Článek
Takže jak vypadal český trh s motorovými vozidly v srpnu? Na nejsledovanějším poli osobních automobilů zase o něco hůř. Zatímco v červnu i v červenci to vypadalo, že se trh po pandemickém jaře definitivně vzpamatovává a počet prodaných automobilů narůstá, srpen spadl do podprůměru. Celkem se na českém trhu v srpnu registrovalo 16 611 nových osobních automobilů, což je propad o 33,63 % oproti loňskému srpnu.
Jenže pak je tu ještě druhá strana mince – loňský srpen (ale i srpen 2018), kdy se prodalo přes 25 000 aut, byl totiž mimořádně silný, a pro srovnání se tak příliš nehodí. Může za to tehdejší konec platnosti emisní normy Euro 6d-Temp (potažmo Euro 6c), kvůli které se prodejci zbavovali skladových vozů se starou normou se slevou, případně vozy doregistrovávali, což se projevilo na počtu přihlášeních.
Letošní srpen je tedy proti tomu loňskému v počtu registrací dramaticky níž, ale je nutno mít na paměti, že letos se žádná emisní norma neměnila, a pokles čísel je tedy dán i standardním poklesem, který zpravidla nastává v druhé polovině léta.
Co se týče rozdělení automobilů, je bez překvapení, že s 5 840 registrovanými vozy je i za srpen na špici Škoda, a to s velkým odstupem před druhým Hyundaiem, třetí Toyotou, čtvrtým Volkswagenem a pátým Peugeotem. Škoda vede také na poli modelů, kde obsazuje hned prvních pět míst – pořadí je Octavia, Fabia, Scala, Karoq a Kamiq. Teprve na šestém místě je Hyundai i30, který je následovaný Superbem a Kodiaqem. Desítku nejúspěšnějších modelů uzavírá Kia Ceed a Hyundai Tucson.
Největší podíl z hlediska paliv udržuje benzin, na který v letošním roce jezdí dvě třetiny registrovaných aut. Vzrostly však drobně i registrace naftových motorizací a pozvolně stále stoupá i podíl plug-in hybridů či elektromobilů – za jejich nárůstem stojí hlavně Škoda, která na začátku letošního roku spustila prodeje Superbu iV a Citiga-e iV.
Motorky míří na rekord, pandemii navzdory
Ve značně veselejším duchu se nese kategorie motocyklů. Za srpen se jich registrovalo 2 629, což je meziroční nárůst o 32,51 %. Na špici je v rámci roku stále Honda, za ní potom Yamaha, CF Moto, KTM a Piaggio.
Po útlumu v březnu a dubnu si tak motorky užily extrémně silný květen, červen, červenec a teď i srpen, takže to vypadá, že i přes pandemii si jde tato kategorie na roční rekord.
Abychom však jenom nejásali, tak část registrací nepatří reálně novým motocyklům či skútrům, které si koupili lidé a firmy. Například právě v srpnu se totiž registrovalo 271 elektrických skútrů značky Torrot. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Pod tímhle názvem ji tu ani nekoupíte – jedná se totiž o elektrické sdílené skútry, které se objevují ve větších městech, a lze na nich jezdit, máte-li v chytrém telefonu nainstalovanou aplikaci příslušné služby. Relativně vysoké počty těchto skútrů potom lehce zvyšují statistiky trhu.