Článek
Tak jako každý měsíc, vycházíme i tentokrát ze statistik registrací nových osobních vozů a motorek, poskytnutých Svazem dovozců automobilů (SDA). Ten ve své zprávě, hodnotící první třetinu roku, porovnává dosavadní letošní prodeje s loňským „kovidovým“ rokem 2020 a předloňským „zdravým“ rokem 2019.
Úplný návrat k předloňským číslům nelze očekávat
Jen za letošní duben se v tuzemsku registrovalo 18 976 nových osobních automobilů. Za období od ledna to potom dělá 68 510 automobilů. Dobrá zpráva je, že je tohle číslo o 12 % vyšší než loňský rok – může za to hlavně lepší březen a duben, neboť loni byl právě duben naprosto nejslabší. Je to koneckonců vidět i ve sloupcovém grafu zde:
Na druhou stranu je však počet letošních registrací pořád o 17 % nižší než za stejné období roku 2019. Znamená to, že se trh z koronavirové krize ještě stále ani zdaleka neprobral, ale o úplný průšvih se nejedná.
Je totiž potřeba mít na paměti, že od roku 2017, který byl na českém trhu historicky vůbec nejsilnější, trh pomalu a přirozeně klesal – nelze tedy očekávat, že se po koronaviru vrátí k číslům z roku 2019.
V otázce toho, co konkrétně se registruje, žádná překvapení nečekají. I nadále se zvyšuje podíl třídy SUV, konkrétně se jedná o více než 41 % trhu – 71 % SUV je potom v segmentu C-SUV (kompaktní velikost). Z pohledu paliv vede stále benzin (64,79 %) následovaný naftou (28,63 %). Zvýšil se i podíl vozidel s alternativním pohonem, pořád však zůstává poměrně drobný. Zájem je o plug-in hybridy, jejichž počet stoupl meziročně o 144 %, oproti tomu čisté elektromobily spadly o 28,5 %.
Stále platí, že nová osobní auta registrují hlavně firmy – podíl firemních registrací se oproti soukromým osobám drží na poměru 80/20.
Z automobilek vede Škoda, které také patří většina žebříčku nejprodávanějších modelů. Následuje Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Ford, Toyota, Peugeot, Seat, Kia a první desítku uzavírá Dacia.
Motorky začaly sezonu již dříve
Jak se autům příliš nedaří, ve světě motorek pokračují žně, které začaly již loni. Část lidí si pořizuje malé skútry do města ve snaze vyhnout se MHD, velká část si ale pořizuje velké motorky, protože si prostě chtějí udělat v této době radost.
Celkově se za první třetinu roku registrovalo 6 194 strojů (z toho 2 594 v dubnu) v kategorii L (počítají se sem i čtyřkolky nebo tříkolky), což je nárůst oproti loňskému roku 25,33 %. A právě loňský rok byl rekordní koronaviru navzdory. Pokud to takhle půjde dál a hlavní sezona (měsíce od května do srpna) bude stejně silná jako loni, bude z toho další rekord, kdy počet ročních registrací překročí hranici 20 000 strojů. Loni to bylo 21 518, v roce 2019 potom 18 744.
Mezi značkami v kategorii L stále vévodí Honda, následovaná Yamahou, CF Moto, BMW, KTM, Piaggio, Linhai, Kawasaki, Kentoyou a Maxonem.