Hlavní obsah

Trh v druhé vlně krize: Rostou ceny výkupů i aut celkově

Foto: Shutterstock - Matushchak Anton

Nejsou to ani čtyři měsíce, co jsme psali o tom, jak vypadá trh ojetých vozů „po pandemii“. Tehdy panovalo všeobecné nadšení, že je pandemie koronaviru skutečně u konce, a příliš se ještě nemluvilo o „druhé vlně“, která se leckomu zdála nepravděpodobná, ale teď je v plném proudu. Takže jak to s trhem ojetin vypadá právě nyní?

Článek

Autobazary, stejně jako nejrůznější další prodejci, už s největší pravděpodobností znovu nezavřou, protože opětovné hromadné uzavírání by znamenalo ekonomickou pohromu. Přechod do „on-line režimu“, kdy se auta vozila zákazníkům před dům, už proto nehrozí, to ovšem neznamená, že se trh aut – ať už nových, nebo ojetých – vrátí zcela do normálu.

Vozů je pořád málo

Na trhu nyní panuje poněkud paradoxní stav. Na jednu stranu je tu logicky nižší koupěschopnost. Řada lidí odkládá nákup auta na dobu, kdy se situace uklidní, ale obecně vzato poptávka po jarním propadu spíše drobně stoupá. Lidé se tak začínají porozhlížet po nákupu ojetiny, jenže naráží na problém – nemají příliš z čeho vybírat.

Data inzertního portálu Sauto ukazují, že zatímco před pandemií bylo k výběru přes 90 000 vozidel, dnes jich je necelých 75 000. „Množství ojetin na trhu v současné době ovlivňují dva zásadní faktory. Tím prvním je, že na trhu stále chybí přes 20 000 ojetin, které se běžně dovezou ze zahraničí. Tím druhým jsou výrazně menší prodeje nových aut, čímž se na sekundární trh dostává i méně ojetých vozů, protože lidé ani firmy je v současnosti příliš neobměňují“ komentuje situaci Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto.

Jak se bude poptávka dále zvyšovat, bude se problém snížené nabídky prohlubovat a vyústí ve zdražení ojetých aut. „Podle našich odhadů se ceny ojetých aut do konce roku mohou zvednout v průměru až o 10 % oproti stavu před příchodem koronaviru“ predikuje Petr Vaněček.

Správný čas na prodej a nákup?

Tato situace může nicméně některé lidi zvýhodnit, protože nižší nabídka logicky vyústila ve zvýšení cen při výkupu. Za svoje ojeté auto tak můžete dostat více peněz než před krizí. Vidina obměny vozu za novější se tedy pro mnoho lidí zdá v tomto těžko odhadnutelném období nerozumná, ale může být ekonomicky výhodná. A to i z dlouhodobého pohledu.

Je tu totiž ještě další strana mince, a sice stoupající cena nových vozů, která ovlivní trh ojetin. Podle SDA (Svaz Dovozců Automobilů) je to vedle poptávky na trhu a počtu vozů v nabídce právě cena nových aut, která zprostředkovaně hýbe cenami ojetin. Do ceny zejména starších vozů může dále zasáhnout i restriktivní nebo podpůrná politika státu či účinnost dohledu státu nad technickým stavem vozidel, ale z velké části se ceny ojetin zpravidla odvíjí právě od nových aut.

A vize toho, že by nová auta kvůli koronaviru zlevnila, je bohužel nepravdivá. Nová auta z dlouhodobého hlediska na ceně porostou, za což mohou v první řadě nové emisní normy. „V případě nových vozidel je nyní určitě vhodná doba na nákup vozu, neboť v souvislosti s přechodem na nové technologie požadované legislativou EU lze očekávat spíše cenový nárůst. Ten se může projevit i ve stoupající ceně ojetých vozů, pokud však celkovou cenu neovlivní výrazně některý z dalších jmenovaných parametrů,“ říká tajemník SDA Josef Pokorný.

Foto: Suzuki

Suzuki Swift může být zářným příkladem – dříve byl k mání s jednoduchými atmosférickými motory. Dnes už jde výhradně o mild-hybrid

Dodejme ještě, že rychle ubývají příležitosti, jak si koupit technicky jednodušší auta, která mnoho kupujících chce kvůli vidině dlouhodobé spolehlivosti. Jednoduchá auta s atmosférickými benzinovými motory z nabídky nových aut rapidně mizí, a právě kvůli emisním limitům se vozy stávají složitějšími a právě i dražšími. V příštích letech tedy půjdou ceny aut s nejvyšší pravděpodobností nahoru – a to jak u aut nových, tak i u těch ojetých.

Načítám