Hlavní obsah

Trh za červen – Fabia před Octavií a problémy s výrobou

Foto: Škoda Auto

Fabia díky příchodu nové generace překonala v prvním pololetí tolik oblíbenou a dlouhodobě vedoucí Octavii

Máme za sebou první polovinu roku 2021, a tak je opět čas na trochu bilancování nad stavem českého trhu s auty a motorkami. Je však otázkou, s čím tentokrát srovnávat – loňský velmi nestandardní rok se totiž ke srovnání příliš nehodí. Svaz dovozců automobilů (SDA) tak dává ke srovnání čísla za rok 2019.

Článek

Budeme-li srovnávat s rokem 2020, rostly za první polovinu letošního roku počty registrací ve všech kategoriích mimo autobusů. V námi sledované kategorii osobních aut se registrovalo 112 805 vozidel, kdežto loni to bylo pouze 95 029 vozidel. Tento nárůst vypadá, že se trh probírá z koronavirové krize, stavu před ní ovšem pořád nedosahuje. Za první pololetí 2019 se totiž vozů registrovalo 128 498.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Graf registrací ve třídě osobních automobilů

Problémem ovšem není pouze kupní síla. Ve sníženém počtu registrací se totiž odráží i narušení výrobních a dodavatelských řetězců. Jedná se mimo jiné o tolikrát omílaný problém s dodávkami čipů – kvůli jejich nedostatku je mnoho aut sice vyrobeno, ovšem nedokončeno. Téměř hotová auta pak čekají na posledních pár dílů. Kromě křemíkových čipů se výroba potýká s nedostatky plastových pěn.

Žebříčku automobilek samozřejmě i nadále vévodí tuzemská Škoda, následovaná Volkswagenem a Hyundaiem, ovšem dobře se v letošním roce daří i japonské Toyotě na čtvrtém místě.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Žebříček prvních deseti značek v počtu registrací

Zajímavostí je potom žebříček modelů, potažmo vystřídání prvních dvou pozic. Na prvním místě dlouhodobě vedla Škoda Octavia, oblíbená hlavně mezi firemní klientelou (celkově jde 78 % všech nově registrovaných aut do firem). Za první půlrok 2021 však Octavii předběhla dosud druhá Fabia. Jak ale ukazuje tabulka, jedná se o naprosto minimální rozdíl. Mírný vzestup Fabie je pochopitelně dán náběhem registrací čtvrté generace.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Žebříček prvních deseti nejregistrovanějších modelů

I nadále roste na trhu podíl SUV modelů, zároveň však u osobních aut klesá podíl naftových motorizací – na naftu za uplynulý půlrok jezdilo už jen 26,62 % nových osobních aut. S přehledem vede benzin s podílem 66,62 %, rostou ale i registrace hybridních a jinak elektrifikovaných aut. Registrace hybridů (klasických i plug-in) vzrostly meziročně o 127 %, konkrétně se registrovalo za půl roku 11 063 nových aut. Registrace čistě elektrických aut nicméně stagnují – 1 143 registrací znamená podíl těsně přes 1 %.

Motorky měly nejlepší měsíc za posledních několik let

I nadále platí, že se mimořádně daří vozidlům v kategorii L – tedy motocyklům, tříkolkám a čtyřkolkám. Loňský rok byl navzdory pandemii rekordní (přes 20 000 registrací bylo naposledy zaznamenáno v roce 2008) a letošní rok jej za první pololetí překonává o 12,41 %. Registrovalo se zatím 12 691 nových strojů, z toho jen za uplynulý červen to bylo 3 278. Jde tedy o nejsilnější měsíc za posledních pár let, jak koneckonců ukazuje i graf.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Registrace ve třídě motocyklů, tříkolek a čtyřkolek po měsících

Ze značek vede dlouhodobě Honda, která prodává velkou spoustu malých skútrů v objemové kategorii do 125 cm3. Celkově se ale registrují i velké motorky, koneckonců jen nejvyšší objemy nad 800 cm3 mají samy o sobě podíl 18,76 %. Na druhém místě je Yamaha, dále pokračuje CF Moto, BMW, KTM, Piaggio, Kentoya, Kawasaki, Linhai a Hecht.

Související témata:
Načítám