Článek
Padesátá léta jsou dodnes jednou z nejpozoruhodnějších epoch automobilismu. Zejména tedy co se týče klasických amerických korábů – bílé bočnice kol, velké motory a proudnicové blatníky, kdybychom měli jmenovat pouze ty nejzásadnější znaky této éry. Už jste si možná stačili všimnout, že v Garáži máme rádi koncepty – jejich vzhled, zajímavá technická řešení nebo příběhy, za jakých vznikly, nebo v tom horším případě zanikly.
Americké automobilky se v padesátých letech snažily dívat hodně dopředu, a tak design tehdejších sportovních vozů býval poměrně dost futuristický – u konceptů to potom platilo dvojnásob. Dnes tu máme rovnou tři takové koncepty, konkrétně od automobilky Dodge. A všechny tři momentálně míří do aukce. Musí se nechat, že svůj půvab mají ještě dnes, po téměř sedmdesáti letech od svého vzniku!
1. Dodge Firearrow II
Koncept Firearrow (působivé jméno, že) navrhl už začátkem padesátých let tehdejší šéf designu Virgil Exner, vůz byl posléze ručně vyroben slavnou turínskou karosárnou Ghia.
Tento opulentní kabriolet poháněl 3,9l osmiválec Red Ram Hemi a jeho výkon byl na dnešní poměry poměrně úsměvných 150 koní. Výkon putoval na zadní kola skrz poloautomatickou převodovku. Vznikly pouze čtyři kusy.
Zajímavé je, že přestože byl tento Firearrow od prvopočátku zamýšlen pouze jako showcar a přestože už je přes 60 let starý, podle inzerenta je s vozem možné ihned po dražbě odjet domů – a to samozřejmě ve velkém stylu! No, snad bude hezky…
2. Dodge Firearrow IV
Firearrow IV je velmi podobná modelu Firearrow II o pár řádků výše – a vlastně toho doopravdy mají spoustu společného. Firearrow IV byl rovněž navržen Virgilem Exnerem a také byl ručně vyroben v Itálii. Oba kusy dokonce jezdí na stejném šasi. Avšak je tu jeden zásadní rozdíl – Firearrow II vznikl v tuctových čtyřech kusech, kdežto v případě Firearrow „Čtyřky“ se momentálně díváte na jediný exemplář, který kdy vznikl.
Podle dobových pramenů se Firearrow IV zúčastnil všech důležitých automobilových výstav, kupodivu byl také funkční – s trochou nadsázky šlo de facto o předprodukční prototyp.
3. Dodge Firebomb
Pokud jsme si mysleli, že Firearrow je efektní jméno, pak nás Firebomb vyvedl z omylu – trochu jako kdyby mladoboleslavská Škoda pojmenovala svůj koncept „KulovýBlesk“. Nicméně – Firebomb vznikl z jednoho prostého důvodu, a sice že společnost Chrysler se tehdy nakonec rozhodla dát konceptu Firearrow stopku. Design konceptu a práva na výrobu od Chrysleru tehdy koupil podnikatel z Detroitu Gene Casaroll.
Na rozdíl od modelů Firearrow vznikl Firebomb také ve verzi pro čtyři pasažéry a měl plnohodnotnou skládací střechu. Z konceptu Dodge Firebomb se posléze stal jakýsi prototyp omezené série Dual Ghia, které mezi lety 1956 a 1958 vzniklo pouhých 104 kusů. Model Dual Ghia se posléze stal v podstatě symbolem dobrého vkusu, mezi jeho majitele tak patřil třeba i Frank Sinatra.