Hlavní obsah

Tvůrce McLarenu F1 připravuje inovativní městské vozítko

Foto: Gordon Murray Automotive

Gordon Murray už sice dokončil supersport T.50, do důchodu se však nechystá ani omylem. Momentálně řeší budoucnost městské mobility!

Nejvíce se proslavil navrhováním vítězných monopostů a nejrychlejšího silničního auta světa, dnes však Gordon Murray myslí na budoucnost mobility. I přesto, že je velký automobilový nadšenec (tedy jeden z nás), snaží se vyzrát na problematiku osobní dopravy, které v nedaleké budoucnosti nepochybně budeme čelit – nebo vlastně už tak trochu čelíme…

Článek

Monopost Formule 1 jménem McLaren MP4/4, silniční supersport McLaren F1 nebo z poslední doby GMA T.50 – to jsou konstruktérské výtvory, kterými se Gordon Murray nejvíce proslavil, a nebyli bychom daleko od pravdy, když bychom je nazvali skvosty. Geniální britský konstruktér původem z JAR sice rád navrhuje rychlá auta, ale nezapomíná myslet také na tu praktickou stránku věci. A proto tvrdě pracuje na kompaktním elektromobilu Motiv.

Foto: Gordon Murray Design

Vzhled vnějších panelů je sice prozatím přísně tajný, ale tohle vozítko by v budoucnu mohlo vyřešit spoustu klíčových otázek z hlediska osobní přepravy. Jeho chytré (a lehké) konstrukční řešení se navíc dá aplikovat i na výrobu SUV nebo supersportu!

Popravdě, ve svých 75 letech by se na to už mohl lidově řečeno vykašlat, ale Murrayho práce i nadále baví, takže místo toho, aby s kamarády hrál mariáš a popíjel čaj, nechává neustále proudit své kreativní myšlenky, které zhmotňuje v zajímavé stroje. A městské vozítko jménem Motiv je toho důkazem.

Co se stalo, že se „na stará kolena“ dal na městská vozítka, ptáte se? Jenže ona to není tak úplně pravda – Murray začal problematiku zejména městské mobility řešit už před nějakými deseti lety. Tehdy totiž (první koncept dokonce v roce 2010) představil v rámci své firmy Gordon Murray Design (GMD) městské vozítko T.25 se spalovacím a poté jeho sourozence T.27 s elektrickým motorem. Výhodou bylo snadné parkování, chytrá a lehká konstrukce plus velmi rozumné provozní náklady.

Foto: Gordon Murray Design

Murray nejspíš tak nějak tušil, že problém elektromobility budeme dříve či později řešit, a proto přišel už před téměř 10 lety s vozítkem T.25 (vpravo)

Dá se tedy říct, že Motiv je jejich duchovním nástupcem. Motiv je sice jakási městská verze čtyřkolky, ovšem zde aplikovaný výrobní proces iStream, který si Murray nechal patentovat, se dá využít nejen na výrobu městské „nákupní tašky“, ale klidně i SUV nebo supersportu s motorem uprostřed. Hlavním záměrem patentu iStream je optimalizovat výkonnost, výrobní náklady i cenu, ale zejména pak efektivitu budoucích elektrických vozidel.

U těch, jak víme, je momentálně jedním z největších problémů dojezd. Jenže jelikož je platforma iStream velmi lehká, elektromotory se ve vozidlech od GMD tolik nenadřou, což dojezdu pochopitelně prospěje. „Celkovou hmotnost běžného rodinného auta jsme schopni snížit o 20 %, přičemž na výrobu karoserie si vystačíme jen 50 % panelů oproti konvenční konstrukci,“ nechal se slyšet Murray.

Další výhodou architektury iStream je fakt, že baterie budou integrovány přímo do nosné struktury vozidla, což bude znamenat vyšší tuhost, a to prospívá nejen jízdním vlastnostem, ale také bezpečnosti. V dnešní době se hodně řeší emise, a podle prozatímních propočtů budou emise oxidu uhličitého u takových vozidel znatelně menší než v případě konvenčních protějšků.

Foto: Brabham

Murray se poprvé dostal do povědomí, když přišel ve Formuli 1 s „Větrákovým autem“, šlo o Brabham BT46-B. Hned první závod, do kterého byl vůz nasazen, vyhrál. Následně byl zakázán

Co vlastně dosud víme o vozítku jménem Motiv? Víme, že bude mít opravdu kapesní rozměry – délka 2 537 mm a šířka jen 1 310 mm, takže parkování s ním bude hračka. Konstrukce jako taková bez baterií váží 376 kg, a přestože legislativně je vozidlo vedeno jako čtyřkolka, po stránce bezpečnosti se vyrovná běžným osobním vozidlům.

Výkony? No, tady samozřejmě nelze očekávat stovky koní a zrychlení za tři sekundy, ale na jízdu do práce by mělo 27 elektrických koní posílaných na zadní kola bohatě stačit. Baterie s kapacitou 17,3 kWh je údajně dvakrát větší než u velikostně srovnatelných vozidel, dojezd je tedy na takto malé autíčko velmi slušných 198 kilometrů – za to by se nemusel stydět ani ledajaký „plnokrevný“ elektromobil, ačkoliv v autonomním režimu tato hodnota prý klesne na circa 150 km. Nabíjení mezi 20–80 % kapacity je otázkou 40 minut.

Je poměrně zajímavé, že i přes „odlehčenou“ konstrukci netrpí zbytečně spartánským vybavením – bude mít automatickou klimatizaci, brzdy s ABS a velkou (24palcovou) obrazovku infotainmentu, tedy prakticky vše, co se dnes v autech považuje za standard. Vozidlo Motiv od společnosti Gordon Murray Design bude mít také vzhůru vyklápějící dveře, to je však především z praktických důvodů.

Foto: Gooding & Company Auctions

Murrayho pravděpodobně nejznámějším výtvorem je dodnes McLaren F1, který byl svého času nejrychlejším silničním autem. Dodnes jde o nejrychlejší auto poháněné atmosférickým motorem

„Portfolio vhodné pro architekturu iStream se pomalu, ale jistě rozšiřuje a v budoucnu přinese odpovědi na většinu otázek v automobilovém průmyslu,“ řekl Jean-Philippe Launberg, obchodní ředitel GMD.

„Naše inovativní výrobní postupy umožní vyrábět vozidla s podstatně nižšími náklady. Je to jedinečný a úsporný způsob, jak pro vozidla v budoucnu zlepšit jednak efektivitu, ale i jejich využitelnost, a to všechno navíc udržitelným způsobem.“ Launberg zároveň dodal, že technologie se nemusí omezovat jen na automobilový průmysl, podle firmy se dá uplatnit i na malá letadla nebo drony, se kterými se v budoucnu počítá pro přepravu lehkého nákladu.

My jsme každopádně rádi, že si Gordon Murray i nadále udržuje zdravé myšlení i svůj knír, a pevně věříme, že mu to bude pálit ještě minimálně dalších padesát let. Díky lidem jako on máme i my staromilci naději, že budoucnost osobní přepravy nebude až taková nuda, jak se pořád bojíme.

Načítám