Článek
Celkem se v srpnu registrovalo 16 449 nových automobilů, což je sice jen o necelé procento, ale přesto méně než ve stejný měsíc loni, kdy bylo registrováno aut 16 611. Porovnáme-li letošní srpen s tím v roce 2019, kdy se aut registrovalo 25 026, jedná se o pokles o 34 %.
Za poklesem stojí v tomto případě hlavně opožděné dodávky nových vozů kvůli již zmíněnému nedostatku některých dílů. Několik automobilek muselo omezit výrobu, případně téměř hotová auta čekají na chybějící díly. Tím se pochopitelně rapidně prodlužuje čekací lhůta na nové vozy.
Jinak se složení trhu s osobními auty nijak nevymyká běžnému standardu. S velkým náskokem a podílem 34,64 % je za 8 měsíců letošního roku stále vedoucí Škoda, následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot, Ford, Seat a Dacia.
Více než 43 % nově registrovaných vozů spadá do třídy SUV a stále se propadá počet nových aut s naftovým pohonem, což je logicky dáno jejich ústupem z trhu kvůli emisím. Za letošní rok už má nafta jen zhruba čtvrtinový podíl, v srpnu to byla dokonce jen pětina.
Zvyšuje se podíl hybridních a plug-in hybridních aut, nicméně elektromobily se stále drží při zemi. 178 registrovaných elektrických aut v srpnu sice znamená drobný nárůst oproti loňskému srpnu (103 aut), ale ani tak letošních 1 604 vozů žádný velký rozdíl neudělá. SDA ve své tiskové zprávě zmiňuje, že jsou počty nově registrovaných elektromobilů v evropském měřítku velmi nízké a Česko se řadí mezi země EU s nejnižším počtem elektromobilů.
Ani motorky kvůli zpožděnému dodání netrhají rekordy
Prodlevy v dodavatelském řetězci se projevily dokonce i v jinak úspěšné kategorii L – tedy kategorii motocyklů, čtyřkolek a tříkolek. Těch se za srpen registrovalo 2 348, což je o desetinu méně než loni. Navzdory tomu jsou ovšem letošní registrace v období leden–srpen stále o 5,62 % vyšší než ty loňské. A to byl loňský pandemický rok, za který se registrovalo 21 518 motorek, nejsilnější od roku 2008.
V kategorii L vede dlouhodobě s podílem 19,4 % Honda, která prodává velké množství městských skútrů. Následuje Yamaha, CFMoto, BMW, Piaggio, KTM, Kentoya, Hecht, Kawasaki a Linhai. Co se objemových tříd týče, největší zastoupení 30,47 % má třída do 125 cm3, kam spadají právě i malé skútry. Na druhou stranu zájem je i o velké motorky – třída nad 800 cm3 má sama o sobě velmi slušný podíl 18,47 %.