Hlavní obsah

Trh v prvním čtvrtletí 2021 – Slabší auta a silnější motorky

Foto: Mercedes-Benz

Překvapením mezi nejprodávanějšími značkami je Mercedes, který se dostal v rámci čtvrtletí na čtvrté místo. Právě model GLC potom u značky vévodí mezi letošními registracemi

Je za námi první čtvrtletí roku 2021 – tedy roku, o kterém jsme doufali, že v něm covid zůstane už jen hořkou vzpomínkou. Bohužel je tu začátek dubna a situace se zase tak neliší od té před rokem. S tím se samozřejmě pojí i situace na různých trzích, neboť velká spousta odvětví zůstává uzavřená a odkázaná čistě na on-line prodeje. Automobilový trh nevyjímaje.

Článek

Čtvrtletní zpráva Svazu dovozců automobilů (SDA) ukazuje na trhu nových osobních aut dokonce i drobný pokles oproti prvnímu čtvrtletí předešlého roku – a to už byly březnové prodeje koronavirem silně poznamenány. Celkem se v období od ledna do března letos registrovalo 49 534 nových osobáků, zatímco loni to bylo 50 194.

Na druhou stranu dobrá zpráva je, že letošní měsíc březen vykazuje oproti lednu a únoru dramatické zlepšení. Registrovalo se totiž 20 053 automobilů, což znamená rapidní nárůst oproti loňsku (13 685 aut), a dokonce téměř stejný počet jako v roce 2019 (21 491 aut).

Na porovnání jednotlivých měsíců a let se můžete podívat v této tabulce:

Foto: SDA

Třída M1 – Srovnání let a měsíců

Statistiky dále odhalují, kdo přestal v období koronaviru nová auta nakupovat – jsou to logicky a zcela pochopitelně soukromí majitelé. Přestože i spousta firem v současné době nadále odkládá obnovu vozového parku, vystoupal podíl nových vozidel prodávaných do firem přes 80 %.

Zde se však ještě hodí dodat, že to není pouze koronavirus, který hází soukromým majitelům při koupi nového auta klacky pod nohy. Problémem je také zdražování nových aut, které mají na svědomí pokuty uvalené ze strany EU na automobilky za vyšší flotilové emise. Tyto pokuty se následně promítnou do ceny nových aut, což zejména nejlevnější segmenty značně prodražuje.

Co se složení nově registrovaných osobáků týče, první příčky nepřekvapí. Čtvrtletním statistikám pevnou rukou vévodí Škoda, následovaná Volkswagenem, Hyundaiem a trochu netradičně Mercedesem na čtvrtém místě. První pětici potom uzavírá Ford. Překvapení není potřeba hledat ani v žebříčku nejprodávanějších modelů. V první desítce má Škoda hned 7 modelů, z „cizí“ produkce je tu akorát Hyundai i30, Hyundai Tucson a Volkswagen Golf.

Nejprodávanější značky za první čtvrtletí si prohlédněte zde:

Foto: SDA

Třída M1 – Nejprodávanější značky

Na poli obchodních tříd za první čtvrtletí vévodí SUV s podílem 40,65 %, na poli paliv potom benzin s podílem 64,20 %. Drobně stoupá i podíl hybridních pohonů, kombinujících benzin a elektromotor (1,74 %), zato čisté elektromobily stagnují na rovném procentu.

Motorky opět na cestě k rekordu

Tak jak se trhu osobních aut nedaří, kategorii L, tedy motorkám a čtyřkolkám, se daří nadmíru dobře. Stále se tu projevu jev, který tu byl popisován už loni – lidé si v těžké době chtějí dělat radost a vynahrazovat si mimo jiné i zhoršenou dostupnost zahraniční dovolené. Zároveň pak lidé z větších měst hledají alternativní způsoby dopravy za povinnostmi. Výsledkem je, že se prodává na poměry našeho trhu skutečně ohromné množství motocyklů a skútrů. Za loňský rok se prodalo 21 518 strojů v kategorii L, což bylo nejvíc od roku 2008.

A letošek začíná naznačovat, že by se mohlo dařit podobně. Ačkoliv hlavní období prodeje motorek kopíruje motocyklovou sezonu a začíná až v dubnu, letos se už v březnu registrovalo 2 174 nových strojů. Od počátku současné statistiky v roce 2004 to přitom za žádný březen nikdy přes 2 000 motorek nebylo.

Porovnání posledních let můžete vidět zde:

Foto: SDA

Třída L – Srovnání posledních let a měsíců

Ze značek vede Honda, následovaná CF Moto, BMW a Yamahou. Na přehled prvních 10 výrobců se podívejte níže.

Foto: SDA

Třída L – Nejprodávanější značky

Podíly objemových tříd přitom ukazují, že se zdaleka nejedná jen o malé skútry. Ano, kategorie do 125 cm3 má sice v celkových prodejích největší zastoupení (23,47 %), ale třeba nejvyšší objemová kategorie nad 800 cm3 má sama o sobě bezmála pětinu trhu a špatně si nevedou ani střední kategorie do 350 cm3, do 500 cm3 a do 800 cm3. Je tedy patrné, že lidé skutečně nakupují spoustu dospělých motorek.

Načítám