Hlavní obsah

Tuto speciální Shelby Cobru z roku 1965 vlastnil Paul Walker

Foto: Mecum Auctions

Shelby Cobra je i na dnešní poměry rychlé auto. Tato ze speciální edice kdysi patřila Paulu Walkerovi. A ano, je na prodej!

Kdyby Wikipedie uměla mluvit, řekla by vám, že AC Cobra není ve skutečnosti americký, ale britsko-americký sportovní roadster, který se vyráběl v letech 1962 až 1967. Původní vůz Ace od britské firmy AC Cars totiž byl relativně normální sporťák. To až lišák Carroll Shelby dostal nápad do tohoto z dnešního pohledu „sporťáčku“ nacpat osmiválec Ford o objemu 427 kubických palců – tedy téměř sedm litrů v našich mírách.

Článek

Sedmilitrový V8 motor by fungoval i v dvoutunovém korábu. Ve voze, který váží sotva tunu, stačí docela malá strojovna. Ale spojit obojí dohromady? Šílenost! A přesně to napadlo v šedesátých letech Carrolla Shelbyho, muže, který založil legendární úpravnu Fordů jménem Shelby American a který americké automobilce Ford pomohl sesadit z motoristického trůnu mocné Ferrari.

Foto: Mecum Auctions

Původní Cobry vážily jen něco přes 900 kilo. U verze 427 sice hmotnost stoupla lehce přes tunu, ale pro V8 7,0 litru to nebyl žádný problém

AC Ace se původně prodával s řadovými šestiválci od Bristolu nebo z Fordu Zephyr, nakonec však došlo i na osmiválce. Původně se do rozšířené verze AC Ace, překřtěné na AC Cobra, montovaly osmiválce Ford o objemu 4,3, respektive 4,7 litru (tedy 260 a 289 kubických palců, pokud máte tetičku v Americe). Nakonec se Shelby rozhodl pod kapotu roadsteru o délce 3,8 metru a hmotnosti jen něco málo přes 900 kilo usadit dokonce jeden z nejsilnějších motorů, který se tehdy do auta montoval – 7,0l osmiválec, odvozený od Fordu GT40, a tak vzniklo monstrum.

Vůz Paula Walkera

Že byl Paul Walker nadšený autíčkář, už víme. S kamarádem Rogerem Rodasem dokonce závodili na profesionální úrovni s upravenou BMW M3 E92 – dnes už však víme, že se těmto borcům bohužel právě rychlost stala osudnou.

Možná to leckoho překvapí, ale Walker byl ve skutečnosti tak trochu staromilec, auta plná elektroniky ho příliš nelákala, vlastnil několik starých Mustangů s hranatou karoserií „Foxbody“, BMW M3 E30 i E36 a samozřejmě Toyotu Supru i Nissan Skyline R34. Pravda, svého času měl třeba i upravený Nissan GT-R s výkonem hodně přes 600 koní, ten se však v jeho garáži dlouho nezdržel. Není tak divu, že svého času vlastnil i chlapáckou Shelby Cobru ze staré školy.

Foto: Mecum Auctions

7,0l V8 v Cobře 427 běžně dosahovala výkonu 360 koní. V edici FAM to bylo dokonce 550 kobyl!

Tato Shelby Cobra 427 je navíc ve speciální edici FAM, což je zkratka pro „Ferrari‘s Ass is Mine“, což by se volně (a slušně) dalo přeložit zhruba jako „S Ferrari vytřu podlahu“. Bystrý čtenář si jistě domyslí, že tato edice symbolizuje rivalitu mezi Fordem a Carrollem Shelbym na straně jedné a Ferrari na straně druhé – výsledek klání už dnes známe. Sám Shelby se ostatně osobně zasloužil o vznik této limitované rošťácké edice, tento konkrétní kus má navíc k tomu rudý lak Rosso Corsa, odpovídající tomu na Ferrari.

Těchto vozů, interně označovaných jako CSX 1000, vzniklo pouhých čtrnáct kusů. Každé z nich poháněl výše zmíněný benzinový bouřlivák, konkrétně vyladěný na 550 koní, tento výkon pak putoval přes pětistupňový manuál Tremec na zadní kola. Aby byly tyto bestie alespoň trochu ovladatelné, dostaly nezávislé zavěšení všech čtyř kol, kotoučové brzdy Wilwood a brzdové třmeny přímo od Shlebyho.

Krásný sytě rudý lak, který zakrývá hliníkovou ručně vyklepávanou karoserii, doplňuje světle hnědá kůže a klasická patnáctipalcová kola. Nesmí chybět pověstný ochranný oblouk pro případ převrácení z nerezové oceli. Auto se bude dražit v Glendale v aukční síni Mecum od 19. do 20. března. Za kolik? Originální Cobry 427 ze šedesátých let dnes cenou hravě překonávají milion dolarů. Ovšem tato v ojedinělé edici FAM čítající čtrnáct kusů, navíc se slavným předchozím majitelem… kdo ví.

Přestože jde o více než padesát let staré auto, je i na dnešní poměry velice rychlé. Standardní sedmilitrové Cobry 427 obvykle mívají výkon okolo 360 koní, což je na hmotnost zhruba 1 060 kilogramů víc než dost. Jelikož jejich motory nejsou přidušeny letargickou řídicí jednotkou nebo těžkými převody, není problém se s nimi dostat z nuly na stovku za 3,5 vteřiny, tedy pokud máte šikovné ruce a nohy. Jedinou nevýhodou je maximálka „pouhých“ 256 km/h. Avšak u verze FAM o výkonu 550 koní můžeme o výkonnostních parametrech nanejvýš debatovat.

Načítám