Článek
Vezmeme-li v potaz osobní automobily, jen měsíc říjen zaznamenal meziročně pokles o 15,5 %. Za uplynulý měsíc se registrovalo 16 835 nových osobních aut, v říjnu 2019 to pak bylo 19 935. Celkově je to za období leden-říjen letošního roku 21,74 % (letos celkem 165 154 vozidel, loni 211 045) a na vině je právě koronavirus, který přišel ve dvou vlnách – první a ještě dramatičtější pokles byl pochopitelně na jaře od března do května, druhý právě probíhá.
Na složení nových přírůstků ve vozovém parku se však nic moc nemění. Na špici je stále značka Škoda, které za dosavadní část letošního roku patří 37,99 % všech registrací – celkem 62 749 aut. Za ní je Hyundai (7,98 %, 13 176 aut), Volkswagen (7,53 %, 12 430 aut), Dacia (4,91 %, 8 105 aut) a první pětici uzavírá Toyota (4,67 %, 7 717 aut).
Škoda pak pochopitelně vede i mezi modely, kde obsazuje s vozy Octavia, Fabia, Scala, Karoq a Kamiq prvních pět pozic. Auto zahraniční značky je teprve na šestém místě a jedná se o Hyundai i30. Dále platí i to, že 73 % veškerých nových osobních aut registrují firmy.
Drobnou zajímavostí je, že se letos více než loni daří naftovým motorizacím. Vozů s naftovým pohonem bylo mezi letošními registracemi 29,51 %, zatímco loni za stejné období pouze 27,36 %. Poměrně skokově se letos zvládly v prodejích zvednout vozy s elektrickým pohonem (letos 1 888, loni 649) a plug-in hybridů (letos 1 337, loni 324). Obojí je však přirozeně dáno větší nabídkou na trhu a u nás specificky také tím, že právě letos vstoupila na elektrifikovaný trh také tuzemská Škoda.
Motorky pořád rostou
S ohledem na koronavirovou krizi působí trh aut poněkud bezútěšně, je tu však jedna kategorie, která naopak utěšeně roste – řeč je o kategorii L, tedy o motorkách, potažmo i čtyřkolkách. Dokonce i v měsíci říjnu počet registrací meziročně vzrostl o 3,28 % na 975 kusů. Navíc, na rozdíl od předešlých měsíců, v tomto čísle už nehraje zdaleka tak masivní roli registrace elektrických sdílených skútrů. Třeba elektrických skútrů u nás zcela neznámé značky Torrot, které stojí zaparkované ve velkých městech a lze si je vypůjčit skrze mobilní aplikaci, se v srpnu registrovalo 271 kusů. A to už statistikou značně zahýbe. Říjnové registrace vozidel tohoto druhu jsou však spíše v jednotkách, maximálně desítkách kusů.
Za dosavadní část roku je potom meziroční nárůst v kategorii motorek o 7,90 %. Letos se zatím registrovalo 19 073 kusů, loni to bylo 17 676. A proč se právě motocyklům v tomto pozoruhodném roce daří natolik, že míří na rekord za hodně dlouhou dobu? Určitou roli tu hrají lidé, kteří hledají nový způsob dojíždění, aby nemuseli v průběhu koronavirové krize využívat městské hromadné dopravy – díky nim se zvedly především registrace menších skútrů. Svůj podíl však mají i zmínění poskytovatelé sdílených skútrů nebo prostě lidé, co si chtějí v nelehkém roce udělat radost. Protože máloco udělá tolik radosti jako nějaká pěkná motorka.