Článek
Na počátku všeho bylo slovo, ale také havarovaný Mercedes-Benz 300 SEL generace W109, který prodal jeden německý doktor za třetinovou cenu Hansi-Werneru Aufrechtovi a Erhardu Melcherovi. Ti dva založili firmu AMG, a protože se právě rozhodli, že postaví speciál pro závody cestovních aut, tak se jim náramně hodil. I když… Stavět závodní auto z velkého luxusního sedanu?
Jenže když do velkého auta dáte velký motor, tak už to smysl může dávat. Vidlicový osmiválec 6,3 litru byl převrtán na 6,8 litru a následně vyladěn na 428 koní a 608 Nm. Váha po odtučňovací kúře klesla na 1 635 kg. A se zrychlením na stovku za 4,8 s a maximální rychlostí 285 km/h se neměl červený mercedes za co stydět. Ba naopak. Ale jestli mu přezdívku Rote Sau, tedy Rudá svině, dali soupeři nebo někdo z týmu, to už historie neprozrazuje.
Každopádně v roce 1971 vybojovala dvojice Heyer/Schickentanz druhé místo v závodě 24h Spa-Francorchamps a svou třídu dokonce vyhrála. V autě, které mělo sériové brzdy, automatickou převodovku a palubní desku obloženou dřevem. Diváci řvali nadšením, soupeři nevěřícně vrtěli hlavou a značka AMG získala reputaci. Jejich auto porazilo mnohem lehčí závodní vozy a postaralo se o to, že z mladé a začínající fabriky se stalo synonymum pro ty nejsilnější a nejdrsnější mercedesy.
O padesát let později se Rudá svině vrací na místo činu. A hned ve třech provedeních! Původní závodní auto už neexistuje, ale Mercedes si rozhodl toto velké výročí připomenout a představuje závodní Mercedesy AMG s označením „50 Years Legend of Spa“. Jejich barevné provedení odpovídá původnímu 300 SEL 6,8 AMG, konkrétně se jedná o Mercedes-Benz SLS AMG GT3, jeden Mercedes-AMG GT3 v provedení pro rok 2016 a aktuální verzi závodního speciálu Mercedes-AMG GT3.
Je zajímavé, že ani jedno auto nebude mít homologaci FIA, ale díky tomu nebudou mít ani žádná omezení v podobě restriktorů. Osmiválec 6,3 l vyladěný od AMG tak má 650 koní. A speciální provedení interiérů bude zdobit plaketa s podpisem zakladatele AMG Hanse-Wernera Aufrechta.
Pokud se teď ptáte, jestli té exkluzivity není přece jen málo, pak vězte, že tím to ještě nekončí. Zatímco závodní GT3 v provedení pro rok 2020 lze možná považovat za běžné, pak GT3 z roku 2016 má číslo šasi 100. A závodní SLS je dokonce vyrobené z poslední karoserie, kterou od roku 2015 Mercedes schovával v depozitu a která původně neměla být nikdy na prodej.
„Tyto tři speciální vozy připomínají jeden z nejdůležitějších milníků v historii společnosti AMG,“ říká Jochen Hermann, technický ředitel AMG. „Čtyřiadvacetihodinovka ve Spa v roce 1971 nám neustále připomíná odvahu zvládnout nemožné, překonání výzev a také to, že výkon je důležitý. Od roku 2011 nechyběl Mercedes díky našemu programu Customer Racing ani na jednom startu ve Spa a uděláme maximum, aby to tak bylo i nadále.“
Jak už zaznělo, tahle tři auta na startu závodu neuvidíte. Ale můžete si je tam prohlédnout. A možná i koupit. SLS AMG GT3 se prodává za 650 000 eur (16,8 milionu Kč), zatímco GT3 2020 má cenu 575 000 eur (14,9 milionu Kč) a GT3 2016 stojí rovných 500 000 eur (12,9 milionu Kč). Levné to není, ale kdo by u AMG hleděl na cenu…