Článek
Jestli ctíte pravidla silničního provozu, nepochybně jste to už zažili. Jedete po tříproudé dálnici nebo silnici první třídy v pravém pruhu a dojíždíte pomalejší auto před vámi. Dáte levý blinkr a chystáte se na přejetí do středového pruhu... Když v tom chce udělat to samé řidič jedoucí v rychlém levém pruhu, kterému právě došlo, že skoro pořád porušuje předpisy, pokud vlastně nikoho nepředjíždí. Brzdíte, troubíte, nadáváte. Řidič v druhém autě nejspíš to samé. Ale jste si stoprocentně jistí, kdo má vlastně při sjíždění do středového pruhu přednost?
Podle policistů z dálničních oddělení je tohle častý nešvar, který většinou končí jen troubením a divokou gestikulací, k nehodám naštěstí dochází jen zřídka. Nevíme, jak to vnímáte vy, ale podle zkušeností autora článku většinou přibrzdí a uhne řidič jedoucí původně v pravém pruhu. Přitom právo má své straně právě on!
„Na pozemních komunikacích o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu,“ cituje ze zákona Libor Budina z Autoklubu ČR. „Zjednodušeně řečeno, přednost má řidič jedoucí v pomalejším jízdním pruhu,“ dodává.
Podle Romana Žáčka, učitele v autoškole, v tomhle případě pracuje hlavně psychologie. „Pomalejší řidič v pravém pruhu většinou uhne a nejde do rizika, byť má přednost. Rychleji jedoucí řidič v levém pruhu si často ani neuvědomuje, že se dopouští dopravního přestupku – prostě to tam pošle. I tady většinou bohužel platí, že kde není žalobce, není ani soudce.“
Způsobu jízdy po víceproudých silnicích se věnuje paragraf 12 zákona 361/2000 Sb., kde se mimo jiné píše: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Jinými slovy, má se jezdit vpravo. Jiné je to ale ve městě. „V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“
Při sjíždění do dvou pruhů se pak používá pravidlo zipu. „V tomhle už se ale čeští řidiči zlepšují,“ myslí si Roman Budina z Autoklubu ČR. A připomíná, že nejčastější chybou českých řidičů je na tříproudé silnici stejně bezdůvodná jízda v levém, nebo středním pruhu, i když je ten pravý úplně prázdný.