Článek
V září se v České republice registrovalo 14 165 nových osobních automobilů. Za období leden–září, tedy za první tři kvartály, to dělá 161 824 automobilů. Samotné září je tak oproti loňskému pandemickému roku slabší o 16,23 %, období leden–září je potom silnější, ale pouze o 9,11 %. Přitom ovšem stále platí, že kupní síla by byla. Lidé, ale hlavně firmy (podíl registrací vozů do firem je 76,3 %) chtějí nakupovat, ale automobilky jim v současné době často nemají co dodat. Vše tedy závisí na dodavatelských řetězcích.
Na rozložení trhu po značkách se v zásadě nic nemění, za první tři čtvrtě roku vede samozřejmě tuzemská Škoda s podílem 34,65 %, následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot, Ford, Seat a Dacia.
Změna však nastala v žebříčku nejpopulárnějších modelů, kterému dlouhodobě kralovala Octavia, následovaná Fabii. Vlivem příchodu nové generace Fabie se však pozice vyměnily již v průběhu léta, a nyní, v přehledu za prvních devět měsíců, vede stále menší model. Celkově Škoda vévodí žebříčku první desítky se sedmi modely.
Zbytek statistik už ale žádná velká překvapení neskýtá. Lidé nejvíce nakupují SUV, a to zejména s benzinovým pohonem – podíl benzinu v registracích činí za devět měsíců 68,2 %, podíl nafty spadl těsně pod čtvrtinu na 24,82 %. To je dáno samozřejmě ústupem automobilek od vznětových agregátů, a jejich stále častějším nahrazováním hybridy. Konkrétně se za letošek registrovalo 16 850 hybridních a plug-in hybridních aut, což znamená dohromady 10,41 % registrací. Zato čistě elektrickým autům se v ČR nadále nedaří a jejich podíl na registracích jen těsně překročil 1 % (celkem za letošek 1 648 kusů).
S klesajícími počty aut se dál daří motocyklům
Má-li současná statistika přinést alespoň nějaké dobré zprávy, bude to v kategorii L – tedy v kategorii motocyklů, potažmo i čtyřkolek. V této kategorii se letos za devět měsíců registrovalo již 18 813 strojů, což znamená ještě o 4,5 % lepší výsledek než za stejné období loňského roku – a to byl loňský pandemický rok v kategorii L rekordní. Nedostatek čipů zkrátka nemá na kategorii L takový vliv a navíc už dlouhodobě platí, že když se prodává méně aut, prodává se o to více motocyklů a čtyřkolek.
Ve zdejším žebříčku značek dlouhodobě vede značka Honda, která slaví velmi vysoké prodeje v segmentu malých městských skútrů do 125 ccm. Tato objemová kategorie tvoří bezmála polovinu veškerých prodejů Hondy za prvních devět měsíců roku. Na celkový přehled deseti nejúspěšnějších značek se podívejte níže.
Na druhou stranu je však nutno podotknout, že lidé nakupují i velké motocykly. Objemová kategorie do 125 ccm má sice na letošních registracích podíl 30,4 %, ale jen druhá nejvyšší kategorie do 800 ccm má podíl 9,7 % a nejvyšší kategorie nad 800 ccm dokonce 18,55 %.