah

Tým ByKolles Racing ukazuje vůz pro Le Mans i silniční verzi

Foto: ByKOLLES Racing

Nová třída LMH vypadá už teď velmi slibně – díky rovnováze sil budou moci bojovat o vavříny také menší týmy

Odstartování nové (a doufejme divácky atraktivnější) éry vytrvalostních závodů už je téměř za dveřmi, a jak už možná víte, některé týmy nastoupí hned v úvodním ročníku nově vytvořené třídy LMH (Le Mans Hypercar), která nahrazuje třídu LMP1, zakončenou ročníkem 2020. Účast už potvrdila Toyota, Glickenhaus, Porsche i Peugeot, byť někteří z nich se přidají až v příštím ročníku. Jenže díky novým pravidlům projevily zájem i menší ambiciózní týmy jako třeba německý ByKolles.

Článek

Pomiňme teď fakt, že nová auta třídy LMH budou nepatrně pomalejší než přetechnizované prototypy LMP1, kde praktiky dominovaly jen zavedené týmy spadající pod velké korporáty tradičních značek, jako je Audi, Porsche a Toyota. Díky o něco vyšší minimální hmotnosti (od 1 030 kg) a nepatrně nižšímu celkovému výkonu hybridní soustavy (680 koní) tak budou i menší týmy schopné postavit konkurenceschopné auto.

Foto: ByKOLLES Racing

Německý tým bude jedním ze „zakládajících členů“ nově utvořené třídy Le Mans Hypercar

Jedním z těchto odvážlivců je tým ByKolles. Založil jej Romulus Kolles v roce 2000 společně se svým synem Colinem, dohromady se specializují hlavně na vytrvalostní závody ve Spa a Le Mans. Až doteď však finančně nedosáhli na nejvyšší třídu, ale to se teď má změnit – díky nově nastaveným pravidlům, která jsou podstatně „přátelštější“ vůči rozpočtům jednotlivých týmů se postaví na start mnohem různorodější sestava.

ByKolles dal svému želízku v ohni poměrně zvláštní název PMC Project, a jelikož pravidla nařizují, aby se hybridní pohon vozu třídy LMH objevil i v autě schváleném pro silniční provoz, představil rovnou i silniční variantu svého závoďáku. Ve skutečnosti vzniknou celkem tři varianty PMC Projectu – čistě závodní pro FIA World Endurance Championship, okruhová verze vizuálně podobná té závodní, a potom silniční verze, která přijde o některé rafinované aerodynamické prvky, které pro schválení pro běžný provoz musí pryč.

Závodní verzi bude pohánět atmosférický osmiválec, jehož výkon bude na základě pravidel omezen na cca 680 koní. K tomu se samozřejmě přidá ještě elektromotor na přední nápravě o maximálním výkonu 272 koní. Stejně jako v případě konkurentů pojede závodní vůz do rychlosti 120 km/h pouze na spalovací motor, poté se do hry připojí elektromotor a výkon osmiválce se tak o něco sníží na 408 koní – to aby soustava stále dávala deklarovaných 500 kW, tedy 680 koňských sil.

Zajímavé potom je, jak se jednotlivé verze budou lišit po stránce výkonu. Ta okruhová by měla být poháněna pouze (!) atmosférickým osmiválcem naladěným na přibližně 650 koní, tím pádem bude hmotnost o něco menší – uvádí se zhruba 950 kg. Jelikož nepodléhá přísným nařízením silničního provozu, něco z aerodynamických řešení závodní verze si ponechá. Stejně tak ale bude moci pojmout pouze jednočlennou posádku.

To nás přivádí k silniční verzi, která, věřte nebo ne, má být podle všeho tou nejsilnější, alespoň čistě po stránce výkonu. Ta si totiž ponechá kompletní hybridní pohon, ovšem jelikož nemusí dodržovat gentlemanskou dohodu o maximálním výkonu, měl by jeho atmosférický osmiválec společně s elektromotorem dávat výkon velmi lákavých 1 000 koní. Přitom hmotnost by neměla přesáhnout magických 1 000 kilo a k sedadlu řidiče přibude minimálně ještě jedno další.

Už teď víme, že v úvodní sezoně třídy Le Mans Hypercar se ByKolles PMC Project určitě utká s rivaly od týmu Toyota Gazoo Racing a Scuderia Cameron Glickenhaus. Peugeot má nasadit svůj vůz o rok později, v případě Porsche by mělo platit totéž. Zájem však do budoucna projevilo i sesterské Audi nebo britský Jaguar – nechme se překvapit.

Načítám