Článek
Budeme-li srovnávat s rokem 2020, rostly za první polovinu letošního roku počty registrací ve všech kategoriích mimo autobusů. V námi sledované kategorii osobních aut se registrovalo 112 805 vozidel, kdežto loni to bylo pouze 95 029 vozidel. Tento nárůst vypadá, že se trh probírá z koronavirové krize, stavu před ní ovšem pořád nedosahuje. Za první pololetí 2019 se totiž vozů registrovalo 128 498.
Problémem ovšem není pouze kupní síla. Ve sníženém počtu registrací se totiž odráží i narušení výrobních a dodavatelských řetězců. Jedná se mimo jiné o tolikrát omílaný problém s dodávkami čipů – kvůli jejich nedostatku je mnoho aut sice vyrobeno, ovšem nedokončeno. Téměř hotová auta pak čekají na posledních pár dílů. Kromě křemíkových čipů se výroba potýká s nedostatky plastových pěn.
Žebříčku automobilek samozřejmě i nadále vévodí tuzemská Škoda, následovaná Volkswagenem a Hyundaiem, ovšem dobře se v letošním roce daří i japonské Toyotě na čtvrtém místě.
Zajímavostí je potom žebříček modelů, potažmo vystřídání prvních dvou pozic. Na prvním místě dlouhodobě vedla Škoda Octavia, oblíbená hlavně mezi firemní klientelou (celkově jde 78 % všech nově registrovaných aut do firem). Za první půlrok 2021 však Octavii předběhla dosud druhá Fabia. Jak ale ukazuje tabulka, jedná se o naprosto minimální rozdíl. Mírný vzestup Fabie je pochopitelně dán náběhem registrací čtvrté generace.
I nadále roste na trhu podíl SUV modelů, zároveň však u osobních aut klesá podíl naftových motorizací – na naftu za uplynulý půlrok jezdilo už jen 26,62 % nových osobních aut. S přehledem vede benzin s podílem 66,62 %, rostou ale i registrace hybridních a jinak elektrifikovaných aut. Registrace hybridů (klasických i plug-in) vzrostly meziročně o 127 %, konkrétně se registrovalo za půl roku 11 063 nových aut. Registrace čistě elektrických aut nicméně stagnují – 1 143 registrací znamená podíl těsně přes 1 %.
Motorky měly nejlepší měsíc za posledních několik let
I nadále platí, že se mimořádně daří vozidlům v kategorii L – tedy motocyklům, tříkolkám a čtyřkolkám. Loňský rok byl navzdory pandemii rekordní (přes 20 000 registrací bylo naposledy zaznamenáno v roce 2008) a letošní rok jej za první pololetí překonává o 12,41 %. Registrovalo se zatím 12 691 nových strojů, z toho jen za uplynulý červen to bylo 3 278. Jde tedy o nejsilnější měsíc za posledních pár let, jak koneckonců ukazuje i graf.
Ze značek vede dlouhodobě Honda, která prodává velkou spoustu malých skútrů v objemové kategorii do 125 cm3. Celkově se ale registrují i velké motorky, koneckonců jen nejvyšší objemy nad 800 cm3 mají samy o sobě podíl 18,76 %. Na druhém místě je Yamaha, dále pokračuje CF Moto, BMW, KTM, Piaggio, Kentoya, Kawasaki, Linhai a Hecht.