Článek
Je to už padesát let, co Ian Gordon Murray působí jako inženýr a designér v automobilovém průmyslu. Když jste schopní, dá se za tu dobu udělat slušné renomé. A může se stát, že si toho všimne taky Její Veličenstvo. Takže od nynějška už ten pán s knírkem má oprávnění používat před svým jménem přídomek Sir.
Stavěl úspěšná závodní a sem tam i silniční auta. Navrhl Sennovi s Prostem závoďáky, které ve své době téměř neměly sobě rovné. To díky jemu je název „McLaren F1“ pojem a byl ještě deset let po uvedení, než přišlo technologicky vyspělejší Bugatti Veyron.
Jeho auta vyhrála 56 Velkých cen, 3 Poháry konstruktérů a pětkrát se díky jeho autům někdo stal mistrem světa.
„Ať už šlo o soutěžení ve formuli 1, nebo postavení nejrychlejšího silničního auta světa, užil jsem si každičkou minutu své práce. Rád bych řekl, že pro mě byla čest se všemi za ta léta spolupracovat, a zároveň se těším na nové projekty v Gordon Murray Group.“
Ano, čtete správně, ani v 72 letech nehodlá jít Murray do důchodu. Asi se mu vidina poklidné penze úplně nezamlouvá. Rodák z Jihoafrické republiky začal kariéru u týmu Brabham, když mu Ron Trauhanac v roce 1969 nabídl práci. Murray se osvědčil, a pak se proslavil kusy jako BT42, děsivým BT46B s ventilátorem a jako vrcholy této éry budiž uvedeny monoposty BT49 a BT52, které vyhrály šampionát.
V Brabhamu setrval až do roku 1986, rok poté ale přešel k McLarenu, kde se měla psát úplně nová etapa jeho kariéry. Jako náhradník za Johna Barnarda byl poměrně pod tlakem, ale i tak McLarenu dal auta, která koncem 80. let a úsvitem 90. vyhrávala jezdecké a konstruktérské tituly jako na běžicím páse. Ano, to byla ta doba, kdy přišli Senna s Prostem a důmyslné stroje MP4/4, potažmo MP4/4B a MP4/5 roztrhaly konkurenci na cucky.
Na McLarenu F1, svém „zlatém vejci“, začal Murray pracovat v roce 1989. Později se projekt převtělil do závodní F1 GTR a Murray je s ním dodnes spojován coby duchovní otec. Pozoruhodné je, že F1 GTR bylo schopné ve vytrvalostních závodech soupeřit i s ryzími závodními stroji kategorie GT1, přestože oproti nim vycházelo ze silničního auta. V první polovině minulé dekády pak přišel taky Mercedes SLR McLaren.
V současnosti Murray provozuje svoji vlastní designovou společnost Gordon Murray Design, která funguje od roku 2005. A přestože staví hlavně městská vozítka, rychlost ho nepřestala bavit. Důkazem budiž kousky jako LCC Rocket nebo Caparo T1. Prý pomáhá vyvíjet i nové TVR.
Kupodivu taky na výrobě malých městských aut uplatňuje technologie z formule 1, a snaží se tak o revoluci ve velkoobjemové výrobě. Jsme rádi, že někdo jako je Gordon Murray ve světě automobilů je a nehodlá hned tak odejít do důchodu. A že si i nadále udržuje tak příznačný a bezva knírek. Smekáme!