Článek
Francouzští matadoři Peugeot a Citroën potvrdili to, co každý po převzetí kolínské továrny (ex-TPCA) Toyotou předpokládal. Prckové C1, 108 a Aygo definitivně končí, přičemž první dva zmínění bez nástupce.
Jak že to víme? Jednoduše jsme se zeptali příslušných tuzemských zástupců, kteří nám potvrdili, že trojčatům vyprší jejich produkční život právě na konci letošního roku. A co víc, objednací kvóty už jsou vyčerpány, drtivá většina vozů má své zákazníky, takže případný nákup jednoho z těchto vozů může být trochu problém.
Zcela reálně se začínáme obávat, že i rozvozci pizzy budou muset přesedlat na jinačí modely, když už pro ně není k dispozici jak k tomuto účelu vhodné Citigo, tak právě kolínští sourozenci.
Jak se ovšem trojici dařilo v minulosti a daří letos? A co bude dál? To přinášíme ve stručném souhrnu níže.
Francouzi prcky odepisují
Peugeot 108 si už do výroby neobjednáte a dle slov tuzemského zastoupení aktuálně neexistují skladové zásoby. Proto jestli toužíte po malém lvíčeti a někde narazíte na nabídku modelu objednaného na sklad, kupte ho hned, včera totiž bylo pozdě. Formálně však už roli nejmenšího a nejlevnější modelu značky Peugeot přebírá hatchback 208 s aktuální základní cenou necelých 400 000 Kč.
Letos se pod křídly lva rodily výhradně dvě pětidveřové varianty 108, přičemž ta levnější zcela jasně zvítězila. Nutno upřesnit, že v rámci motorizace šlo napříč značkami vždy o litrové tříválce (72 koní) spárované s pětirychlostním manuálem.
Výbava | Agregát | Podíl |
---|---|---|
Active | 1.0 VTi 72k S&S MAN5 | 90 % (185 ks) |
Allure | 1.0 VTi 72k S&S MAN5 | 10 % (20 ks) |
A velmi podobně tomu bylo v roce 2020:
Výbava | Agregát | Podíl |
---|---|---|
Active | 1.0 VTi 72k S&S MAN5 | 85 % (197 ks) |
Allure | 1.0 VTi 72k S&S MAN5 | 15 % (35 ks) |
V roce 2019 tvořila portfolio modelové řady Peugeotu 108 i zajímavá verze TOP! (se sklápěcí plátěnou střechou), které se prodaly jen 3 kusy, tedy něco přes 1 %.
V nabídce byly také varianty vybavené automatickou převodovkou ETG5. Detailně pak níže:
Výbava | Agregát | Prodaných kusů | Podíl |
---|---|---|---|
TOP! Allure | 1.0 VTi 72 MAN5 | 1 | 0,4% |
TOP! Allure | 1.0 VTi 72 S&S MAN5 | 2 | 0,8% |
Active | 1.0 VTi 72 ETG5 | 48 | 19,5% |
Active | 1.0 VTi 72 MAN5 | 95 | 38,6% |
Active | 1.0 VTi 72 S&S MAN5 | 63 | 25,6% |
Allure | 1.0 VTi 72 ETG5 | 11 | 4,5% |
Allure | 1.0 VTi 72 MAN5 | 11 | 4,5% |
Allure | 1.0 VTi 72 S&S MAN5 | 15 | 6,1% |
Celkem | 246 | 100% |
Konec C1, dosud prodávané ve dvou variantách, nám potvrdili rovněž zástupci Citroënu, a to k prosinci letošního roku. A co víc, u citrónků se též nepočítá se skladovými vozy, náhradou nebo nástupcem.
Roli nejmenšího a nejlevnějšího modelu tak vlastně už nyní přebírá hatchback C3 startující od 299 900 Kč. Připomínáme, že C1 v ceníku začínala od 239 900 Kč, respektive 244 900 Kč u vybavenějšího provedení nabízejícího například klimatizaci nebo rádio.
Toyota hraje na budoucnost
Japonská Toyota taktéž potvrdila, že Aygo, jak ho známe, koncem roku končí. Na rozdíl od svých francouzských sourozenců se dočká pokračovatele, a to malého SUV Aygo X, o němž vám více povíme už brzy. Co zatím víme, to jsme shrnuli do článku věnovanému konceptu Prologue, jenž zvěstuje právě nastupující kolínskou budoucnost.
Jestliže byste po malém Aygu přece jen zatoužili, máte vesměs smůlu, všechny vozy už mají své zákazníky. Pokud někde na cestě potkáte výbavový stupeň X Play osazený paketem Style, můžete si být jistí, že jde o nejprodávanější variantu v Česku.
Budoucnost kolínské fabriky tak (zatím) není ohrožena, pokud tedy situaci ještě více nezkomplikuje absence polovodičů. V továrním plánu je totiž zahájení produkce veledůležitého Yarisu a rovněž sériového modelu Aygo X. Prodejní potenciál obou vozidel by měl zajistit dostatek pracovních míst a stabilitu v kraji, což je v této nejisté době poměrně dost žádoucí.